Méregmentes gyerekdivat – magyar tervezőtől

2015. október 29.
Elsőként csatlakozott magyar divattervező a Greenpeace Detox Catwalk kampányához!

A kizárólag organikus textilekből készült egyedi darabok megálmodója, Dömény Klaudia közvetlen környezetében is sok ekcémával, allergiával küzdő gyermek él. A bőr pedig az egyik legnagyobb kiterjedésű érzékszerünk, ezáltal a legsérülékenyebb is. A KAMORKA néven alkotó ifjú divattervező célkitűzése, hogy az általuk használt ruhák alapanyaga kizárólag minősített organikus textilből készüljön, semmilyen vegyszer ne érje, és a feldolgozás során se találkozzon egészségre káros anyagokkal. A fizikai síkon túl, Klaudia a gyermekekkel együtt alkot, hiszen ők az igazi divatszakértők. Az apróságok számára a kényelem, az anyagok tapintása ugyanolyan fontos szempont, mint a szépség. Ha pedig megunták a ruhapróbát, a szalon organikus berendezése is számukra lett kialakítva: a játszósarokban mesevilág várja őket – a felnőtteket pedig harmónia.

A magyar kisvállalkozás célja pedig pontosan ez: ne a luxus fogalmával, hanem az egészséggel és a harmóniával legyen azonosítható. Ahogy az alkotó fogalmaz: „Az organikus alapanyagok, az igényességgel és az egyediséggel párosítva táplálják a lelket és viselésük éppen olyan természetes érzés, mint a lélegzetvétel.” Nagy vállalás ez egy hazai pályakezdőtől, hiszen a kereskedelemben kapható ruhák 90%-a mérgekkel van átitatva.

Bármilyen ruhaanyagot veszünk magunkra, az a test hőtermelésének hatására úgy vesz körül bennünket, mint egy borogatás, amely ez esetben nem kamillát tartalmaz, hanem kártevő-írtót, ftalátokat és számtalan további vegyianyagot, amelyek jó esetben az első mosások során elhagyják a ruhát, és vizeinkbe jutva „csupán” azok élővilágát befolyásolják – drasztikusan. Azonban ha ezt nem tesszük meg, a minket körülvevő hő-köpeny folyamatosan az orrunkhoz, szánkhoz vezeti a mérgeket, mely a bőrön keresztül is felszívódik. Ily módon sokkal gyorsabban jut be a szervezet érzékeny szerveibe, mintha megennénk őket.

És ez a százalék is csak a Greenpeace kampányának köszönhető. A ZARA, az H&M és többek között a Puma is az általuk gerjesztett társadalmi felháborodásra reagált pozitívan, és kezdte el kivonni a mérgeket termékeiből. „Körülbelül 10%-át teszik ki a globális ruha- és cipőiparnak azok a divatcégek, akik a kampányunk elmúlt 4 évében elköteleződtek a méregtelenítés mellett. Ez a pozitív tendencia magasabb szintre emelheti a környezetvédelmi gyakorlatot a divat világában is. A zárt kapuk mögött zajló gyártási folyamatokat láthatóvá válnak, és végre kiderül, hogy szép ruhákat a környezet szennyezése nélkül is lehet gyártani” – nyilatkozta tavasszal Simon Gergely, a Greenpeace közép- és kelet-európai regionális vegyianyag-szakértője.

A magyar válasz tehát megérkezett. A selyem és a pamut mellett a KAMORKA jellemzője a kézi kötésű anyaghasználat, melyet rendhagyó módon vidéki nagymamák kötnek, ezzel a környezettudatosság mellett előtérbe helyezve az időskorúak foglalkoztatását is. De a gazdasági filozófiánál sokkal fontosabb a szeretet felelevenítése, amelyet egykor ilyen-olyan színekben ugyan, de mindannyian magunkon viseltünk…

Elérhetőség: kamorka.hu
Üzlet: 1137 Budapest, Pozsonyi út 20.