Mit jelent nőbarát munkahelynek lenni?

2013. november 14. |
Central Médiacsoport Zrt.

Társadalmi kérdéssé érett, hogy a nők egyenlő jogokat kapjanak a munkahelyeken, miközben anyaként is kiteljesedjenek. Már Magyarországon is nőbarát munkahelyeket keres egy kezdeményezés.

Mit jelent nőbarát munkahelynek lenni?

Törzsidő, jelenléti ív, szabadnapos papír – e szavak hallatán máris görcsbe rándul a gyomrom. Máig a szobám falát díszíti az igazgatói figyelmeztetésem, amelyben arra szólítanak fel, hogy kisgyermekes anyukaként se merészeljek félórás késéssel érkezni a munkahelyemre (bármi is történjék), hiszen még az én törzsidőm is reggel fél 8-kor kezdődik – 8 óra helyett. Csendben aláírtam a kétpéldányos, később pedánsan az iktatóba kerülő igazgatói megrovást, majd felálltam a székemből, és másnap beadtam a felmondásom.

Örülj, hogy dolgozhatsz!

Rugalmasság, beleérző képesség, fejlődési lehetőség és egyenlő elbírálás – ezeket a szempontokat tartanák a legfontosabbnak a magyar munkavállaló nők, ugyanakkor a tapasztalatok szerint éppen ezek az attitűdök hiányoznak leginkább az itthoni munkaadókból. „Negyedik éve dolgozom adminisztrátorként egy multinacionális pénzintézet biztosítási osztályán – meséli a vidéken élő Bárány Georgina. – Noha főiskolai diplomám van, és a kontrollfelmérések alapján tökéletesen végzem a munkám, soha fel sem merült, hogy engem is előléptethetnének csoportvezetőnek. A férfi csoportvezető részéről azt érzem: vidéken örüljek annak is, hogy egyáltalán van munkám.” A magyar példákból kiderül, talán nincs nő, aki nem szembesült a munkahelyén kínos, akár megalázó helyzettel vagy – anyai feladatai okán – logisztikailag szinte áthidalhatatlan problémával.

Nőbarát munkahelyeket keresnek

A WANT – Women Archiewing New Targets – társadalmi vállalkozást négy fiatal magyar közgazdász és jogász, Andavölgyi Vivien, Csontos Tímea, Mocsinka Dóra és Surányi Nóra keltette életre. A WANT létrehozói szemléletváltást sürgetnek, és arra próbálják motiválni a hazi vállalatokat, hogy érdemes sokkal jobban értékelniük a női munkatársakat. „Cél, hogy itthon se kelljen választani a nőknek a karrierépítés és a családalapítás között.” Andavölgyi Vivien ügyvezető igazgató elmondta, a következő céljuk egy olyan minősítő rendszer létrehozása, amely a nőbarát munkahelyeket ismeri el és jutalmazza.

A We Need Women elnevezésű kampány megálmodói azoknak a vállalatoknak a csatlakozását várják, amelyek osztják a WANT nőbarát és esélyegyenlőséget hirdető szempontrendszerét. Egyenlő esélyeket biztosító munkakörülményeket, a karriercélok akadályok nélküli megvalósítását, a munka és magánélet egyensúlyát törekszenek biztosítani. „A We Need Women összefogás célja, hogy a hozzánk hasonló elveket valló vállalatok és szervezetek lehetőséget kapjanak ennek kifejezésére, példát állítva mások elé is. Nem pénz, hanem hozzáállás kérdése, hogy távmunkát vállalva vagy részmunkaidőben dolgozhassanak a magyar nők. A munkavállaló anya így nyugodtan érkezne dolgozni, ezáltal hatékonyabban és összeszedettebben koncentrálna a feladatára. Szükségtelen megjegyezni, hogy ezzel a hozzáállással a főnök is profitálna.”

Andavölgyi Vivien szerint immár Magyarországon is akad olyan multinacionális cég, amely elkötelezett a női munkavállalók ügye iránt, és tudatosan figyelembe veszik a munkatársnők igényeit. Ilyen például a General Electric vagy a Procter and Gamble, ahol önálló női programokat, kezdeményezéseket működtetnek. „Nehéz vegytisztán szétválasztani a családbarát és a nőbarát munkahely fogalmát. Mi azonban megpróbáljuk.” A WANT ugyanis olyan képzéseket is indít, amelyeken családi állapottól függetlenül valamennyi munkavállaló, munkát kereső, de karriercélokkal rendelkező nő részt vehet.

A cikknek még nincs vége, a folytatásd keresd a decemberi Marie Claire-ben.

Szólj hozzá te is!

Még több Riporter

Sikeres nő a feleségem: Csáky Attila filmproducer csáky attila

Sikeres nő a feleségem: Csáky Attila filmproducer

Ezt művelik a neten a fiatalok digitális generáció

Ezt művelik a neten a fiatalok