Sztárok kamaszgyerekei, mint újgenerációs beauty influencerek - De nem káros ez egy kicsit?

Sztárok kamaszgyerekei, mint újgenerációs beauty influencerek – De nem káros ez egy kicsit?

2024. december 16.
Videóra veszik magukat, miközben sminkelnek és elkészítik a saját frizurájukat: a sztárok gyerekei átveszik az uralmat a beauty influencerektől TikTokon.

Amióta léteznek influencerek és vloggerek, minden videómegosztó felületen elénk kerülnek a Get Ready With Me (GRWM), azaz a készülj el velem tematikájú tartalmak, amelyekben belepillanthatunk egy-egy véleményvezér szépség- és napi rutinjába. Ezek az emberek korábban jellemzően felnőtt nők voltak, újabban viszont a sztárok tinédzser gyerekei is szépségguruvá avanzsáltak, és beauty videóikkal át is vették az uralmat a TikTok felett.

Kim Kardashian tizenegy és Victoria Beckham tizenhárom éves lányai például rendszeresen posztolnak a bőrápolási rutinjukról, legújabb kedvenc termékeikről és arról is, hogyan készülődnek (értsd: sminkelnek) egy-egy esemény előtt. Elsőre még talán meg is mosolyogtatnak minket, hiszen melyik kamaszlány ne kísérletezne az édesanyja szépségtermékeivel. De talán ez a jelenség mégsem annyira ártatlan, mint amennyire annak tűnik.

Get Ready With Me

A GRWM (Get Ready With Me) jelenség leuralta a TikTok szépségápolással foglalkozó kollektíváját, a BeautyTokot. Legyen szó divatról, sminkről, haj- vagy bőrápolásról, a #GRWM hashtag alatt közel 14,6 millió bejegyzés találhatunk a platformon. Persze, ahogy több millió más felhasználó, úgy a hírességek is egészen gyorsan csatlakoztak a mozgalomhoz.

És mintha még nem nőtt volna így is elég nagyra a jelenség, nemcsak a hírességek, hanem a gyerekeik is elkezdték gyártani a saját „elkészülős” videóikat. A telefonjuk kamerája előtt sminkelnek, készítik el a frizurájukat és mutatják meg kedvenc szépségápolási termékeiket. Remek hír a különféle márkák, a sztárok rajongói és a szépségőrültek számára, a nepobébiket (a sztárok feltörekvő gyerekeit – a szerk.) követő fiatalokra viszont egészen káros hatással is lehetnek ezek a tartalmak.

Beautypillanatok gyerekekkel

Az első gyereksztár, aki beavatta követőit a szépségápolási rutinjába, minden bizonnyal Kim Kardashian és Kanye West tizenegy éves lánya volt. Már az első pillanattól kezdve minden adott volt ahhoz, hogy North Westből influencer legyen: édesanyja igazi modern szépségikon, akinek saját kozmetikai márkája van, a SKKN BY KIM. És akkor még a nagynénjéről, Kylie Jennerről nem is beszéltünk, aki egy komplett szépségbirodalmat hozott létre és üzemeltet.

Ugyan gyakran egyedül posztol, North West videóiban rendszeresen feltűnik Kim Kardashian is, akivel közös TikTok-fiókot használnak. Együtt tesztelik a legújabb trendi márkák termékeit, például az Egyesült Államokban rendkívül népszerű Starface csillag alakú pattanásleszárító tapaszait és ajakbalzsamait. 19,3 millió követőjükkel nap mint nap megosztják anya-lánya pillanataikat, de Kim Kardashian gyakran a háttérbe vonulva hagyja, hogy lánya egyedül is örömét lelje a tartalomgyártásban.

@kimandnorth Goodnight ⭐️🌙@Kim Kardashian ♬ original sound - Kim and North

A huszonöt éves Francesca Scorsese még tovább fokozza az élményt azt a népszerű trendet követve, hogy GRWM-videóját egy harmadik fél kommentálja, aki egyébként egyáltalán nem jártas a szépségápolás világában. És nem is akárkit kért fel erre a pozícióra, mint az apját, Martin Scorsesét személyesen. A világhírű rendező pedig – akinek olyan kultikus filmeket köszönhetünk, mint A Wall Street farkasa, a Nagymenők, vagy a Taxisofőr – pedig boldogan követi és kommentálja lánya bőrápolási rutinjának minden egyes lépését.

@francescascorsese Nail polish 🥲 #fyp #martinscorsese #dadsoftiktok #grwm #grwmmakeup #greenscreenvideo @MAC Cosmetics USA @Rare Beauty @ChanelOfficial @Caudalie @MakeUpForEverUSA @Kosas @Fenty Beauty @Anastasia Beverly Hills @Maybelline NY ♬ original sound - Nintendo

Nemrég pedig a tizenhárom éves Harper Beckham volt az, aki a Harper’s Bazaar magazinnal együttműködve elkészítette élete első GRMW-videóját a Women of the Year díjátadó előtt. David és Victoria Beckham lánya persze elég tudatosan használta a termékmegjelenítési lehetőséget, és édesanyja beauty márkájának termékével, egy Victoria Beckham Beauty ajakceruzával pingálta ki ajkait a felvételen.

@victoriabeckham #HarperSeven gets ready for the @Harper’s BAZAAR Women of the Year awards using @Victoria Beckham Beauty ♬ original sound - Victoria Beckham

Mini influencerek mini követőkkel és nagy hatással

Akár a szórakoztatás, akár a reklám a cél, a közösségi oldalakon közzétett posztok nyilvánvalóan üzleti lehetőséget jelentenek a hírességek és gyermekeik számára. Népszerűsíthetik saját márkájukat, de nagykövetként bemutathatják más brandek termékeit is, tehát végső soron ingyenes termékmegjelenítésre használják őket, ahogy azt sok más beauty influencer is csinálja.

És bár a hírnévből való hasznot húzni önmagában nem probléma, a gyerekből már nem éppen a legjobb ötlet, és igenis megkérdőjelezhető. Még akkor is, ha a gyerek maga választja ezt az utat, hiszen kiskamaszként nem látja a teljes, reális képet arról, hogy a sminkelős-hajformázós videója milyen hatással lesz a tinédzserkorú követőire, nem beszélve saját magáról.

A pletykák szerint 2023 márciusában Kim Kardashian négy védjegyet jegyeztetett be a lánya nevére: kettőt a reklámszolgáltatások és szórakoztatás címére, a harmadikat egy játékmárka, a negyediket pedig egy nem gyógyhatású bőrkészítményeket, bőrhidratálókat, szérumokat, parfümöket, hajápoló készítményeket, bőrápolókat, krémeket és bőrtisztítókat forgalmazó bőrápoló termékcsaládra.

A kiskamaszok még nagyon befolyásolhatóak, és szinte lehetetlen megakadályozni, hogy találkozzanak az énképükre káros hirdetésekkel, online tartalmakkal, illetve műsorokkal. De ha még a korukbeliektől is azt látják, hogy felnőtteknek készült – és érett bőrre kifejlesztett, tehát a fiatalabbak bőrére potenciálisan káros hatással lévő – termékeket reklámoznak és használnak, az őket is minél több szépségtermék fogyasztására ösztönözheti. 

A negatív spirál pörgését pedig a márkák sem lassítják, akik gyerekeknek szánt termékcsaládok hirdetésével bombázzák a vásárlókat az üzletekben és az interneten. Ha a fiatalok már tizenévesen szeretnék lemásolni a felnőttek bőrápolási rutinját, mi lesz, ha a híres kiskamaszok olyan termékeket ajánlanak majd nekik, amelyek nem az ő korosztályuknak készültek?

Természetesen a szépséggel és a szépségápolási termékekkel való kísérletezés egy olyan játszótér, amit szabad és érdemes is felfedezni fiatalon. De a felnőtteknek kell odafigyelniük arra, hogy ez a kísérletezés semmiképpen se kerüljön ki az otthon biztonságos falai közül, és még kevesebb esélye legyen annak, hogy levideózzák és feltöltsék a közösségi oldalakra, ahol idegenek láthatják és kommentálhatják őket.

Kiskamasz korban ugyanis a gyerekek még abszolút nem tudják felmérni, hogy a média által közvetített szépségideálok nemcsak teljesen irreálisak – hiszen mi magunk is nehezen merünk szembemenni velük –, de semmi értelmük sincs.

Forrás: Marie Claire France, Fotó: Getty Images