4 üzleti trend, amely a te jövődet is átformálja

2025. július 14.
Az üzleti innovációk átszövik a hétköznapjainkat, így nem árt felkészülni a következő években várható fejlődésre. Hofer Noémi jogi szakokleveles közgazdász és okleveles nemzetközi adószakértő olyan tendenciákról mesél, amelyek már most hatással vannak az életünkre, de a jövőben még nagyobb szerepet kaphat.
4 üzleti trend, amely a te jövődet is átformálja

Ülünk a hálószobánkban kialakított dolgozósarokban. Munkaidőben, mert ma home office-ban dolgozunk. A ChatGPT-vel tervezzük a következő prezentációnkat, és közben egy Netflix-sorozat megy a tévén a háttérben. Ebédidőben futni készülünk, úgyhogy átöltözünk, és elindítjuk az okosórán az Edzés appot. Délután néhány utalást is el kell intéznünk, de eszünkbe sem jut ezért a bankfiókban sorban állni. Tíz perc alatt megoldjuk a mobilunkon. 

Ha húsz évvel ezelőtt írtam volna a fenti bekezdést, egy sci-fi novella is születhetett volna belőle. És persze el kellett volna magyaráznom a home office, a ChatGPT, a Netflix vagy az app jelentését. De a történetnek van egy kevésbé szembetűnő része is: a modern elemek mögött nemcsak technológiai, hanem üzleti teljesítmény is áll. Valakik mertek kockáztatni, új megoldásokba fektetni a pénzüket – ezért lehet most streaming-előfizetésünk, ezért használhatjuk a mesterséges intelligenciát vagy az okosórát. 

  1. Az otthonunk az irodánk 

„Hétfőn és szerdán bejövök, egyébként otthonról dolgozom.” Ismerős? Ami 2019-ben még kiváltságnak számított, ma már alapelvárás sok munkakörben. Hogyan reagál rá az üzleti világ? Egyrészt a vezetési módszereknek változniuk kell. A főnök már nem tud ott állni a beosztott háta mögött és folyamatosan ellenőrizni a munkáját. Ugyanakkor olyan szakemberekkel is dolgozhat, akik az ország vagy akár a világ másik táján élnek. Másrészt a home office új megoldásokat szül világszerte: sok most épülő társasházban közösségi munkatereket hoznak létre, a turisztikai szállások átalakulnak. Aki életben akar maradni a piacon, annak irodai munkavégzésre is alkalmassá kell tennie az eddig csupán lakhatást szolgáló ingatlanokat.

  1. Tartalomkészítés: hobbiból karrier

A szomszéd lány, aki macskás videók megosztásával kezdte, főállású influenszer lett a reklámszerződéseinek köszönhetően. Az egyik ismerősünk, akinek a főzés volt a hobbija, ma több ezres követőtáborral rendelkező gasztroblogger. A kreatív gazdaság virágzik, és ezt a bankok is észreveszik: a nyugati országokban egyre több pénzintézet kínál speciális hiteltermékeket kifejezetten tartalomkészítőknek. A hitelbírálatnál a követők száma és elköteleződése is számít. 

  1. A mesterséges intelligencia szintet lép 

A legtöbben még csak a ChatGPT-hez hasonló chatbotokkal barátkozunk, de már a nyakunkon vannak az MI-ügynökök. Nem, nem a James Bond-féle MI6-ügynökök a brit titkosszolgálattól, hanem azok a mesterséges intelligenciára épülő programok, amelyek önállóan, helyettünk hajtanak végre feladatokat, mintha a személyi asszisztenseink lennének. Sőt, döntenek is, ha kell – és ha hagyjuk. Egy pénzügyi tanácsadó MI-ügynök például folyamatosan figyelheti a kiadásainkat, befektetéseinket, és ilyen javaslatokat tehet: „Látom, hogy kétszáznegyvenezer forintot költöttél étel-házhozszállításra az elmúlt negyedévben. Összeállítottam három gyors vacsorareceptet, amelyekkel havi harmincezret spórolhatsz.” 

  1. A fenntarthatóság nem úri huncutság többé 

Amíg „csak” a bolygónk és az unokáink jövője volt a tét, kevesen foglalkoztak azzal, milyen károkat okoz a túlzott energiafogyasztás vagy a rengeteg műanyagcsomagolás. Aztán az egész világon kilőttek az energiaárak, meglódult az infláció, és hirtelen mindenki letekerte a termosztátot, LED-izzókat vásárolt, és divat lett másodkézből ruhát venni. A fenntarthatóság drága mulatságból okos spórolássá lép elő. A fast fashiont leváltja a ruhajavító műhelyek reneszánsza, trendi újratölthető csomagolású kozmetikumokat venni, és tovább nő a közösségi kertek népszerűsége. 

Szerző: Hofer Noémi Fotó: Getty Images

A teljes cikket elolvashatod a Marie Claire 2025/4-es lapszámában!