2018. augusztus 08. | marieclaire.hu

Karbon és acél: erős lányok a magyar designban

Abonyi Alma és Domokos Dóra a hazai divatvilág két ifjú alkotója, akiknek kacskaringós útja design sűrűjében végül a kiegészítők tervezésével ért révbe. Alma jellegzetes formájú, különleges prémium táskákat, míg Dóra az acél és a cérnakép fúziójából születő, attraktív és extravagáns ékszereket tervez.

A designérzékenységen és az alkotás szeretetén kívül közös bennük az is, hogy mindketten fiatal nőkként küzdöttek meg magukért egy olyan világban, ahol sokszor, sokan éreztették velük: semmi keresnivalójuk itt, keressenek más „játszóteret” a kreatívkodáshoz. Alma és Dóri azonban elszántak voltak, mélyen hittek önmagukban, a saját képességeikben és abban is, hogy valóban értékes, amit alkotnak.

„Mit keres egy lány az esztergályos műhelyben?”

Kívülről szemlélve a divatszakma csillogó-villogó világa csupa gondosan szűrőzött Instagram-fotónak, bemutató partikon pezsgőzésnek és vázlattervek hanyag felskiccelésének tűnhet. A két tervezőnő példája mutat rá, hogy egy designmárka tulajdonosának lenni miféle fizikai és mentális megpróbáltatást jelent – különösen akkor, ha valaki nem éri be a sztereotípiákkal és erős nőként karakteres, a sablonoktól bátran elrugaszkodó, öntudatos márkát épít.

Alma szobrászati tanulmányai alatt egymaga cipelte a hatalmas gipszeszsákokat, legkedvesebb segédeszköze a flex, a műanyag pedig varázslatosan formálódik a kezei között – úgy engedelmeskedik neki az anyag, mint senki másnak ebben az országban. Dóri acéllal dolgozik, a munkafolyamat egy tekintélyes részét tölti férfiak között egy fémmegmunkáló műhelyben, akiknek gyanakvó-hitetlenkedő tekintetét hosszú ideig állta azokban az időkben, amikor a DELACIER márka sikere még nem volt több, mint távoli remény. Alma ugyancsak egymaga küzdött meg a karbonszál és a műanyag bonyolult kémiájával, hogy mindenki legnagyobb ámulatára táskákat alkosson belőlük.

Nézd meg a kollekciót!

Ekkor egyikük útja sem tűnt még sikeresnek és magától értetődőnek, többször álltak annak a határán, hogy feladják a küzdelmet a széllel szemben – még ha ma, egy-egy elismert divatmárka mögött állva nem is ezt a benyomást keltik. A kezdeti buktatók és sötétben tapogatózás idején ők maguk sem érezték a designvilág ifjú virtuózainak magukat. Merész választással indultak el a járatlan úton, amiről nem tudhatták, hová vezet.

Az nem elég, ha az alkotás a polcon porosodik

Alma és Dóri számára lassanként kifejezetten fontos feladattá vált a sztereotípiák lebontása a kreatív munkán keresztül, a nőként való helytállás a férfiak között határozott identitássá formálódott – ez pedig mostanra a sikeres és kiemelten innovatív haza márkákként számon tartott Alma Abonyi és a DELACIER sikerének betonbiztos alapjává, lelkierő és önbizalom forrásává vált. Dóri megalapította Budapest legbarátságosabb hangulatú stúdiójában, a CLIQUE Design Studiót, mely szerepelt már Kedvenc helyünk a héten rovatunkban is, Alma pedig szobrászdiplomával a kezében nagy váltásra szánta el magát. „Nagyon fontos a visszajelzés a számomra, nem elégedhetek meg azzal, hogy egy műalkotás elkészül, aztán a polcon porosodik” – fogalmaz Alma, aki alighogy végzett a Képzőművészeti Egyetemen, egyből táskatervezésbe fogott. A karbonszövet nagy szerelem maradt – ezt örökölte a szobrász múltból –, s bár eleinte csak a saját fúrójának bőröndjét vonta be az anyaggal, ebből már következett a kérdés: miért ne gondolhatná ezt tovább? Miért ne készíthetne ilyet másoknak is? Ezzel megszületett az Alma Abonyi prémium táskák ötlete, amelyet két év szigorú műhelymunka követett.

A tervező állítás szerint az első modellek még inkább szobrok voltak, semmint táskák, jobbára konceptuálisan voltak nagyon izgalmasak, funkciójukban viszont kevésbé működtek. A fejlesztésre szánt rengeteg idő és energia idővel azonban beért, hogy mára nemzetközi viszonylatban is páratlan, nagyon karakteres, erőt és határozottságot sugárzó, különleges táskák kerüljenek ki Alma kezei alól.

Az Alma Abonyi-DELACIER ping-pong meccs

„Én úgy képzelem mindig, hogy mi gondolatban ping-pongozunk Dórival – meséli Alma a közös munkáról. – Egy oda-vissza működő, nagyon élvezetes meccset játszunk.” A ping-pong pedig azzal indult, hogy mikor hosszas egymást kerülgetés után Alma először járt a Dóri alapította stúdióban, egyből otthon érezte magát. A fesztelen hangulat, a csapatszellem, a szakmaiság és egymás támogatása jelenti a CLIQUE-eszményt, amely ebben a showroomban szinte tapinthatóan jelen van. Alma és Dóri tevékenységét összefogja az is, hogy mindketten kiegészítőket terveznek, de ez persze önmagában semmire nem lenne elég. Ami igazán kivételes ebben a „ping-pong meccsben”, az a két designer között működő, valódi kémia. Az együtt gondolkodás, a közös munka mindig jó hangulatban, termékenyen telik, első „instant” minikollekciójuk pedig gyorsan közös nevezőre talált az ékszerekben. A következő lépés az lesz, hogy a tervezési fázis legelejétől fogva tökéletesen egyesítsék a kreatív energiáikat. Mi pedig izgatottan várhatjuk, mi alakul egy olyan kollaborációból, amelyben két innovatív szemléletű tervező emberileg is képes igazán egymásra hangolódni.

Alma Abonyi Eat Me kampánya

A Delacier 2018. tavaszi-nyári kampánya

Szerző: Dombai Dóra

Szólj hozzá te is!

Még több Divat

Öltözz rétegesen, de stílusosan divattipp

Öltözz rétegesen, de stílusosan

Supersize pulóverek őszre divattipp

Supersize pulóverek őszre