A TikTok új beauty influencerei tízéves gyerekek - De valóban olyan aranyosak?

A TikTok új beauty influencerei tízéves gyerekek – De valóban olyan aranyosak?

2024. február 16.
Még el sem érték a pubertást, de felnőtteket megszégyenítő bőrápolási rutinjuk van, és profibban sminkelnek, mint bármelyik make-up artist. Ellepték a TikTok-ot a beautyinfluencer kislányok, akik saját tartalmaikkal oktatják a nézőiket a legújabb szépségtrendekről.

„Miért van bőrápolási rutinod? Túl fiatal vagy” – kommentálta valaki a 4,8 millió követővel rendelkező, hétéves Haven Garzának. „Mert ikonikus, és én imádok ikonikus dolgokat csinálni” – válaszolta egy édesanyjával közös videóban Kim Kardashian népszerű idézetét felhasználva.

@garzacrew

Also because its a great habit to start young. 🥰

♬ original sound - kardashianicon

Tegye fel a kezét az, aki gyerekkorában nem próbálgatta titokban az anyukája magas sarkúját vagy bármelyik ruhadarabját, vagy nem kísérletezett a sminkes fiók tartalmával. A gyerekek általában gyorsan fel akarnak nőni, a kislányok életében már gyakran az óvodában eljön az a pont, hogy szeretnének a környezetükben élő nőkre hasonlítani. Ugye egyikünk sem kivétel ez alól?

Azt gondoljuk, hogy attól leszünk érettek, ha magunkra fújjuk édesanyánk drága parfümjét, az arcunkra kenjük a fürdőszoba szekrényben fellelhető kencéket, felpróbáljuk anya gardróbjának a tartalmát és próbálunk nagylányként kinézni.

Legalábbis ez volt az Y és a Z generáció lányainak gyerekkora, amit közel sem szőtt át annyira a közösségi média, mint az alfa generációét, akiknek már saját beauty influencerek közvetítik a TikTokon és más oldalakon keresztül, hogyan is kellene megfelelniük az éppen aktuális beauty standardeknek – fogalmaztak az ausztrál Marie Claire cikkében.

Alig múlt tízéves, de már nagyobb beautyguru, mint egy felnőtt

A Common Sense Media amerikai nonprofit szervezet 2022-es jelentése szerint 2019 és 2021 között 17 százalékkal nőtt a fiatalok képernyőhasználata, nagyrészt a világjárvány miatt. A kutatásban arra is kitértek, hogy a közösségi média használata különösen magas a nyolc és 12 év közötti gyermekek körében, még annak ellenére is, hogy sok platform (például a TikTok is) megköveteli, hogy a felhasználók 13 évnél idősebbek legyenek.

Azoknak a lányoknak, akik lényegében már okoseszközökkel a kezükben születnek erre a világra, felnőtt nőt játszani nem gyerekjáték.  Elég beírni a TikTok keresőjébe a  #BeautyTok hashtaget, és a közösségi oldal máris több ezer olyan videót  tol az orrunk alá, amelyekben kislányok profi sminkeseket és kozmetikusokat megszégyenítően adnak útmutatást az internet népének.

Ők azok az új generációs beautyinfluencerek, akik alig múltak tízévesek, de máris a meglehetősen bonyolult bőrápolási rutinjukról oktatják a nézőket, esetleg sztárok vagy más gazdag szülők gyermekeként több száz dolláros arctisztítókkal, szérumokkal, hidratáló krémekkel és tonikokkal tuningolják a bőrüket, sokszor profibb módon, mint bármelyik szépségguru.

Nem tudják felmérni a helyzet súlyát

Egyáltalán nem csoda, ha a videók megtekintése kimondottan kellemetlen érzést kelt a felnőtt nézőkben. Egyrészt sokan még húsz, harminc éves korunk után sem vagyunk biztosak abban, hogy milyen és mennyi arcápoló terméket használjunk, esetleg éppen a természetességre esküszünk és szeretjük, ha minél egyszerűbb a skincare rutinunk.

Másrészt az ilyen és ehhez hasonló tartalmak a gyerekszépségversenyek világát idézik meg, és jogosan kezdünk aggódni amiatt, hogy valóban jót tesz-e a kislányoknak, ha azt látják, hogy a közösségi média milyen szépségstandardeket támaszt eléjük.

Pláne, hogy ebben a korban a gyerekek még abszolút nem tudják felmérni, hogy ezek a szépségideálok nemcsak teljesen irreálisak, hiszen mi magunk is nehezen merünk szembemenni velük, annak ellenére is, hogy érett fejjel már tisztában vagyunk azzal, hogy semmi értelmük nincsen.

A fiatalabbak számára ezeknek a videóknak a káros hatásai nem feltétlenül ilyen egyértelműek: a gyerekek azt látják a közösségi médiában, hogy a felnőtt nők megosztják egymással szépségtippjeiket, a bőrápolási rutinjukat vagy a sminktrükkjeiket, és szinte természetes, hogy hozzájuk szeretnék hasonlítani magukat.

Ez az oka annak, hogy az internet tele van olyan fiatalokkal, akik tízéves korukban a Sephorába próbálják elrángatni a szüleiket (ezt ugyancsak rengeteg TikTok-videó bizonyítja), több száz dollár értékű termékekkel a kívánságlistájukon. Természetesen ezeknek a termékeknek a többsége egyáltalán nem gyerekek számára készült, pláne nem azoknak, akik még át sem estek a pubertáson.

@garzacrew

Koti’s Sephora Haul 🙌🏼

♬ original sound - Garza Crew

A TikTok gyerek beautyinfluencerei – mint például Kim Kardashian lánya, North West – gyakran mégis kifejezetten érett bőrre készült termékeket használnak, olyan összetevőkkel, amelyeket a ráncokkal, a pigmentfoltokkal és az elszíneződéssel veszik fel a harcot.

 „A retinol (…) egy olyan összetevő, amit az érett bőr számára fejlesztettek ki. Segíti a sejtmegújulást, és a kisgyerekeknek nincs rá szükségük. Tizenévesen mindenféle hormonális változáson mennek keresztül. Tehát a retinol vagy más aktív anyagok, például a glikolsav – alapvetően bármilyen sav – használata nem javasolt, és valóban károsítják a bőr védőrétegét” – nyilatkozta az Independentnek Elena Duque esztétikus és szépségszakértő.

Január végén a Daily Mail számolt be arról, hogy tavaly négy napon át küzdöttek a 13 éves Amelia Gregory bal szeméért, miután a lány kipróbált otthon egy bőrápoló kezelést, amit a TikTokon látott. A tinédzser lány megnézett egy videót, majd felkent egy készítményt az arcára abban a reményben, hogy az abban lévő öregedésgátló hatóanyagok majd ragyogóvá teszik a bőrét.

A termékben A-vitamin volt, ami fiatal, érzékeny bőrön alkalmazva égési sérülést, hámlást és bőrpírt okozhat. A termék megégette Amelia bőrét, az arcán kialakuló bakteriális fertőzés pedig a szemére is átterjedt.​

Mindannyiunk felelőssége

Nehéz eldönteni, hogy azok a gyerekek, akik ezeket a termékeket használják, tényleg félnek-e a bőrük öregedésétől a közösségi média által közvetített torz kép miatt, vagy esetleg egyszerűen csak olyan termékeket szeretnének használni, mint amiket a felnőtteknél látnak.

Persze, jó időben elejét venni a bőrproblémáknak (egyébként az a téma, hogy a ráncok egyáltalán problémát jelentenek-e, és ha igen, miért nem, egy külön cikket megérne), de valószínűleg nem az az önelfogadás felé vezető egyetlen út, ha hagyjuk, hogy a gyerekek egy harmincéves beautyinfluencer bőrébe bújva osztogassanak szépségápolási tanácsot a kortársaiknak, vagy befogadói oldalról fogyasszanak ilyen tartalmat.

Nem csoda hát, hogy a szülők aggódva figyelik, mégis milyen bejegyzéseket sodor a gyerekeik elé a TikTok algoritmusa. Talán nekünk, felnőtteknek sem árt elgondolkodni azon, hogy vajon hol lehet a mi szerepünk abban, hogy a lányok egyre fiatalabb korban kezdenek sminkelni, vagy egymásnak szépségápolási tanácsot osztogatni.

Fontos megemlíteni a gyártók felelősségét is, akiknek talán nem ártana előállni kifejezetten a fejlődésben lévő szervezet számára kialakított kozmetikumokkal, hiszen egy „30+”-os vagy egy „érett bőrre” figyelmeztető használati utasítás nem fogja elrettenteni a gyerekeket a próbálkozástól – ahogy a szülői tiltás sem feltétlenül. Nekik ugyanis még nem kellene azon aggódni, hogy a szérumok miként segítenek felszabadítani a szabad gyököket.

Fotó: Getty Images