A Romani Design a Marie Claire Fashion Daysen

2016. november 07. |

November 12-én este mutatja be a Marie Claire Fashion Daysen a Romani Design az új kollekcióját.

Színészek, énekesek, politikusok hordják a ruháikat, divatbemutatóikon külföldi nagykövet asszonyok, nagyvállalatok felsővezetői ülnek az első sorokban. Mindenki rájuk kíváncsi. Romani Designt viselni társadalmi üzenettel bír – emellett a színes ruhák látványosak, stílusosak, és bámulatosan hangsúlyozzák a nőiességet.

A Romani Design története nem indult szokványosan. Az alapító, Varga Erika kislányként nem álmodozott arról, hogy egyszer híres divattervező lesz. Nem igazán érdekelte a divat, divatiskolába sem járt, és a varráshoz is csak annyit értett, amennyit gyermekként a nagymamamájától tanult a közös varrások során mátészalkai otthonukban. A középiskolában szorgalmas, jó tanuló volt, így sikerült bekerülnie egy roma tehetséggondozó ösztöndíjprogramba, és ez meghatározta a jövőjét.

Később hivatásszerűen ő is roma fiatalok mentora lett, akiknek nemcsak a tanulmányaikban kellett segítenie, de a roma identitásukat, az ehhez fűződő viszonyukat is segített helyre tenni. Táborokat, klubokat, kulturális rendezvényeket szervezett nekik, amelyek alkalmával a roma hagyományokkal, értékekkel is megismertette őket. A roma népismereti terjesztő munkája mellett – ahogyan Erika nevezi ezt a tevékenységet – kitanulta az ötvösmesterséget is, és 12 évig sikeres ötvösként dolgozott.

Divatba jöttek a társadalmi vállalkozások

„Rátaláltam 2009-ben egy pályázatra, amely társadalmi vállalkozások fejlesztését támogatta. Akkor már régóta foglalkoztatott az ötlet, hogy egy olyan különleges márkát hozzak létre, ami a roma viseleti kultúra gazdag motívumait a kortárs dizájn világába emeli be. A baráti köröm támogatott az ötlet kidolgozásában, nyertünk pénzt a pályázaton és 2010-ben megnyitottuk Budapest belvárosában az első kis varrodánkat.” – emlékszik vissza a kezdetekre az alapító-tervező. Erika ezzel a vállalkozással is tenni akart saját közösségéért, a személyes indíttatás ereje minden akadályt legyőzött. Az egyik ilyen akadály maga a ruhatervezés volt. „ Amikor az első kollekció darabjainak megtervezésére került sor, egy kicsit megijedtem. Nem vagyok ruhatervező, varrni sem tudok igazán, hogy lesznek ebből hordható ruhák, kérdeztem magamtól. A roma hagyományokat az öltözködéskultúrában otthonról jól ismertem, s ösztönösen, a fantáziámat szabadjára engedve álltam neki a tervezésnek. A modellezésben, varrásban voltak és most is vannak segítségeim.”

Kollekciók és inspirációk

A My Identity – My Freedom elnevezésű kollekciónál Erika az első darabtól az utolsóig minden részletet átgondolt, kidolgozott. A roma nők alapruhadarabját, a nagyon míves, hímzett kötényt vette kiindulási pontnak, és ennnek a vonalvezetését, mintáit, díszes, karakteres zsebeit vitte át az általa tervezett ruhákra.

Tavalyi kollekciója az Ikon nevet viselte. Öt karizmatikus nőalak ihlette: Frida Kahlo, Marlene Dietrich, Audrey Hepburn, Sophia Loren és Marilyn Monroe. Fantasztikus nők, egytől egyig bátor reformerek, akiknek védjegyük a stílusuk, amellyel másoknak is utat mutattak. Öt különböző karakter, öt különböző világ egyesül a korszakokat és stílusokat összekötve. A koncepció kidolgozását egy Marilyn Monroe-print ihlette, ebből született egy teljesen új, letisztult vonalakat hordozó, új szemléletű, a szabad öltözködést és az önazonosságot, a szabadságot hirdető kollekció.

A 2017-es tavaszi-nyári kollekció, amelyet a Marie Claire Fashion Daysen mutatnak be, a Wanderers of The Worlds nevet kapta. “A romák vándorlásaik során különböző világokat fedeztek fel. A kollekció mindannyiunkra mint a világok vándoraira fókuszál. Felkelti kíváncsiságot, külső és belső világok felfedezésére inspirál. Elmeséli, hogyan változunk az utazásaink során, és hogyan változtatjuk meg a környezetünket a tapasztalataink által. Elgondolkodtat, hogy hol lépünk be egy világba, és hol hagyjuk el azt. Hogy hol érezzük magunkat kívülállóként, és hol találunk otthonra” – mondja Varga Erika, a márka tervezője.

Fontos üzenet színekbe csomagolva

A Romani Design tízfős csapata ma egy ódon házban dolgozik együtt, amelyet egy évszázad történelme hat át. A varrodában ruhákat készítenek, az irodában a háttérmunka folyik, illetve különböző projekteken dolgoznak. Arra a képzési projektre a legbüszkébbek, amelynek köszönhetően a csapat néhány tagja is hozzájuk került. „Ez egy európai uniós projekt volt szlovák kollégákkal – roma és nem roma nőket tanítottunk szakemberek együttműködésével modellezni, varrni, szabni. A testvérem, Helena is részt vett a programban, így ma már nemcsak tervezi, de meg is varrja a táskáinkat, és elkészíti a kiegészítőket is.”

Romani Design ruhákat Budapesten a budai várban lehet kapni, két dizájnboltban. A turisták szeretik a színes, egzotikus darabokat, a magyar vásárlók pedig vagy az interneten, vagy pedig náluk, a varróstúdióban tudnak akár méretre szabott, egyedi darabokhoz jutni. Sokan tudatosan, a kommunikáció eszközeként használják a márkát. Romani ruhába öltözve szavak nélkül is reflektálnak fontos társadalmi kérdésekre.

Merre tovább?

„Amikor 2010-ben elkezdtem a társadalmi vállalkozást, nem gondoltam, hogy ilyen gyors ütemben fogunk fejlődni. Rettentő sok erőfeszítést igényelt, hiszen nem állt mögöttünk befektető cég, sem pedig gazdag család. A márka eredetisége, frissessége, a társadalmi üzenete és a jó kommunikáció pörgette fel ennyire az eseményeket.” Erika szeret nagyban gondolkodni: hosszú távú terve, hogy a Romani Design a közeljövőben nemzetközi branddé nő. Ehhez keres most befektetőket.

Az idősebb roma asszonyokat, férfiakat nem botránkoztatja meg ez az újítás, sőt Erika szerint értik, hogy fontos a megújulás. A roma családokban megőrzött tradicionális ruhadarabok, amelyek anyáról lányra szálltak, kezdenek eltűnni, velük együtt pedig eltűnik a roma hagyományok egy színes szelete. „A roma fiataloknak is szeretik a ruháinkat, de még sok bátorításra van szükségük. Számukra ezek nem csupán dizájndarabok, hanem kisebbségi hovatartozásuk hirdetői is egyben, és vannak, akik mindezt – érthető okok miatt – megbélyegzésnek élik meg. Ha majd világszinten is elismert brand leszünk a Romani egyet jelent majd a szabad identitással, a szabadsággal. Vesd le a sztereotípiákat és vedd föl a Romani Designt!”

MARIE CLAIRE FASHION DAYS

November 12., szombat 20.30 Romani Design-bemutató

Szólj hozzá te is!

Kapcsolódó cikkek

Még több Uncategorized