2018. augusztus 20. | Dobos Emese

Divat és az outdoor között: Földi Petra, a magyar design-esőkabátok megálmodója

Földi Petra nem mást, mint az esőkabátot emeli új szintre. Környezettudatos márkája a divat és az outdoor határmezsgyéjén mozog. A szeptemberi Marie Claire-interjúnkat a tervezővel online folytatjuk.

A Petra Földi márka, amilyen friss, olyan kiforrott. A környezettudatos brand termékpalettáját női és férfi kabátok és ingek alkotják, amelyek – amellett, hogy a lehető legátláthatóbb módon készülnek –a divat jegyeit ötvözik a funkcionalitással.

Honnan jött az esőkabát? Gondolom, téged nem fűznek olyan traumatikus gyerekkori élmények ehhez a ruhadarabhoz, mint engem.

Még a MOMÉ-n egy egyetemi feladat volt esőkabátot tervezni: ez az egyik legbonyolultabb, legösszetettebb termék. Nagyon fontos a funkció, ugyanis nem ázhat át, a formának és a tartalomnak összhangban kell lennie. Ekkor körvonalazódott bennem, hogy mennyi lehetőséget rejt magában. Maga az esőkabát, mint ruhadarab elég mostoha és méltatlan megítélésű. Általában vagy nincs is valakinek esőkabátja, vagy ha van, az is az olcsó és az „alig várom már, hogy levegyem” kategória. Fontos, hogy ezekre a termékekre nem a hagyományos értelemben vett „esőkabátként” gondolok, hanem olyan formatervezett kabátként, amelyeknek egyébként fontos tulajdonsága a vízállóság.

Kiskoromban szinte csak a tucatszerű, funkcionalitást fókuszba helyező esőkabátok voltak elérhetőek. Mióta foglalkoztatják az esőkabátok a dizájnereket? Világszerte mennyire fókuszálnak erre a termékre márkák?

Azok a márkák, amelyek ma esőkabátokkal foglalkoznak, valóban az elmúlt években indultak. Pedig magának a vízhatlan kabátnak nagy múltja van – gondoljunk csak a Burberry ikonikus, gabardin anyagból készült trencskóira. Több világmárka kollekciójában is helyet kap egy-egy esőkabát, de azok elvesznek a sok ruha között. Egyébként, ha esőkabátot keresnél online, akkor legnagyobbrészt olyan outdoor, „túramárkákat”találsz, amelyek elsősorban nem feltétlenül városi viseletre lettek tervezve. A márka célja, hogy városi közegben is hordható termékeket kínáljon, amelyeknél fontos a dizájn és a formai változatosság, emellett pedig törekszünk az outdoor-technológiák integrálására is.

Miből merítesz inspirációt? A diplomakollekciódat, amelyben meglepő módon esőkabátok voltak, egy spanyol építész, szobrász, Santiago Calatrava munkái inspirálták.

A tervezés során számos tényezőt kell figyelembe venni; értem ezalatt a formát, az anyagokat, a színeket, a használt technológiát. Számomra leginkább a formák, sziluettek adják a legtöbb inspirációt:a ruha tulajdonképpen az emberi test és a környezet közötti térben keletkező forma. Rólunk kommunikál a világnak.Emellett a természet, a természet atmoszférái, jelenségei szintén inspirálóak számomra, de tulajdonképpen bármilyen élmény lehet inspiráló.

Különböző ruházati cégeknek is dolgoztál. Melyek voltak azok a tapasztalatok, amelyek a leginkább segítették a saját márkád talpra állítását?

Elsősorban piacközpontú szemléletet tanultam ezeknél a cégeknél: az árképzést, az időbeosztást, a csapatmunka fontosságát és a vásárlói igényeknek való megfelelést. Hogy egy tervező sosem lehet öncélú, egy saját márkánál sem. Folyamatosan meg kell újulni és a konkurenseket is figyelemmel kell követni. Valamint az is megfogalmazódott bennem, hogy a saját márkám esetében, amennyire csak lehetséges, törekedni fogok a fenntarthatóságra.

Ráadásul a darabjaid jelentős része környezetbarát alapanyagokból készülnek.

Az egyetemen azt a szemléletet tanultuk, hogy a dizájnernek felelőssége van. Emellett a természet szeretete nagyon jellemző rám. Többször volt olyan élményem, hogy körbenézek a metrón, és szinte mindenkin poliészter-kabátot látok.Gondolj bele: mennyi van akkor a világon ebből? Az anyaghasználat az esőkabát esetében – ahol a vízállóság elsődleges szempont – óriási kihívást jelent. Az egyre környezettudatosabb textíliák használata folyamatos fejlődést kíván a márka és általában az egész iparág részéről is. Az általam használt anyagok egy jelentős része 100 %-ban újrahasznosított poliészterből készültek, amelyeknek a membránja is újrahasznosított. Európa-szerte csak néhány gyártó kínál ilyen anyagokat, akik érthető módon magas minőségi kritériumokat szabnak azon márkák számára, akikkel együtt dolgoznak.

Egyébként a felhasznált alapanyag csak az egyik oldala a környezettudatosságnak, fontos szempont emellett, hogy az alapanyag és a késztermék gyártásamennyire károsítja a környezetet, illetve ide tartoznak még a megfelelő munkakörülmények is. A mi darabjaink kizárólag Magyarországon készülnek, és törekszünk arra, hogy a termékek minél nagyobb hányada az elérhető legszínvonalasabb és környezettudatosabb anyagok felhasználásával készüljön. A megfelelő anyagszállítók és gyártók kiválasztásával mi isigyekszünk a lehető legátláthatóbbá tenni az egész folyamatot. Abban hiszek, hogykörnyezettudatosnak lenni és maradni lépésről-lépésre, folyamatos fejlődés mellett lehetséges.

Milyen kihívásokkal, nehézségekkel szembesülsz leginkább a munkád során?

Amennyi lehetőséget rejt magában a termék, annyi kihívást is jelent. Egyrészt a technológiai követelmények alapvetően meghatározzák a tervezés irányát, például a membrános alapanyagot nem lehet bármivel varrni, a varratokat le kell ragasztani. A membrán egyébként egy vékony hártya, amit az anyagra kasíroznak: ettől lesz vízálló az alapanyag, amellett, hogy légáteresztő is marad. A gyártó partnerrel együtt fejlődünk folyamatosan a technológiai megoldások terén. Másfelől feladatot jelent az is, hogy megfelelő módon kommunikáljuk a termékelőnyöket és minél szélesebb célközönséghez jussunk el.

Mikor és mi adta meg a lökést ahhoz, hogy saját márkát indíts?

A termékek első változatai 2013-ban Magyar Formatervezési Díjat nyertek. Ez hatalmas elismerés volt, ugyanakkor önmagában nem elegendő egy sikeres vállalkozás felépítéséhez. Az elmúlt pár évben összegyűlt annyi szakmai és üzleti tapasztalat, hogy a márka önálló lábra álljon. Idén elkészült egy új webshop, és sokkal pontosabb stratégiát követve haladunk előre a kitűzött célok elérése érdekében.

Egy esőkabát esetében, mint tervező, talán jobban meg van kötve a kezed a használható szabásvonalak, anyagok, technológiák terén. Milyen kompromisszumokat kell kötnöd? Milyen „trükkjei” vannak például az esőkabát tervezésének?

Ahogy korábban is említettem, elsődleges a funkcionalitás, ez pedig számos ponton megjelenik. Ide tartozik például az anyagválasztás, mert eltérő víztaszító hatású anyagokkal dolgozhatunk; ettől függően lesz a késztermék széldzseki, vízlepergető vagy vízálló kabát. A vízhatlan membrános anyagok is többféle szerkezetűek lehetnek, ez határozza meg, hogy szükséges-e esetleg külön bélés is a kabátokhoz. A vízállóságnak – a megfelelően kiválasztott alapanyagon kívül – további feltételei is vannak, ide tartozik a ragasztott varratok használata és önmagában a konstrukció, azaz a megfelelő szabásminták kialakítása is.

Női és férfi kabátok és ingek találhatóak jelenleg a termékpalettán. Milyen gyakran jössz ki új darabokkal? Hiszen a darabok nem egy szezonra szólnak.

Elsősorban átmeneti kabátokat kínál a márka, amelyek úgynevezett all seasons darabok, tehát minden évszakban hordhatók. A fő szezon ettől függetlenül a tavasz és az ősz, ebben az időszakban szeretnék mindig új darabokkal, különböző újdonságokkal kijönni. A legújabb darabok a terv szerint ballon anyagból fognak készülni. A kiindulópont az esőkabát volt, de a cél az, hogy a termékkör nem vízhatlan darabokkal is kiegészüljön.

Hol: www.petrafoldi.com

Szólj hozzá te is!

Még több Divat

A világ legjobb női labdarúgói mutatták be a Nike új nemzeti mezeit divatbemutató

A világ legjobb női labdarúgói mutatták be a Nike új nemzeti mezeit