Sós Bálint Dániellel a Minden Rendben sajtóvetítése után találkoztam, és még mindig a film hatása alatt voltam. A történet mélyen megérintett, a képek, a csendek és a kimondott szavak órákig visszhangoztak bennem. Egy olyan rendezővel ültem le beszélgetni, aki nemcsak mesélni tud, hanem érezni is tanít.
A filmed címe Minden Rendben, de a történet szerint egyáltalán nincs minden rendben…
Valóban. Számomra nem egy nehéz téma, inkább izgalmas kérdés, amely évek óta foglalkoztat. Az ötlettől a megvalósításig nagyjából hat év telt el, és ez idő alatt többször is közel álltunk ahhoz, hogy feladjuk a projektet. Ahhoz, hogy ennyire hosszú időn át kitartsak egy történet mellett, olyan témára van szükség, amely mélyen megérint és átlendít a nehézségeken.
Van helyes döntés ebben a helyzetben?
Ezt mindenki maga dönti el. Ami engem leginkább vonzott ebben a történetben, az az ambivalencia. Szeretjük a klasszikus hőstörténeteket, ahol egyértelmű, mi a helyes, és csak végig kell menni az úton a megérdemelt jutalomig. De a valóság sokkal bonyolultabb. Gyakran éppen az a legnagyobb kihívás, hogy megértsük, mi lenne a helyes döntés. Egyik nézőpontból így tűnik, másikból úgy. Ez a film ezt a belső vívódást próbálja megmutatni.

Interjú Sós Bálint Dániel rendezővel
A film egy édesapáról és a fiáról szól, és egy komoly erkölcsi dilemmáról.
Így van. Az apa egy impulzív pillanatban dönt, amikor a fia hibájának egyetlen szemtanúja lesz. Az emberek többsége egyértelműnek tartaná, hogy mi a helyes – az igazságot kimondani. De szülőként az ember ösztönei gyakran erősebbek a morális elveknél. Amikor nagyon kevés idő van a döntésre, a reflexszerű reakciók felülírhatják az elveket. A film ezt a komplexitást mutatja meg, és arra próbál rávilágítani, hogy a helyes döntés sokszor nem egyértelmű.
Az édesapa és fia kapcsolata sem teljesen harmonikus…
Pontosan. A történet nem csak a konkrét dilemmáról szól, hanem arról is, hogy milyen kapcsolat előzi meg ezt a döntést. Egy szülő-gyerek kapcsolat nem egyetlen pillanatban dől el, hanem hosszú évek során alakul. Hasonlóan ahhoz, mint amikor a gyermek először találkozik a drogokkal – az a helyzet nem akkor dől el, hanem az azt megelőző években, a nevelés során.
Hogyan született meg az ötlet, mi inspirált?
Egy mindennapi szülői dilemma adta az ihletet. A játszótéren, amikor a gyerekek összeverekednek, és a szülők indulatosan követelik a rendteremtést, kétféle érzés keveredik bennem. Egyrészt meg kell tanítanom a gyerekemet a helyes viselkedésre, másrészt meg akarom védeni őt. Ez a kettősség nagyon erős érzelmi hullámokat kelt bennem, és innen indult az ötlet.

Sós Bálint Dániellel a Minden Rendben sajtóvetítése után találkoztunk
Milyen volt a forgatás?
A forgatás 28 napot vett igénybe, és egy családias hangulatú, harmincfős stábbal dolgoztunk. Nagyon inspiráló és kreatív közeg alakult ki, ahol mindenki teljes szívével a film mögött állt.
A film fekete-fehérben készült. Miért döntöttetek így?
Nemcsak a drámai hatás miatt. A fekete-fehér vizualitás időtlenné teszi a történetet, mintha bármelyik korban és bárhol megtörténhetne. Nem akartuk, hogy a néző egy konkrét helyhez vagy korszakhoz kösse a cselekményt. Ez segít jobban a karakterekre és a dilemmára koncentrálni.
A film már nemzetközi sikereket is elért, például a berlini filmfesztiválon.
Igen, és számomra a legjobb visszajelzés az volt, hogy a nézők nemcsak technikai szempontból beszéltek a filmről, hanem magukra ismertek a történetben. Rengetegen jöttek oda hozzám mesélni a saját élményeikről, dilemmáikról, ami számomra azt jelenti, hogy sikerült elérni, amit akartam.
Hogyan lettél filmes?
Mindig is érdekelt a filmkészítés. Jelentkeztem az SZFE-re, de nem vettek fel, így először a reklámiparban kezdtem el dolgozni. Reklámfilmek rendezésével foglalkoztam, és ez segített megtanulni a vizuális történetmesélést.
Van olyan színész vagy operatőr, akivel különösen szívesen dolgoznál?
Nincsenek konkrét színészálmaim. Persze, ha Tilda Swinton egy nap jelentkezne, hogy szerepelne egy filmemben, azonnal írnék neki egy szerepet! De számomra a legfontosabb az, hogy olyan emberekkel dolgozzak, akikkel megvan az összhang, akikkel ugyanazt értjük egy-egy jelenet alatt, és akikkel szívesen töltök el hónapokat együtt a forgatáson.
Milyen filmeket nézel szívesen?
Mióta gyerekeim vannak, főleg filmek első tizenöt perceit látom, este a laptop előtt. De azt üzenném az olvasóknak, hogy magyar filmeket nézzenek, lehetőleg moziban.

Sós Bálint Dániel nemcsak mesélni tud, hanem érezni is tanít
Külföld felé is nyitnál, vagy maradsz a magyar filmkészítésnél?
Berlinen keresztül új kapcsolatokra tettem szert, és van egy nemzetközi sales agentünk is. Nem tudom még pontosan, mi lesz a következő filmem, de inkább az emberi viselkedés pszichológiája érdekel, mintsem a társadalmi vagy politikai témák.
Ha nem filmezéssel foglalkoznál, mi lennél?
Kertész. Éltem egy időben Fuerteventurán, ahol volt egy kis kertem, és paradicsomot, uborkát termesztettem. Akkor úgy éreztem, hogy teljesen boldog vagyok.
Szerző: Bárdossy Adrienn Fotó: Szalontai Zoltán
