Minden üveg egy történetet mond el – interjú az AGONIST parfümkreátoraival

2014. július 21. |

Christine és Niclas Lydeen, a svéd AGONIST parfümmárka alapítói már az első találkozásunkkor rácáfoltak arra, amit a skandináv emberekről általában gondolunk: nincs hűvös modoruk, nem tartózkodóak és rendkívül mosolygósak. Sőt, tökéletesen beszélnek a parfümök nyelvén.

Minden üveg egy történetet mond el – interjú az AGONIST parfümkreátoraival

Svédországról nem igazán a parfümkészítés ugrik be elsőként, honnan jött az ötlet, hogy ezzel foglalkozzatok?

Christine: Ha úgy vesszük, nem volt nehéz rátalálni erre az útra. Évekig éltünk Franciaországban, ahol a divatszakmában dolgoztam, Niclas pedig látvány és grafikus tervezőként tette le a névjegyét. Sok barátot szereztünk a szakmában ez idő alatt, így szinte természetes volt, hogy elkezdünk parfümökkel dolgozni. Szerettük volna az ország másik oldalát bemutatni, mert ha illatokról van szó, általában mindenkinek Björn Borg ugrik be, ami úgymond tipikusan svéd márka. Minket Ingrid Bergman és filmjei, valamint Svédország melankolikus oldala inspirál.
Niclas: Mivel nálunk abszolút nincs hagyománya a parfümkészítésnek, úgy gondoltuk, hogy érdekes kihívás lesz belevágni. Egy illatkompozíció kreálása önmagában is gyönyörű művészeti kihívás, ezen kívül szerettük volna felhasználni hozzá a svéd hagyományokat és kulturális örökséget. Sokat utaztunk és kísérleteztünk, hogy olyan illatokat találjunk, ami passzol az elképzelésünkhöz.

Kizárólag unisex illatokat kreáltok. Nem fogott meg titeket külön a női és férfi vonal?

Christine: Filozófiánk szerint inkább egyéneknek készítünk parfümöt, mint nemeknek. Nem akartunk soha különbséget tenni. A vanília például vonzó lehet mindkét nem számára.

Fotó: Martin Bettina

A kereskedelmi forgalomban kapható kiszerelésen kívül, minden illathoz egyedi, szinte haute couture műalkotásnak számító üveget is terveztek. Mi a kapcsolat a parfüm és a dizájn között?

Niclas: Mivel az illatanyagaink különlegesek, így szerettük volna ezeket hasonlóan különleges üvegekben prezentálni. A megalkotásukhoz pedig a tradicionális svéd üvegfúvást hívtuk segítségül. Például van egy tavaszi illatunk, az ISIS, ami az új élet kezdetét, a virágok bimbózását szimbolizálja. Ehhez olyan üveget terveztünk, ami a jégolvadást fejezi ki, egy sárga, virágbimbót megtestesítő középső résszel. De kiemelhetném még a sötét, fás illatot rejtő Black Ambert is, ami a svéd erdőt szimbolizálja. Az üvegnek olyan hatása van, mintha a vérző fába belemártanánk egy pennát.
Christine: Az Artic Jade üvege pedig a jégcsapot jelképezi, és a hozzátartozó illat is hideg, fémesen jeges, némi vaníliával „ízesítve”. A Vanilla Marbe pedig olyan parfüm, ami kifejezi a fűszer addiktív jellegét: egy gyermek első találkozása az édességgel. Ehhez kapcsolva az üvege mintha egy épp olvadó vanília fagyi lenne. Minden üveg egy történetet mond el, amihez a benne lévő illat tökéletesen párosul.

Fotó: Marton Bettina

Legújabb illatkompozíciótokat a Solarist, az éjféli nap inspirálta. Mekkora kihívás volt ezt a jelenséget üvegbe zárni?

Niclas: A téli időszak után mindig nagyon várjuk a napot Svédországban, hogy a hosszú hónapok után végre feltöltődjünk energiával. Így amikor kitaláltuk, hogy az északi nyárra jellemző, világos, végtelen éjszakákat és annak vibráló fényeit ötvözzük egy illatban, mindenképp hosszantartó összetevőkben gondolkodtunk. Fő jegynek a citrusok keverékét szántuk, mivel aromája a frissességet, a sárga szín pedig a napot, a végtelen energiát szimbolizálja. A parfüm megalkotása valóban kihívás volt, mert a citrus a felső jegyben hamar elillan. Ezért neki fogtunk többször is a „mixelésnek”, mire sikerült megfelelően felépítenünk úgy, hogy a citrus az alap és a központi jegyben is jelen legyen. Úgy tűnik sikerült, mert pár hónappal ezelőtt Milánóban mutattuk be a Solarist nagyközönségnek és nagyon sok pozitív visszajelzést kapunk a hosszantartósságáról.

Ezentúl a magyar közönség is tesztelheti a végtelen nap energiáit, hiszen Milánó, Reykjavík és Bukarest után, Budapesten is bemutattátok az illatot. Hogy esett a választás Magyarországra?

Niclas: Szeretnénk nemzetközileg ismert illatot és márkát teremteni, mivel jelenleg híresebbek vagyunk külföldön, mint Svédországban. Ezért nagyon örültünk, mikor meghívtak minket Budapestre. Christine egyébként tizenöt éve már járt itt, szóval megvan az idegenvezetőm (nevet).
Christine: Budapest nagyon szép város, örülök, hogy újra itt lehetek, és bekapcsolhattuk az AGONIST utazásába is. Nagyon érdekes látni, hogyan köt össze egy illat embereket a világ különböző pontjain. A Madison Perfumery pedig gyönyörű üzlet, büszkék vagyunk rá, hogy itt képviselhetjük a márkánkat.

Nem lehet szó nélkül hagyni, hogy mennyire stílusos, tökéletes összhangban működő pár vagytok. Nektek mit jelent a stílus? Ki lehet fejezni szavakkal?

Niclas: A stílussal való játék nagyon érdekes, mert az adott hangulatunk aktuális megtestesítője lehet. Az illat láthatatlanul teszi hozzá azt a kis pluszt, amit a divattal vizuálisan is kivetíthetünk. Nem kellenek hozzá szavak, a megjelenés mindent elárul. Használd a stílust és játssz vele bátran!

Szólj hozzá te is!

Még több Szépség

Negyven fölött ez a két snitt fiatalít aszimmetrikus bob

Negyven fölött ez a két snitt fiatalít