November 14-én mutatják be a hazai mozikban Lee Miller egykori modell és haditudósító életéről készült Lee című filmet Kate Winslet főszereplésével. Ő Lee Miller, aki a Vogue címlapokat és a Vanity Fair oldalai helyett a második világháború frontvonalát választotta, és a náci haláltáborokig utazott kamerájával, hogy megörökítse a világégés borzalmait.
Az amerikai modell egykor a szürrealista művészeti mozgalom múzsája, később pedig maga is művésze volt Franciaországban, mielőtt úttörő nőként rettenthetetlen bátorsággal számolt be a második világháború véres eseményeiről.
Elizabeth „Lee” Miller a New York állambeli Poughkeepsie-ben született 1907-ben, és szinte az anyatejjel szívta magába a fényképezés iránti vonzalmat. Pontosabban apja, Theodore ültette el benne a fotóművészet szeretetének magvait, aki megtanította az alapokra és modellként, gyakran aktmodellként is sokszor alkalmazta tinédzser, majd később huszonéves lányát.
Miller mindössze hétéves volt, amikor a család egyik barátjának a fia megerőszakolta, amikor náluk vendégeskedett, és a testi-lelki trauma mellé egy szexuális úton terjedő betegséggel, gonorrhoeával is megfertőződött. Valószínűleg emiatt alakultak ki később a tanulással és beilleszkedéssel kapcsolatos nehézségei, a kis Leet ugyanis szinte minden iskolából kizárták Poughkeepsie-ben.
Tizenéves korában még a színház iránt érdeklődött, világítást, jelmez- és díszlettervezést tanult Párizsban, majd csatlakozott egy kísérleti színházi csoporthoz New Yorkban. Miller nagy áttörését egy halálközeli élmény okozta, amikor a híres médiavállalat alapítója, Condé Nast megállította, hogy ne üsse el őt egy autó. Állást ajánlott neki, és hamarosan az amerikai és a brit Vogue címlapján találta magát a 19 éves szépség.
Korának legelismertebb művészei örökítették meg szépségét, köztük Picasso és Jean Cocteau is, aki beválogatta őt a Blood of a Poet című filmjébe, ahol egy klasszikus szobrot alakított. 1929-ben visszaköltözött Párizsba, ahol saját fotóstúdiót is alapított, és ahol Man Ray amerikai szürrealista képző- és fotóművész tanítványa, majd múzsája, munkatársa és szeretője lett.
Hamarosan kibontakozott a kamerához való tehetsége is, és modellkedés helyett a fényképezőgép mögött kezdett kísérletezni azokkal a szürrealista technikákkal, amelyek a későbbiekben, még a háborús színtéren is is meghatározták a munkásságát. Ő fedezte fel – állítólag véletlenül – a szolarizáció technikáját, amelynek lényege, hogy előhíváskor fény éri a képeket, ezáltal megváltoznak a fotó tónusai.
A divatvilágból a második világháborúba
A második világháború kitörésekor Miller Londonban élt. Az ezt megelőző néhány évben folyamatosan költözött. Párizs, New York, majd Kairó is a lakhelye volt, ahol első férjével, az egyiptomi üzletemberrel, Aziz Eloui Bey-jel élt. 1937-re viszont megunta az egyiptomi életet, visszatért Párizsba, és az érkezése napján elment egy buliba, ahol megismerkedett a brit szürrealista festővel és kurátorral, Roland Penrose-zal, akivel szenvedélyes kapcsolatba bonyolódott.
1939-ben, a II. világháború kitörésekor már együtt éltek Londonban, és ügyet sem fordítva barátai és családja kérésére, hogy utazzanak az Egyesült Államokba, Miller inkább új karrierbe kezdett a Vogue hivatalos háborús fotóriportereként. Kamerájával dokumentálta a németek Blitz néven elhíresülő bombázási hadjáratát, hogy megmutassa az embereknek, mi is történik valójában a háborúban.
Mivel a brit hadsereg nem engedte Millernek, hogy elkísérje őket, 1942 decemberétől a Condé Nast Publications haditudósítójaként kezdett dolgozni az amerikai hadseregnél. Miller első cikke a brit Vogue-ban egy oxfordi katonai támaszpont ápolóiról szól. Portrékat készített az ápolónőkről Európa-szerte, a frontvonalon és a hadifoglyok között egyaránt.
Az igazság keresése a későbbiekben is a legnagyobb motiváló erő volt számára: csupán másfél hónappal a normandiai partraszállás után Miller a háború sújtotta Franciaországba ment a kamerájával az amerikai hadsereg 83. gyalogos hadosztálya után. Míg más haditudósítók a csatákra és a katonai műveletekre összpontosítottak, őt az emberi történetek érdekelték. A civilek, különösen a nők életét szerette volna dokumentálni, akiknek szintén felforgatta az életét a konfliktus.
Ahogy a szövetségesek előrenyomultak Európában, Miller egyre közelebb került a frontvonalhoz. Kameráján keresztül látta Párizs felszabadítását, ahogy a zsidókat szállító marhavagonok és a németországi koncentrációs táborok borzalmait is. Az 1945 áprilisában, Dachauban szerzett tapasztalatai különösen nagy hatással voltak rá, de karrierjének legikonikusabb pillanata csak nem sokkal a haláltáborban tett látogatása után következett, amikor Adolf Hitler müncheni lakásában megfürdött a kádban.
A fényképen – amelyet barátja és szeretője, a Life haditudósítója, David E. Scherman készített róla – Miller a fürdőkádban ülve látható, arca kifejezéstelen, a haja nedves. A dachaui sárral borított csizmája Hitler fürdőszobaszőnyegén van, mögötte Hitler portréja látható.
A kép, ami ugyanazon a napon készült, amikor Hitler öngyilkos lett berlini bunkerében, azóta a háború egyik meghatározó képe, a náci rezsim bukásának szimbóluma lett. Miller pontosan tudatában volt annak, hogy mit csinál: szembe akarta állítani egymással a hétköznapi otthoni környezet kényelmét és a háború elképzelhetetlen borzalmait, amelyeknek éppen tanúja volt.
A világégés után
A háború után egy bécsi kórházban haldokló gyerekekről készített képeket, majd a magyarországi paraszti életet, náci tisztek és családjaik holttestét, végül Bárdossy László egykori magyar miniszterelnök kivégzését is megörökítette. A háború után további két évig a Vogue-nál dolgozott, ahol divatanyagokat és hírességeket fotózott.
Haditudósítóként elért sikerei ellenére Miller a következő években sokat küszködött. A háborúban átélt élmények (később poszttraumás stressz zavart diagnosztizálnak nála) megterhelték őt érzelmileg és mély kiábrándultságot érzett amiatt, hogy a legfontosabb képei közül néhányat nem publikáltak. Különösen azokat, amiket Miller a koncentrációs táborokban készített, ugyanis a brit Vogue visszautasította őket arra hivatkozva, hogy túlságosan sokkoló lehet lehet az olvasók számára egy divatmagazintól.
1946-ban Miller és Penrose az Egyesült Államokba utaztak, majd amikor a modell rájött, hogy terhes Penrose-tól, elvált Bey-től, és 1947. májusában feleségül ment gyermeke édesapjához. Egyetlen fiuk, Antony 1947. október 9-én született, majd egy sussexi farmon telepedtek le, ami olyan hatalmas művészek és értelmiségiek gyülekezőhelyévé vált, mint Pablo Picasso.
Miller pazar vacsorákkal kedveskedett vendégeinek otthonában, és bár a művészeti életből továbbra sem vonta ki magát, a közéletből visszavonult. Az átélt traumák – és férje Diane Deriáz trapézművésszel való viszonya – miatt depresszióval, az utolsó éveiben pedig alkoholizmussal is küzdött, mielőtt 1977-ben, 70 évesen elhunyt rákban.
Lee Miller öröksége
Híres szépségéből fakadó státusza és az ismert művészekkel való kapcsolatai gyakran árnyékot vetettek saját eredményeire, ennek ellenére eltökéltsége és tehetsége révén a szürrealista mozgalom tagjává és elismert haditudósítóvá vált. „Folyton azt mondom mindenkinek: egész életemben egy percet sem vesztegettem el – csodálatos volt,de ha újra lenne rá lehetőségem, még szabadabb lennék az ötleteimmel, a testemmel és az érzelmeimmel” – mondta 1947-ben férjének.
Az, hogy Miller munkássága mára híressé vált, elsősorban fia erőfeszítéseinek köszönhető, aki anyja halála után körülbelül hatvanezer fényképet, negatívot, iratot, naplót, fényképezőgépet, szerelmes levelet és ajándéktárgyat fedezett fel a padláson tárolt dobozokban. Antony egészen addig szinte semmit sem tudott édesanyja karrierjéről, mivel a háború után félretette a fotózást, és ritkán beszélt az átélt borzalmakról és a harcok alatt végzett munkájáról.
„Ahelyett, hogy távolról fényképezett volna, Lee felugrott a holttestekkel teli vonatba, közéjük állt, és lefotózta a benéző őrök arcát. Meg akarta mutatni a szörnyűséget, ami valójában történt, amiről odahaza az emberek nem tudtak” – fogalmazott az őt alakító Kate Winslet. Miller elkötelezettsége történelmi jelentőségű fényképeket eredményezett, és az átélt traumák nemcsak benne hagytak nyomot, hanem örökké élnek az általa megörökített felvételeken.
Forrás: History Extra, Forbes, Fotó: Getty Images