Eljöhet a szilárd samponok ideje?

2017. január 27.
Ha ma elásnál egy időkapszulát, mit tennél bele? Valószínűleg nem egy üres samponos flakon jut először az eszedbe. Pedig 2015-ben a samponok és kondicionálók piaca majdnem 35 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le. Ennek eredményeként elmondhatatlan mennyiségű műanyag flakon került a szeméttelepekre, ahol egészen addig ott is maradnak, amíg biológiailag le nem bomlanak, vagy ki nem ássák őket azok a régészek, akik a túlcsomagolás korát kutatják.


Profimedia – Red Dot

Természetesen, a marketing világában a műanyag és a többi csomagolóanyag fontos szerepet játszik. Az extra dobozok, a plusz rétegek, valamint a fényes és mutatós csicsák magukra vonják a figyelmet – és persze fölöslegesen megnövelik a termékek árát. Nyilvánvaló, hogy ennél álmodni sem lehet jobbat, már amennyiben te vagy az, aki zsebre teszi a profitot. Ez a helyzet azonban a vásárlók és a bolygónk számára már nem annyira ideális.

A műanyag csomagolásokból 2013-ban az Egyesült Királyságban 2260 tonna hulladék került a szeméttelepekre, és a hivatalos statisztikák szerint ennek a mennyiségnek csak 31,6%-át gyűjtötték vissza vagy hasznosították újra.

A SZILÁRD SAMPON ALTERNATÍVÁT JELENT

2015 januárja és 2016 januárja között annyi Lush samponkorong talált gazdára világszerte, amennyi 15 890 925 darab műanyag flakon legyártását tette fölöslegessé. Ezek az utazáshoz is ideális, pucér tömböcskék tele vannak illóolajokkal, és nagyon gazdaságosak is: egy korong akár 80 hajmosásra is elegendő, így körülbelül háromszor tovább tartanak, mint a flakonos samponok.

A fogyasztók részéről egyre nagyobb az igény a csomagolóanyagok mennyiségének csökkentésére, és ez kihívást jelent a kereskedelem számára. A műanyag csomagolásokból 2013-ban az Egyesült Királyságban 2260 tonna hulladék került a szeméttelepekre, és a hivatalos statisztikák szerint ennek a mennyiségnek csak 31,6%-át gyűjtötték vissza vagy hasznosították újra. Jelenleg a Lush termékeinek 35%-a pucér, és önmagában csak a szilárd testvajak forgalmazásának is az a hatása, hogy 17 000 kilogrammnyi csomagolóanyagot nem kellett legyártani (és kidobni) 2015-ben.

Ám jól tudjuk, hogy még ennél is jobb eredményeket érhetünk el. „A csomagolás szemét, és túl sokáig szenvedtünk attól, hogy fölöslegesen sok van belőle. Most, hogy egyre nyilvánvalóbb, mekkora árat kell fizetni a csomagolásért pénzügyi és környezetvédelmi vonatkozásban egyaránt, a fogyasztók a csomagolóanyagok mennyiségének csökkentését követelve kihívások elé állítják a gyártókat és a forgalmazókat. A hozzánk hasonló cégeknek új megoldásokon kell gondolkodniuk, és olyan innovatív megoldásokat kell kínálniuk a fogyasztóknak, melyek lehetővé teszik a teljesen pucér termékek vásárlását”, mondja Mark Constantine, a Lush egyik alapítója.

Lehet, hogy a folyadékok szilárd anyaggá alakítása különleges gyártási eljárásokat igényel, de a folyamatnak gyakran többféle előnye is van. A pucér termékek feltalálása (és újrafeltalálása) együtt jár azzal, hogy a termékek öntartósítóvá válnak, ami azt jelenti, hogy nem kell megtölteni őket szintetikus tartósítószerekkel, így biztonságosak és frissek maradhatnak.