Talán Gwyneth Paltrowval kezdődött a dolog, aki Goop nevű weboldalán próbálta pénzzé tenni a sokak által csodált külseje mögött húzódó életmódot. Az egészséges, szemet gyönyörködtető és persze 5 perc alatt elkészíthető fogásoktól kezdve a kilenc legjobb arcolajon át a legújabb divatot követő holmikig mindent megtalálunk a Goopon, amire Gwyneth esküszik. Azóta pedig máris olyan hírességek rohantak lóhalálában beállni az életmód-árusítás még több pénzt termelő sorába, mint Blake Lively, Reese Witherspoon, Lena Dunham és Karlie Kloss.
Újra ragyogni
Ahogy a színésznők, énekesnők és topmodellek egykor magasan ragyogó csillagának elkezd leáldozni, a szerepek és fellépések csökkenésével elkezd megnőni a saját parfümök, sminkmárkák és életmód-tanácsadó oldalak száma. A gyöngyvászonról és színpadról leszoruló sztárok a reklámfelületek hiányában elkezdenek önmaguk két lábon járó hirdetéseiként működni. Nem átallanak kéretlen tanácsokat osztogatni, és pofátlanul drága kezeléseket, sportórákat és étel-alapanyagokat szemrebbenés nélkül ajánlgatni – mi pedig mindent elhiszünk nekik. Mert azért mégis csak nézzünk rájuk… ki ne akarna magának hasonló életet?
Persze mindig is voltak öregedő, vagy kevésbé keresett sztárok, akik nem akarták elengedni a reflektorfényt. De manapság tényleg mindenki lehet saját maga menedzsere – a közösségi média bűvöletében nőttünk fel, és egy hollywoodi hírességnek igazán két percébe kerül, hogy vadiúj blogjának megtolja a szekerét. A közösségi médiának ugyanakkor más szerepe is van a dologban – az internetet fél perc alatt körbejáró paparazzi fotók korában egy híresség már nem olyan makulátlan és csodálnivaló, mint a klasszikus hollywoodi selyemfényben úszó színésznők – egy ilyen mesterségesen kreált sztáréletmód áruba bocsátása újra visszaadja a hírességek tökéletességébe vetett hitet.
(Fotók: Profimedia – Red Dot)
Barátnőm, Gwyneth
Karlie Kloss Youtube-csatrnája, a Klossy a kifutó mögötti titkos pillanatokba vezet be, a Jessica Alba vezette The Honest Company babaholmikat árusít, míg Reese Witherspoon Draper James nevű weboldalán minden holmit megvásárolhatunk, ami elengedhetetlen a déli sikkhez. Mégis, ez az egész nem is annyira a vásárlásról szól, mint arról az érzésről, hogy a sztárok legbelsőbb köreihez tartozhatunk. Bár mind tudjuk, hogy egy – ráadásul valószínűleg pr-munkatársak által – megszerkesztett hírlevélről van szó, mégis van valami bizsergető abban, ha Zooey Deschaneltől vagy Gisele Bündchentől érkezik e-mail a fiókunkba. Gwyneth például annak idején hírlevélben értesítette a Goopra feliratkozott rajongókat házassága végéről. Mi ez, ha nem barátság?
A hírességek életmódjain keresztül tehát mi magunk is közelebb kerülhetünk a hírességekhez – legalábbis szeretjük így gondolni. Legyen bármennyire is ellentmondásos ez a nyilvánvalóan hamis tökéletesség, valamiért mégis vágyunk rá. Azért azt sose felejtsük el, hogy a hollywoodi sztáréletmódokhoz nem csak magas fizetés, de a legjobb szakemberek (fodrászok, sminkesek, személyi edzők és tanácsadók) egész garmadája is hozzájárul.