Hagyományosan Richmond hercege nyitja és zárja a rendezvényt. A nemesi család évszázadok óta kezeli a birtokot és rajong a modern technológiáért. A goodwoodi versenypálya az 1940-es évektől üzemel, míg a fesztivál 1993 óta kerül megrendezésre. Ámulatba ejtő autócsodák, színes sztárforgatag és persze igazi angol nyári időjárás keretezték az idei Festival of Speedet.
Világháborús szatellit állomástól világméretű luxusrendezvényig
75 éve történt, hogy a jelenlegi Duke nagyapja, Richmond IX. hercege megrendezte az első autóversenyt a goodwoodi versenypályán. Tony Gaze, a kiváló spitfire pilóta, aki a második világháborúban többször megfordult a műholdbázisként szolgáló birtokon, javasolta, hogy azt kössék össze a környező utakkal és alakítsák versenypályává. A herceg megfogadta Gaze tanácsát, és 1948-tól a pálya aszfaltcsíkján olyan gigászok csatáztak, mint Stirling Moss és Jim Clark. 1966-ban, az új Forma-1-es szabályoknak köszönhetően, az autók teljesítménye radikálisan megnőtt a pályán, biztonságtechnikai problémákat eredményezve. A herceg óvatosságból és az új típusú szárnyak miatt érzett ellenőrzésből lezárta a pályát. A következő években a csapatok csak tesztelés céljából érkeztek Goodwoodba, ahol egy sajnálatos tesztbalesetben a legendás Bruce McLaren 1970-ben életét vesztette.
1993-ben aztán fordult az aszfaltcsík sorsa. A goodwoodi birtok, amely magába foglalja a kastélyt, lóversenypályát, autóversenypályát, krikettklubot, két golfpályát, egy szállodát és a környező magánutakat, meglehetősen veszteséges lett. A jelenlegi richmondi herceg ekkor ráeszmélt, a birtok adósságcsapdából való megmentésének egy útja maradt; luxus rendezvényhelyszínné kell alakítani! Az első Festival of Speedet még szponzorok nélkül hozták tető alá. A herceg maga is kordonokat festett és plakátokat ragasztott. Az esemény azonnal óriási siker lett. A nosztalgiaéhes motorsportrajongók valósággal elözönlötték a birtokot.
Idén ünnepli 25. évfordulóját a Goodwood Revival is. A Revival egy hatalmas, retró jelmezbál és felsőosztálybeli társasági rendezvény. Valamint az esemény öt napján történelmi autók versenyeznek a Goodwood-kupáért. A fényűző karnevált a ’40-es, ’50-es és ’60-as évek jellegzetes stílusa jellemzi. Előkerülnek a karcsúsító fűzők, a puffadt szoknyák és a kis tweedkabátok.
Míg a Revival inkább az elit red velvet tortája, a Festival of Speed egy olyan muffin, amit vagy csokoládéval, vagy pezsgőkrémmel lehet tölteni. Az, hogy ki-milyen krémet választ, csak a pénztárcáján múlik. A napijegyek ára 60 fontnál kezdődik és több ezer fontig, illetve a csillagos égig rúg.
Pilótaparádé és angol időjárás „varázsa”
Pénteken igazi angolos zivatarok tomboltak, ami azt jelentette, hogy a nap végén megannyi látogatónak órákig tartott, hogy kibányássza autóját a parkoló sarából. Szombatra páratlanul erős szelet jelzett a meteorológia, ami miatt az utolsó pillanatban, a nap úgy ahogy van törlésre került. Ami dicséretes, a szervezőknek többet jelentett a résztvevők biztonsága, mint a törlés jogi következményei vagy a piszkos anyagiak. Szerencsére vasárnap napsütés és szokatlanul meleg idő fogadott mindannyiunkat. A veterán motorsport-fanatikusok járókerettel, a legfiatalabb rajongók babakocsiban érkeztek. A levegőben tapintani lehetett az izgalmat.
A vasárnap tele volt beharangozott, izgalmas látványosságokkal. A BMW stable yardtól a boxutcákon át a büfékig minden talpalatnyi helyre jutott legalább egy néző – vagy egy tucat. Kit mi vonzott: a csillogás, a vintage romantika vagy a sebesség mámora. Egy a biztos, minden jegy elkelt. Az erdőn át újabb és újabb látogatók jelentek meg a kapuknál. Valósággal hömpölygött a tömeg.
David Coulthard, Mick Schumacher, Alex Albon és Mika Häkkinen csak néhány azok közül a híres pilóták közül, aki egyik vagy másik autócsoda volánja mögött felszáguldottak a dombon. A négyszeres F1-es világbajnok, Sebastian Vettel, mint a rendezvény fő vendégé saját, bioüzemanyaggal megtankolt versenyautóival kápráztatta el a nézőket. Vettel előszeretettel sétált a tömegben, beszélt a klímaváltozásról és a motorsport zölddé tételéről.
Sztárok, sztorik, Bonnie és Clyde
Egy sornyi gyönyörű, eklektikus autót láthatott a kalandvágyó Goodwoodba látogató. A megszámlálhatatlan kiállítás közül a legpompásabb kétségtelenül a Cartier által fémjelzett Style et Luxe volt. A világhírű márka kiállítása olyan gyártók klasszikus – vagy épp őrülten egyedi – autóit sorakoztatta fel, mint a Porsche, a Jaguar, az Aston Martin vagy épp a Ferrari. A paripás autógyár a legendás Enzo Ferrari magángyűjteményéből adott kölcsön méregzöld és tűzpiros darabokat.
A résztvevők fotózkodhattak – és sok esetben be is ülhetettek – olyan autókba, mint például az ikonikus Ford V8. A Ford modell ugyanaz a típus volt, mint amivel Bonnie és Clyde fékevesztetten menekült a ’30-as években. Érdekességként megemlítendő, a hírhedt gyilkosok Fordját végül 112 golyólövéssel változtatta törtfehér tésztaszűrővé az amerikai rendőrség.
A Cartier jóvoltából egy gyönyörű 1949-es Mercury Coupe is látható volt, ugyanaz a típus, amit James Dean vezetett a kultikus Haragban a világgal című filmben. Amint ismeretes, a színész maga is autóversenyre igyekezett, amikor 1955. szeptember 30-án halálos balesetet szenvedett Kaliforniában.
A Style et Luxe kiállítás autói kategóriákba sorolva versenyeztek. Az értékelőbizottság élén Emma Corrin állt, aki Lady Diana Spencer (A korona, Netflix) megformálásával robbant be a köztudatba. „Nagyon szórakoztató nyakig merülni egy olyan világba, amit nem nagyon ismerek” – mondta Corrin a Vogue-nak. „Az emberek lelkesedése tapintható. Itt mindenki meg van őrülve az autókért!” Emma egy kanárisárga, nyárias Conner Ives ruhát viselt a 60-as évek stílusában. A fiatal brit sztár maga is dokumentálta a birtokon töltött hétvégéjét.
Pénteken az Oscar-díjas Renée Zellweger is ellátogatott Goodwoodba párjával, Ant Anstead televíziós bemondóval. A Bridget Jones-filmekből is ismert színésznő lezser szettet választott. Fekete bomber dzsekijét egy Peaky Blinders ihlette kalappal dobta fel, ami valószínűleg jól jött a hatalmas szélben. A pár Anstead posztja alapján, a műsorvezető gyerekeivel részt vett egy privát fogadáson is, ahol Zellweger egy maxi aranyszínű ruhában vonzotta a tekinteteket.
A Festival of Speed egyik legikonikusabb állandó vendége kétségkívül Rowan Atkinson. A Mr. Bean megformálásával világhírűvé vált színész ezúttal egy hibrid rally autóban nyomta tövig a gázt. „Azért vagyok itt, hogy támogassam a nyitott gondolkodást. Különösen a motorsport jövőjét illetően. A tisztán elektromos versenyautónak valóban olyan a hangja mint egy elfuserált mosógépnek. Érthető, hogy a vásárlók fenntartásokkal kezelik. De fontos, hogy megtaláljuk a mindenki számára kedvező átmenetet. Azt ami jó a bolygó és a motorsportrajongók szemszögéből is.” – fogalmazott pénteken a színész, hozzátéve „A másodpilótám rendkívüli türelemről tesz tanúbizonyságot. Minden évben itt vagyok Goodwoodban, de 12 éve volt utoljára, hogy volán mögé merészkedtem.”
Összességében a Festival of Speed izgalmas elegye a történelmi- és a szuperautóknak, a hétköznapi családoknak és a felsőosztálybeli elitnek, valamint a Dom Pérignonnak és klasszikus fish and chipsnek. Vannak résztvevők, akik leggingsben és hivatalos sportruházatban üldögélnek a Goodwood Ház parkjában, és persze vannak, akik designerruhákban és magas sarkúban botladoznak a domboldalon. Egy biztos, már értem, miért van az, hogy az angol családok többsége bakancslistás rendezvényként tartja számon. A Festival of Speed egy színes, pulzáló, igazán különleges autós esemény nem csak „benzinvérűeknek”.
Szöveg: Endre Dóra Fotó: szerző sajátja, Getty Images