Konsánszky Dóra: Egy magyar divatmárka szárnyalása

2016. január 20.
Konsánszky Dóra régi ismerősünk. A magyar Marie Claire divatoldalainak állandó szereplője, kollekcióival minden évben találkozhatunk a Marie Claire Fashion Days kifutóján. Szeretjük csendesen elegáns stílusát, vagány, de ízig-vérig nőies darabjait. Együtt örültünk vele, amikor idén januárban Tus-Dzsurbán Ágnes és a Széchenyi Tőkebefektetési Alap üzleti partnerként összesen 167 millió forint pénzügyi befektetéssel beszállt a vállalkozásba.


Tizenöt év kemény munka áll mögötte. A Magyar Iparművészeti Egyetem bőr és ruhatervező szakának elvégzése után Dóra a második diplomáját ösztöndíjasként Párizsban, az École de Chambre Syndicale de la Couture Parisienne divatiskolában szerezte. Hazatérve egyéni megrendelésekkel, stylistmunkákkal indította a karrierjét. Saját bevallása szerint néhány híres embernek megtetszettek a ruhái – szívesen hordták, így reklámozták őket.

2006-ban készítette el első kollekcióját, azóta minden évben legalább kettővel örvendezteti meg törzsvásárlóit. Márkája, a Konsanszky 2008-ban családi vállalkozásként indult, lassan, de biztosan fejlődött az évek során. Ma már egy kis csapat segíti munkáját: szabász, modellező, varrónő, sales- és marketingmunkatárs. Idén fordulóponthoz érkezett a márka: a Széchenyi Tőkebefektetési Alap befektetéséből hatalmasat ugorhat előre a fejlődésben.

Nehéz volt megtalálni a befektetőt, és meggyőzni, hogy bízzon benned?

Igen. Nem adták ingyen ezt a pénzt. Be kellett bizonyítanunk, hogy elég értéke, ismertsége, világos jövőképe van a márkánknak és megfelelő menedzsment dolgozik ennek megvalósításán. Bemutattuk a munkafolyamatokat, az alapanyagok kiválasztásának és feldolgozásának módját, a beszállítókat és alvállalkozókat és a potenciális célpiac elérésének módját. Szakmai, jogi és pénzügyi validáción ment keresztül a cégünk,közel száz óra kemény munka eredményeként. Nekem, kreatív embernek kezdetben érthetetlen volt az egész procedúra, aztán beletanultam. Szerencsére volt mellettem segítség, mert sokszor keményen kellett a befektetővel egy-egy ponton vitatkozni. Az is előny volt, hogy az SZTA-nak ez már többedik kreatív ipari befektetése és így nem volt ismeretlen számukra az iparág. Nagyon jó érzés, hogy érdemesnek találtak erre a befektetésre.. Az elején nem voltam biztos benne, hogy a tőke lesz a megfelelő finanszírozás, de ahogyan jöttek a visszajelzések Ágnestől és az SZTA-tól, kezdtem egyre komolyabban hinni a történetben. Egy kreatív embernek jó, ha nem bízza el magát, egy pici bizonytalanság mindig kell. Ez hajt előre.

És mit csinálsz majd ezzel a tekintélyes összeggel?

Jó dolgokra költjük. Megpróbálunk olyan területeken ismertséget szerezni – ezzel megrendeléseket is –, amelyekről eddig csak álmodni mertünk. Megerősítjük a menedzsmentet, egyértelmű nemzetközi fókusszal és technológiai oldalon is fejlesztünk.

Ebben a külföldi terjeszkedés terve is szerepel?

Igen. Fontosnak tartjuk a magyar piacot, de nagyon kicsi ország vagyunk. Ki kell nyitni a határokat, mert tényleg nemzetközi sztorit szeretnénk. Ehhez alakítjuk a csapatot és a marketing tevékenység jelentős részét is. Emellett örömteli, hogy a magyar vásárlók egyre nyitottabbak a magyar termékek iránt. Nekünk a jövőben is kiemelten fontosak maradnak a hazai vásárlók.

Milyen típusú nőknek tervezed a ruháidat?

Jó, ha egy brandnek van kialakult nőképe, és ha ez a nő olyan, mint a tervező. Ettől hiteles a márka. Olyan ruhákat tervezek, amelyeket én is szívesen hordanék. Szeretem a picit vagány, sportos stílust, ami nem kihívó. Ez nem azt jelenti, hogy el akarok tűnni a tömegben, örülök, ha a szofisztikált megoldásaimra felfigyel a környezetem.

Tanítasz is. Mi a véleményed a mai fiatal tervezőgenerációról?

A Budapesti Metropolitan Egyetemen mesterképzésén tanítok tervezőket. Jó lehetőségnek tartom, hogy ma már nemcsak egy helyen lehet Magyarországon magas színvonalon tervezést tanulni. A tanítványaim között vannak tehetségesek és kevésbé tehetségesek. Sokan kívülről nézve úgy gondolják, hogy a divat világa csak csillogásból áll. Amikor elkezdenek komolyabban foglalkozni vele, rádöbbennek, mennyire összetett, komoly szakma a tervezés. Rengeteget kell dolgozni – és sokan lemorzsolódnak emiatt.

Milyen üzenetet adsz át a diákjaidnak a szakmával kapcsolatban?

Az önmegvalósítás csak egy pici szegmense a tervezésnek. Ami persze nagyon fontos, hiszen ebből épül fel a márka, ettől lesz más, különleges. De egy márka felépítése kőkemény üzlet is. Ha valaki már a kezdet kezdetétől tudatosan építkezik, van benne kellő szakmai alázat és más szakmák iránt nyitottság, kitartással és büszkeséggel dolgozik, elérheti a célját.

Hol szeretnél tíz év múlva tartani?

Szeretném, ha a márkámat jó pénzért megvenné egy következő, nemzetközi piacon mozgó befektető. Erre több jó példa van a közelmúltból. És én csak a tervezéssel foglalkoznék, amihez igazán értek – és amit nagyon szeretek.