Erőszakmentes szépség – cruelty free kisokos

2017. szeptember 13.
Kozmetikumok és erőszak? Első hallásra akár furcsának is tűnhet a kettő közötti kapcsolat. Az egyre inkább előretörő cruelty free mozgalom békés alternatívát kínál, ha fontos számunkra, hogy az általunk használt kozmetikum ne csak színes-szagos, hanem garantáltan állatkísérletmentes is legyen. Íme egy kisokos az októberi Marie Claire cruelty free cikkéhez.

Vegetáriánus kozmetikum: Az előállításához nem használnak fel olyan alapanyagot, amelyet állatok megölésével, feldolgozásával állítanak elő.

Vegán kozmetikum: Ezekben a szépségipari termékekben nincs semmiféle állati eredetű alapanyag, így tejtermék, méz vagy tojás sem.

Cruelty free kozmetikum: A „kegyetlenségmentes kozmetikum” megjelölés nem az összetevőkre, hanem arra utal, hogy az előállítás során az adott terméken nem végeztek semmiféle állatkísérletet.

In vitro tesztelés: Kémcsőben vagy Petri-csészében végzett kísérleti technika. Ekkor nem élő szervezeten belül (in vivo), hanem azon kívül történik a kísérleti folyamat. Nem csak sokkal olcsóbb, hanem esetekben sokkal egyértelműbb eredményeket hoz az in vitro tesztelés.

RHE-modellezés: Az állatkísérletek kiváltásához az egyik legfejlettebb technika a 3D-s rekonstruált emberi bőr (Reconstructed Human Epidermis) modellje, mellyel nagyon pontosan lehet szimulálni az emberi bőr viselkedését, így Európában már csak ezt használják kozmetikai tesztelésre.

Greenwashing: Kozmetikai ipari trend, egy-egy növényi eredetű, jól hangzó alapanyag használata egy teljesen átlagos formulában, amellyel csupán a tudatosság látszatát keltheti a termék. A trendi alapanyagot (pl. jojobaolaj vagy avokádó) általában hangsúlyozza a címkén az adott márka.

Ethical buying: Az etikus vásárlás része a környezetbarát csomagolás és az alapanyagok, de ez nem teljesen ugyanaz, mint a cruelty free vagy a vegán kategóriák. Például a pálmaolaj ugyan növényi eredetű olaj, de nagy ökolábnyomot hagy.

Zero waste: A “Nulla hulladék” életmód alapja, hogy a tudatos életmódot élők nem csak a megvásárolt termékeiket nézik meg alaposan, hanem annak a csomagolására is figyelnek, így csökkentve az ökolábnyomot. A hulladékmentes vásárlásnál remek alternatívák a csomagolásmentes termékek, az újrahasznosítható vászonszatyrok vagy a lebomló, többször használatos csomagolások.

A teljes cikket a Marie Claire októberi számában találod.

Fotó: Lush/Fighting Animal Testing Campaign, Brussels–Richard Skins