Feltörekvők: Somfalvi Erika és Varga Tina, az Enemy in the Wardrobe tervezői

2018. október 16.
Bizonyára mindannyiunkkal megesik, hogy tanácstalanul állunk reggel a szekrény előtt, és három átöltözés után sem tudjuk eldönteni, mit vegyünk fel a munkába. Éppen erre a problémára hivatott megoldást találni Somfalvi Erika és Varga Tina az Enemy in the Wardrobe márka kollekcióival, amelynek filozófiája az alapdarabok fontosságára és a variálhatóságra épül. A multivilágból divatiparba csöppent alapítókkal, az irodai öltözködést érintő elvárásokról és a kis fekete sokszínűségéről is beszélgettünk.

Mikor körvonalazódott bennetek, hogy vezetői pozíciótokat a multivilágból egy kreatívabb szakmára cserélnétek? 

Erika: Eddig is kreatív szakmában dolgoztunk, én Innovációval és Trade Marketinggel foglalkoztam sok-sok évig.  Megfogalmazódott bennünk, hogy mindazt, amit tudunk, miért is nem valósítjuk meg egy saját márkában, hasznosítva a 20 éves tapasztalatunkat. Viszont a multi tapasztalatból, illetve a saját szakmánkból adódóan nem teszünk semmit átgondolt tervek nélkül. Így az ötlet, ami részben saját igényből, valamint a körülöttünk lévő világból inspirálódott, lassan egy valós projektté állt össze.  A váltás nekem összekapcsolódott egy magánéleti változással, így könnyebb volt lépni. Azt a tudást használtuk, amiben tapasztalatunk volt: a fogyasztói insightokra építettünk, megfogalmaztuk a stratégiát, a brand-perszónát, célcsoportot, piackutatást végeztünk, üzleti tervet készítettünk, egyszerűen alkalmaztuk a saját cégünkre a multis brandépítés elveit.

Tina: Jelenleg egy kreatív ügynökséget is vezetek, így a kreativitás a mindennapi munkánk része, a vezető szerep és a kreativitás szorosan összekapcsolódnak egymással. Szerintem mindenkiben megfordul a gondolat 40 éves kor környékén, hogy merre tovább, és a felhalmozott tudást, tapasztalatot hogyan lehetne egy saját ötletbe felhasználni. Mindemellett ez nemcsak üzleti ötlet, hanem egy olyan koncepció, amely igazán belső indíttatásból és személyes gondolatvilágból érkezett, persze tesztelve a piacon, hogy a realitásoknál maradjunk.

Fotó: Bodnár Zsófi

Marketinges tapasztalattal a hátatok mögött bátrabban vágtatok bele, mint egy frissdiplomás divattervező?

E: Inkább tudatosabban és semmiképpen sem bátrabban, mert tudtuk, hogy mire vállalkozunk pénzügyileg, de az itt is kiderült, hogy nagyon nagy előny az a 15-20 év, amit a business világban megéltünk. Ezt nem lehet felelőtlenül csinálni, a tervezői tehetség csak egy eleme a márkának, mellette van legalább hat olyan másik tudás, ami nélkül összedől a cég. Természetesen mi is eljutunk oda, hogy kell egy profi tervező. A divat egy marketing projekt, termék, ami erre a századra nyilvánvalóvá vált. Mi nyíltan vállaljuk, hogy a mi márkánk egy marketing, consumer insightra alapuló fashion brand.

T: Van ennek előnye, ahogy Erika mondja, és persze meg kellett fizetnünk a tanulópénzeket is. Arra gyorsan rájöttünk, hogy mik a korlátok, amelyeket kiváló szakemberek segítségével tudunk áthidalni. A márkaépítés viszont nagyon sokrétű tudást igénylő folyamat, egy frissdiplomás lelkesedésével mindösszesen nem vihető sikerre.

Kiknek terveztek?

E: Persze megfogalmaztunk egy célcsoportot, de mi – inkább úgy gondoljuk– hogy egy mindsetre terveztünk és egy fogyasztói igényre. Arra, hogy mindenkinek van olyan alapdarabra szüksége, ami a ruhatár alapja, legyen ez egy ruha, egy szoknya, egy blézer, egy nadrág vagy ing.

T: Hogy melyek lesznek a kedvenc ruhadarabjaink azon is múlik,  mennyire könnyen kezelhetőek. Emiatt jelentős hangsúlyt fektetünk az alapanyag-választásra és az alapos eldolgozásokra, hogy otthon is mosógépben moshatóak legyenek a ruhák. Mivel alapdarabokról van szó, feltételezzük, hogy sokszor viselik őket más-más kombinációban, szóval bírniuk kell a gyűrődést.

A kollekciótokban főként a klasszikus daraboké a főszerep. Mi inspirált titeket? 

E: Mindenkinek kell néhány olyan darab, amire építhet. A kis fekete ruha alapfogalom. Vagy ha nem vagy „ruhás típus”, akkor az alapszoknya és alapnadrág. Persze, az is fontos, hogy melyik fekete ruha milyen alkatra való, és mi pont erre építünk, ezt helyezzük előtérbe, hogy megtaláld a megfelelő és tökéletes alapdarabokat. Ezek a ruhák nem a papírlapon születtek, hanem valós embereken. A részletek nem öncélúak, hanem technikailag átgondoltak és szükségesek.

T: Inspirációként a variálhatóság, azaz a perszonalizáció lehetőségét is beépítettük a márkába a MOODS kiegészítőkkel. Ezek a marhabőrből készült, 100%-ban kézzel gyártott pántok, több mint 20 színben elérhetőek, amelyek egy luxus arany patentrendszer segítségével a ruhákon cserélgethetőek. Ezekhez színben passzoló karkötők és övek is rendelkezésre állnak a teljes look kialakításra. Ez tovább gazdagítja a variálhatóságot, egy adott napon belül is akár.

Multis környezetből érkezve mennyire láttok változást a nőkre vonatkozó öltözködési elvárások terén? 

E: Ez nagyon nehéz kérdés, hiszem minden cégben más az elvárás, a dress code. Az a fontos szerintem, hogy a ruha olyan legyen, ami csinos és kényelmes, de nem lehet célja, hogy félreérthető legyen, hiszen a lényeg a munkánkon van, a teljesítményen, ehhez pedig csak segítség a minőségi, elegáns és jól kihasználható öltözék.

T: Szerintem sokat fejlődtünk az elmúlt 30 évben, mióta a világ megnyílt előttünk, viszont Magyarországon még mindig kevés az olyan női vásárló, aki hajlandó designer darabokat vásárolni, főként ha az magyar márka. Leginkább a nemzetközi márkák térnyerése a divatos öltözködés alapja, aminek jórészt a kiskereskedelmi piac, azaz a plázakultúra a fő oka. Kevés a lehetőség egyedi, saját stílus kialakítására, ha ezt minőségi darabokból szeretné valaki itthon megtenni, nem beszélve arról, ha valaki az átlagos konfekcióméreten kívül esik. Szeretnénk ezeknek a Hölgyeknek valós alternatívát nyújtani.

Melyik a személyes kedvencetek a kollekcióból? 

E: Nekem a klasszikus kis fekete Vienna dress V nyakkivágással, elnyűhetetlen, fel tudnám venni akár minden nap, mindenhez. Én abszolút ruhás vagyok, nyilván ez is inspirált ebben a koncepcióban. Nagyon sokat hordom a Moods karkötőket, és a pántokat. Szeretem az élénk színeket, jól kiegészítik az alapruhákat, napi szinten jól lehet variálni. A másik az új, klasszik Siena ing is az új kedvenc, farmerhoz, nadrághoz, mindenhez.

T: Nekem a legfontosabb a letisztult elegancia és a kényelem, ezért fő kedvencem a Luxemburg ruha, abszolút komfortos darab és A-vonalú kialakítása révén nemcsak nőies, de a megfelelő helyeken is kitűnően takar. Nagy méretben nagyon nehéz csinosan öltözködni, ezért fontos, hogy megfelelő méretű ruhát hordjunk (se kicsit, se nagyobbat!!!) és tisztában legyünk az adottságainkkal. Másik kedvencem az Oslo nadrág, azt hiszem ennél többoldalú és kényelmesebb nadrág nincs is a világon. Végre fel tudom majd venni hozzá az új Torino blézert, amely az új őszi kollekció darabja és minden ruhához könnyedén kombinálható lesz.

Hol lehet megvásárolni a darabjaitokat? 

E: Webshopon értékesítünk, ami az Európai piacokra jól működik, emellett Magyarországon havi egyszer tartunk Private Sale eseményt a Villa Bagatelle-ben, ami egy élményvásárlás és egy új eladási csatorna.

T: Budapesten 4 üzletben vagyunk elérhetőek kiemelt lokációkon, akár a külföldi akár a magyar vásárlók szempontjából nézzük. Emellett már Svájcban is jelen vagyunk, ezt a vonalat szeretnék a jövőben jelentősen tovább építeni.

Terveztek showroomot, üzletet nyitni a közeljövőben? 

E: Nem tervezzük, mert az offline csatornáink és a webshop kiválóan kiegészítik egymást, a nyereséget pedig teljes mértékben a márkafejlesztésbe forgatjuk, inkább új megoldásokat, csatornákat keresünk.

T: Ebben is szeretünk kreatívan gondolkodni, az online térnyerése miatt a kiskereskedelmi struktúra nagy változáson megy keresztül, szeretnénk úttörően gondolkodni ebben is.