A legígéretesebb idén végzett divattervezők

2018. augusztus 24.
Idén is számos fiatal tehetséggel örvendeztettek meg minket a hazai divatiskolák, akik az erős kezdés után remélhetőleg állandó és izgalmas szereplői lesznek nem csupán a hazai, de akár a nemzetközi divatéletnek is. Hiszen nemcsak vitathatatlanul kreatívak, de számos esetben az aktualitásokat, problémákat szem előtt tartva terveznek, így a látványos darabok mellett találunk majd gender-, de túlfogyasztás-referenciát is. Lássuk, kik az idei év legígéretesebb divat- és textiltervezői?

Cikkünkben a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME), a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU), a KREA Kortárs Művészeti iskola és a Mod’Art idén végzett dizájnereinek munkáiból szemezgettünk. A kollekciókkal geometrikus örvénybe kerülünk, de visszautazunk saját, gyerekkori élményeinkbe is, felfedezünk lassan feledésbe merült kézműves technikákat és természetesen aktuálkérdésekről is elgondolkodhatunk. Innen is sok sikert kívánunk nekik!

Török Anna a mesterképzést fejezte be a MOMÉ-n. Diplomakollekciója, a rendkívül átgondolt és előremutató MODIFY egy figyelemreméltó kísérleti kollekció, amelyben Anna egyfajta játékra hívja, társtervezővé avatja a darabok viselőjét. A ruhadarabokhoz tartozik egy kellékkollekció, amely segítségével a felhasználó kedvére alakíthatja a formákat. Így az öltözködés nem egy automatikus mozdulatsor, hanem egy lassabb, játékosabb folyamat, amely kiválóan illeszkedik a slow fashion hullámába. Mint viselő, személyes kapcsolatot alakítunk ki a ruháinkkal, sőt, kreativitásunkat is fejleszti és a túlfogyasztás, a ruhadarabok eldobása ellen szólal fel.

Vetlényi Alma neve bizonyára mindenki számára ismerős: ő nyerte meg a Gombold újrát 2016-ban zero waste kollekciójával, a fenntarthatóságot zászlajukra tűző fiatal hazai tervezők egyik képviselője. Az alapképzés lezárása lett a színpompás, természetes anyagokból készülő, rendkívül személyes Emlékezés kollekciója, amelyhez saját, gyermekkori élményeihez, emlékeihez nyúlt vissza. A darabok mesterien rétegezhetőek, a színek bombaként hatnak együtt, a fodrok egyszerre jelképezik az ártatlan gyerekkort és egy ízig-vérig nőt. A figyelmes szemek pedig kézi hímzéseket is felfedezhetnek a darabokon, amelyek Alma akkori naplójából vett idézetek – máig aktuális üzenettel.

Vincze Borbála nevét érdemes alaposan megjegyezni! A fiatal dizájner egy nagyon ütős kollekcióval „zárta” a MOME alapképzését (Mi lesz még később??). A WAVY a perzselő nyár legszebb összegzése:  kollekcióban papucsok, táskák, printelt darabok és kisebb bőrkiegészítők kaptak helyet, amelyekre főleg az organikus formavilág jellemző. Kétségkívül látványos darabok, lehetetlen ezekkel a kiegészítőkkel beolvadni a tömegben, Bori kezei közül mégis nagyon hordható, funkcionális, praktikus darabok kerülnek ki. A púderes lila, az izzó narancs és a jolly-joker nude pedig a legegyszerűbb szettet is feldobják!

Simon Alíz Pleat-on-line mestermunkája az egyik legszebb és legmodernebb dolog, ami a pliszével történhet. Egyszerre idézi meg a tradíciót, a visszafogottságot és a merészséget, szemtelenül friss – az egyik személyes kedvencem. A diplomakollekció a pliszírozásra, mint tradicionális kifejező elemre épül, ezt pedig kortárs divatba ültette a vibráló színeken, tónusokon és formai játékokon keresztül. Maga a pliszé önmagában díszítőelem, mely egy felületi struktúrarendszert képez a matérián, a pliszírozott anyag természetes esését kihasználva irányítottan, dinamikus, hullámzó interfészeket alakított ki a tervező. A technológia elsajátítása és a kísérletezések során a textil alakíthatósága és rugalmassága inspirálta Alízt a forma továbbalakításában.

 

Hegedűs Dóra neve már bizonyára ismerős a hazai divatkövetők számára. A Boys do cry (vagyis a fiúk is sírnak) öltözékegyüttes célja a genderelméletek és a viselettörténet alapvetéseinek segítségével felhívni a figyelmet a férfi-női szerepek sztereotipizálására, a „klasszikus” értelemben vett férfikép megváltozására. A kollekció a különböző férfi karaktereket veszi sorra és vegyíti, magában foglalva a férfias és nőies jegyeket, a társadalom által konstruált elvárásokat szembeállítva az alapvető, sokszor nem férfiasnak titulált tulajdonságokkal. Csak én látom magam előtt, ahogy menő, fiatal rocksztárok viselik Dóra darabjait?

A Mod’Art végzősét, Vass Aranka Adelinát a pszichedélia, pszichedelikus rock és a székely népviselet fúziós játéka inspirálta. Az alap témát a VanishingPoint, pszichedelikus rock fesztiválon tapasztalt élményei képezik: az itt érzékelt hangulatok, vizuális és auditív impulzusok szolgáltatták a kollekció inspirációs kulcsszavait. Ezt ötvözte a székely viselettel, ugyanis ő maga is székely származású: „Székelyként, egy elnyomott és otthontalan kisebbség részeként, feladatomnak érzem a kultúránk ápolását, hagyományaink megőrzését és továbbörökítését. Ezért ebbe a kollekcióba a népviseletünkből a színeket, a csíkokat és azok léptékeit, illetve néhány formát emeltem át” – meséli a tervező.  A kollekció sziluettjei a figuratív, ruhaszerű és a nonfiguratív határán egyensúlyoznak, a színek figyelemfelkeltőek, a minták kellőképpen nyugalmat megzavaróak, az alapanyagok főként  saját mintával nyomott textilek, interferáló, anyagmanipulált hálós anyagok, és az áttetsző PVC-k.

A KREA-ban frissen végzett Varga Viktória El Qadissia alkalmi ruhakollekciója a marokkói kultúrából merített inspirációt. A tervező a szabászati eljárásokat, kézimunkát igénylő megoldásokkal ötvözte: elképesztően részletgazdag, már-már couture-t idéző szalaghímzés és fűzés, pomponok, valamint plasztikus kialakítások kaptak helyet a kollekcióban. A tervező kifinomult szín-összeállításokkal dolgozott: az izzó vörös és narancs árnyalatokat hűsítő kék tónusokkal és neutrális, púderes árnyalatokkal ötvözte. A kulcsdarabokban megjelennek a különböző marokkói motívumokat leképező technikák, melyek igazán izgalmas felületeket eredményeztek. Az ellentétek harmóniáját figyelhetjük meg az anyagok és formák kombinálásában. A végeredmény? Egy ízig-vérig nőies, luxus érzetű kollekció, amelyet olyan, igazi világutazóknak szán, akiket lenyűgöznek a gazdag kézműves hagyományok.

Hornok Barbara a METU legfigyelemreméltóbb idén végzett tervezője, nem csak a miénk, de a Vogue Italia szeme is megakadt rajta. Nem csoda. A kollekciója egyesíti a legújabb technológiákat, a legfrissebb alapanyagokkal és izgalmas szabásvonalakkal, ráadásul ultimate girl power! Az In feminae fortitudo inspirációját azok az első női hegymászók adták, akik mertek a társadalmi és szociális elvárásokkal szembefordulni és újradefiniálták azt a fogalmat, hogy mit is jelent Nőnek lenni. A színeknek, a legapróbb printeknek is komoly mondanivalója és fontos üzenete van a kollekciónak. A darabok pedig a sportruházat, a streetwear és a high fashion tökéletes elegyét nyújtják.