Divatbemutató vagy táncelőadás? – csodálatos táncos performanszok a kifutókon

2018. június 15. |

A tánc műfaja régen összeforrt a divat történetével. Nem is kell olyan messzire mennünk az időben, hogy lássuk, milyen módokon jelent meg ez a különleges és sokrétű művészeti ág a divatbemutatók életében.

Eszünkbe juthat Alexander McQueen 2004-es tavasz-nyári kollekciójának Deliverance névre keresztelt intim és szenvedélyes showja, amelyet Michael Clark koreografált – vagy a Moncler monumentális 2011-es őszi-téli flashmobja, amely a Grand Central pályaudvaron kelt életre. Rick Owens izgalmas és felkavaró performansza a 2014-es tavasz-nyári bemutatók forgatagában rázta fel a közönséget, talán ez volt az a show, amelynek hatása azóta is érezhető.

Az utóbbi időben egyre több és több hasonló előadást láthatunk – annak ellenére, hogy a ruhák jobban mutatnak, és könnyebben szemrevételezhetők akkor, ha a modellek sétálnak. Feltehető hát a kérdés, hogy mégis miért választják a tánc műfaját egyes tervezők, hogy bemutassák a legújabb kreációikat? Az egyik ok minden bizonnyal a social media egyre fontosabb szerepe – minél hatalmasabb, minél különcebb, minél izgalmasabb és látványosabb egy show, annál biztosabb, hogy posztolni fognak róla. Márpedig a léc, és a közönség ingerküszöbe egyre magasabban van, így nem csoda, hogy sokan a kortárs táncot hívják segítségül a bemutatóik megszervezésében, hiszen tánc nyelve által még inkább ki tudják fejezni a kollekciót megalapozó gondolatokat.

Csak néhány példa a legutóbbi szezonok emlékezetes performanszaiból:

Stella McCartney 2017-es őszi/téli divatbemutatója például a tervező brit örökségét hívta életre, mind a szabásvonalakban, mind az anyagok használatában – mintha egy vidéki arisztokrata öltözőjébe pillanthattunk volna! A tervezőnő ezt a konvencionális hangulatot ellensúlyozta a bemutató alatt felcsendülő zenével – a modellek George Michael Faith című dalának remixére lépkedtek a kör alakú kifutón, majd perdültek táncra a fináléban, ezzel is megemlékezve az énekesről.

A Tome 2018-as tavasz/nyári kollekcióját balett táncosok mutatták be, a meditatív, gyönyörű koreográfia egyértelműen azt a célt szolgálta, hogy a figyelmet a kollekció színes csíkokban pliszírozott ruháinak lebbenő bájára irányítsa. Paul Smith akrobatákat hívott segítségül a legutóbbi 2017-es őszi/téli kollekciójának bemutatóján, amelyet a Pitti Uomon rendezett – az időjárásálló, erőteljes anyagokból készült ruhákra egy látványos és energikus performansszal hívta fel a figyelmet.

És a jelen?

A COS ugyancsak a Pitti Uomo programjára készül egy táncos performansszal, amely azért is lesz különleges, mert fast fashion márkaként elsőként jelenhet meg a férfi divatvilág legfontosabb programján. A márka eddig is kollaborált kortárs designerekkel és építészekkel, így nem áll tőle messze, hogy a minimalizmust és az időtálló minőséget képviselő kollekcióit művészeti projektekkel népszerűsítse. A ’Soma’ névre keresztelt kapszula kollekcióját most egy táncos performansz keretein belől fogja bemutatni – a ruhákat, és a tánc koreográfiáját is az olyan apró, hétköznapi gesztusok ihlették, mint egy ing ujjának feltűrése, vagy egy zakó begombolása.

A koreográfus, Wayne McGregor ebben a különleges kollaborációban kísérletet tesz arra, hogy a mozgás segítségével elevenítse meg és mesélje el egy kollekció karakterisztikáját és inspirációját, megmutatva annak szakmai részleteit, a kidolgozott szabásvonalakat, a legújabb technikai megoldásokat, valamint az izgalmas anyagpárosításokat, amelyek ebben a szezonban a ruhadarabok viselőjének szabad mozgására koncentrálnak.

Az alábbi videóban már láthatunk egy kis ízelítőt a showból, de a teljes bemutatót a cosstores.com oldalán június 13-án élőben is követhetik majd a divat szerelmesei.

Szólj hozzá te is!

Még több Divat