Szerda reggel 9 óra, Susannah-val, a Prezi Content Marketing Manager-ével egy-egy bögre kávéval ülünk a Prezi egyik meetingszobájában: mindjárt kezdődik a telefonbeszélgetés a Fehér Ház egyik munkatársával. Itt megbeszéljük majd, a ConnectED programban részt vevő cégek közül ki hogy áll a projekttel. A viszonylag rövid egyeztetés után (amelyen rajtunk kívül részt vett például az Adobe és a Microsoft egy munkatársa is) már szaladunk is egy másik terembe az International Meeting-re, ahová becsatlakoznak a kollégák Budapestről, Mexikóból és Amszterdamból, és egy Latin-Amerikában induló projektről beszélgetünk. Ezután a skypeolunk néhány külső fejlesztőkkel, majd ebéd előtt még ötletelni megyünk egy kávé felett Jake-kel, a Content Production Manager-rel, és többek között tanácsot kérünk tőle egy blogposzthoz, amin akkor éppen dolgozom. Csak egy teljesen átlagos szerda a san franciscói marketingesek életében, és még nincs is dél.
Azt hiszem, a fent leírt délelőtt híven tükrözi, mennyi különböző területtel foglalkozik például Susannah – és hozzá hasonlóan mindenki más is a csapatban. Én vele dolgozom a legtöbbet, ő a jelenleg háromfős tartalom-létrehozásért felelős csapatot erősíti, ez azonban egy nagyobb közösség, a 16 fős Brand Communications Team része. De mi az, ami megkülönbözteti az itteni marketingesek munkáját sok más helyhez képest? A kérdést minden kollégámnak feltettem, amikor kettesben beszélgettem velük. Természetesen mindenki kicsit máshogy érez a saját munkájával kapcsolatban, de a válaszokban, úgy gondolom, sok közös volt, ezek közül szedtem össze ötöt:
1.Ami állandó, az a változás
Mindenki egyetért abban, hogy ha más tulajdonságait tekintve ki is nőtte a kategóriát, ami a változások ütemét illeti, még mindig nagyon is startupként működik a Prezi. Folyamatosan próbálnak optimalizálni, a szerepek inkább alkalmazkodnak az adott feladatokhoz, ahelyett, hogy mindenki szó szerint tartaná magát a munkaköri leírásához. Gyakoriak az utolsó pillanatban beszúrt módosítások, sokszor vesz idő közben teljesen más irányt egy-egy projekt, és maga az irodai elrendezés is állandóan változik. Ezzel viszont együtt jár az is, hogy gyorsabban jönnek az eredmények, az ember hamarabb érzi, hogyan teljesített, és rugalmasabban megy a follow-up is.
2. Színes hátterek
A csapat tagjai mind teljesen más háttérből, sokszor a marketinggel még csak nem is rokon területekről érkeztek a céghez. Chelsinek például, aki jelenleg B2B copywriter, művészettörténetből van diplomája, Susannah történelmet, Bonnie, az Email Marketing Manager pedig divatot tanult. Vagy ott van például Adam Wooley, aki a Stanfordon szerzett pszichológia diplomájával először a Google-nél dolgozott az, most pedig éppen az online marketing csapatot vezeti. A kollégáim szerint ez mindenképpen előreviszi a közös munkát, mert a sok különböző nézőponton keresztül sokszor objektívebben tekinthet mindenki a saját területére is. Szerintük ez inkább trend a Völgyben, mint egyszeri eset: a cégek itt már rég nem az alapján választják ki a dolgozókat, hogy mi van az oklevelükbe írva.
3.Teamen innen és túl
A Prezinél már az első napokban egyértelművé vált számomra, hogy maga a tény, hogy a marketing csapatban vagyok, nem jelent semmit. Alapvetően nem ez határozza meg, hogy kivel dolgozom a legtöbbet. Ami számít, az a feladat, és mindenki maga jár a felmerülő problémák végére. Nik, a csapat Senior Copywriter-e, például a legtöbbet a designerekkel egyeztet, Susannahnak megszámlálhatatlan meetingje van az online marketingesekkel, Chelsit pedig, aki B2B szövegeket ír, az utóbbi hetekben alig lehetett a egy-egy termékfejlesztéssel foglalkozó kolléga nélkül látni.
4. A design mást jelent
Nagyon vártam a beszélgetést Meaghan, a team Senior Designer-ével. Kíváncsi voltam, milyen egy ilyen különleges terepen alkotni, mint a Prezi. Meaghan nap mint nap preziket készít: az ő keze munkáját dícséri számos mára mindenki számára elérhető alap (és például a Valentin-napon debütáló személyre szabható prezi is), de dolgozott már olyan ügyfelekkel, mint az IBM, a Veriphone vagy a Clinton Foundation. Azt mondja, azért szereti a szoftvert, mert “olyan, mint egy festmény: egészként kell tekintened rá a legelejétől, és úgy beleilleszteni az apró részleteket – nem pedig fordítva, ahogy sok más grafikai munkánál tennéd”.
5. Hinni a küldetésben
Mikor megkérdezem, mi az, ami itt tartja őket, szinte kivétel nélkül minden kollégám a társaságot és a kultúrát említette első számú tényezőként. A második viszont majdnem minden esetben maga a termék volt. Sokukat maga a Prezi hozta a Prezihez: megszerették, aztán jelentkeztek egy pozícióra. Susannah szerint fantasztikus érzés látni a rengeteg alkotást, amit a felhasználóink hoztak létre a szoftverrel – ahogy az ember munkája önálló életre kel, és tovább ér, mint bárki gondolta volna. Stef szerint fontos a misszió is: előtte nagyobb cégeknél dolgozott, ahol mindenki a teljesítményre, a számokra koncentrált, a Prezinél viszont érezhető, hogy van közös cél, és az emberek hisznek benne. Itt valóban érzi azt az ember, hogy egy jobb világ megteremtésén munkálkodik.