Fényűző és bohém ékszerek – egy igazi párizsi sikersztori

2018. november 02. |

A tunéziai gyökerekkel rendelkező francia ékszertervezőnő feltűnő és eredeti ékszereivel a semmiből indulva tíz év alatt rendkívül sikeres márkát épített fel. Shourouk Rhaimen nevét ma már mindenki ismeri a divatszakmában, kollekciói rendszeresen szerepelnek a divatlapok hasábjain, ékszereit világhírességek hordják, glamour Instagram profilját 83 ezren követik. A queen of bling – ahogy magát nevezi – ékszertervezővel párizsi showroomjában beszélgettünk.

Mit a Shourouk jelentése?

A felkelő napot jelenti arabul.

A keresztneved az ékszermárkád neve is. Gyerekkori álmod válta ezzel valóra?

Való igaz, hogy már kislány korom óta arra készültem, hogy a divatban dolgozzak, de az eszembe se jutott, hogy saját márkám legyen, sokáig nem bíztam magamban. A névadás az utolsó pillanatban történt, mert nem találtam számomra jól csengő nevet, és a céges papírok beadásakor rávágtam: legyen Shourouk. Pedig egyáltalán nem tetszett a keresztnevem, arabul szép, de a franciáknak bonyolult és csúfoltak is miatta. Érdekes, hogy az emberek azt gondolják, hogy ez egy fantázianév a sok strassz, a fények és a név jelentése miatt. Lehet, hogy már a nevem arra predesztinált, hogy csillogó ékszereket tervezzek! (nevet)

Az ismert párizsi Studio Berçot stylist iskolában végeztél, olyan divatházaknál dolgoztál, mint Chloé, Galliano, Cavalli. Miért és hogyan jött létre az ékszermárkád?

Amikor a Roberto Cavalli divatháznál lejárt a szerződésem, visszajöttem Párizsba és felkerestem a Berçot iskola igazgatónőjét, aki mindenkit ismert a divatszakmában, és arra kértem, hogy segítsen bekerülni a Lanvin divatházhoz. Azt mondta, hogy megadhatná a Lanvin kontaktjának az elérhetőségét, de kár lenne, mert szerinte annyira eredeti stílusom van, jobb lenne ha saját márkában gondolkodnék. Hiába mondtam neki, hogy ehhez nincs tőkém és nem értek a céges ügyekhez, azzal küldött el, hogy márpedig muszáj lesz belevágnom, mert ő nem segít!


Ennek a kemény elutasításnak és egyben biztatásnak köszönhető a Shourouk létrejötte?

Valójában igen, és annak, hogy az akkori barátomon keresztül megismerkedtem a cégtársammal Pierre Lasquierval, aki fantáziát látott bennem.

Már az első kollekciód nagy visszhangot kapott. Szerinted minek volt köszönhető a hangos siker?

Pont a gazdasági válság elején indult el a márka. Az akkori morózus és depresszív közhangulatban pozitív irányvonalat képviselt a fényűző, színes és újszerű ékszerkollekcióm, és ez tetszett a buyereknek. Pedig az elején nem vettem annyira komolyan a márkát, nem hittem benne igazán, azt gondoltam addig csinálom, amíg be nem kerülök a Lanvin-hez. Az ékszereim az én hivalkodó, bohém stílusomat tükrözték, nem követtem az aktuális trendeket, ami a mai napig így van.

Egyből ismert személyek, világhírű színésznők rendeltek tőled ékszereket.

Az első közszereplő aki szerencsét hozott nekünk, Bernadette Chirac (Jacques Chrirac egykori francia államfő felesége) volt, akinek az első párizsi prêt-à-porter szalonon, amin részt vettünk, bemutathattam a kollekciót. Nagyon tetszettek neki az ékszerek és egy csillag alakú brossal ajándékoztam meg. Így lett ő a Shourouk szerencsehozó csillaga. Emellett Amerika nagyon gyorsan felfedezett és tárt karokkal fogadott: olyan egyéniségek, sztárok viseltek az ékszereimet, mint Michelle Obama, Sarah Jassica Parker, majd Lady Gaga, valamint a Sex and City és a Gossip Girl színésznői.

Hogyan jutottak el hozzájuk az ékszereid?

Michelle Obama a New York-i Alexis Bittar ékszereit hordta, és egyik alkalommal, amikor a tervezőnél járt, aki nagyon kedvelte amit csináltam meglátta az ékszereimet, és rendelt tőlem. A Gossip Girl sorozat esetében például a merészségemen múlott a siker. 2010-ben New Yorkban jártam, és felhívtam a sorozat egyik asszisztensét, hogy mielőtt másnap visszautaznék Párizsba szeretném neki megmutatni az ékszereimet. Azt gondoltam, diplomatikusan lerázott azzal, hogy majd visszahív, de valóban visszahívott és egy óra múlva a sorozat vezető stylistja előtt találtam magam, aki megrendelte az egész kollekciót. Utólag visszatekintve rájöttem, hogy minden amit sikerült elérnem, az a bátorságnak, a hitnek és annak, hogy megpróbáltam köszönhető.

Hogyan jellemeznéd a stílusod?

Ezt még sosem sikerült pontosan megfogalmaznom. De amit ezzel kapcsolatban elmondhatok, hogy az ékszereim a nagyon nőies vonalat képviselik megbolondítva egy-egy bohém részlettel, de megőrizve az elegáns jelleget. Amikor tervezek, mindig egy szituációt képzelek el. Például azt, hogy Elisabeth Tailor milyen öltözékbe menne el bevásárolni ma az élelmiszerboltba. Egy egyszerű pólóhoz hangsúlyos ékszert teszek. Azt hiszem ezzel egy bizonyos fokig demokratizáltam a nagy méretű, szép csillogó ékszereket, amit nemcsak az esti megjelenéshez vehetünk fel, hanem akár a közértbe menve is viselhetünk.

A 2016-os nyári kollekciódat Frida Kahloról készült fotókat idéző képsorozattal reklámoztad. Hatással volt rád az ő világa?

Frida Kahlo azok közé a nők közé tartozik, akinek csodálom a munkásságát. De úgy általánosságban az egyén stílusa az, ami inspirál, és vele kapcsolatban is erről van szó. Számomra a szépséget a stílus jelenti. Egy nő, aki nem igazán szép, mint Frida Kahlo, de karakteres stílusa van, nagyon széppé tud válni. Az foglalkoztat, hogy egy nőt hogyan lehet megszépíteni a fizikai adottságai ellenére.


Mi az ami egy új kollekció tervezésekor ihletet ad?

Három szintre bontanám az inspiráció folyamatát. Az első szint az, ami mélyen belőled fakad, aki te vagy. Gyerekkoromban óriási hatással volt rám az a hollywoodi fényűző világ és gazdagság, amit a televízió által ismertem meg. Édesanyámmal együtt néztem a Dallas és a Dynasty sorozatokat. A ’80-as, 90’es években nőttem fel, amikor jómódban éltünk, a gazdagság látható volt, ezzel kapcsolatban nem léteztek tabuk, mint ma. Valószínűleg ez az oka, hogy nagy, hivalkodó ékszereket készítek. Másrészről kiskorom óta érdekel a történelem, a különböző korok kultúrái. Végül a körülöttem lévő nők stílusából merítek, a megjelenésük apró részleteit figyelem.


Az ékszereid kristályokból, kövekből és strasszokkal készülnek. Miért nyúlsz vissza mindig ezekhez az anyaghoz?

Azt hiszem azért dolgozom szinte csakis kristályokkal és kövekkel, mert szeretem, amikor egy nő ragyog. Ha egy elegáns, csillogó arcú nő belép valahova a szemek azonnal rászegeződnek, és megjegyezzük őt. A J.F Kennedy születésnapján éneklő Marilyn Monroe-ról az a lenyűgöző kép maradt meg bennünk, ahogy Monroe csillogó-villogó strassz ruhájában áll a színpadon és tündököl. Azt gondolom, hogy egy nőnek be kell ragyognia a teret, amelyben tartózkodik, és ebben az ékszereknek nagy szerepük van.


Idén tíz éves a Shourouk márka. Mire vagy eddig a legbüszkébb?

Több partneri együttműködésre is büszke vagyok, mint a párizsi Lido kabaré táncosnői számára tervezett kollekcióra, de igazából két mérföldkőnek számító eseményt emelnék ki. Az egyik, hogy az Egyesült Államok first ladyje, Michelle Obama viselte az ékszereimet. Egy migráns családból származó fiatal francia lány ékszereit. Számomra ez egy fontos és szimbolikus üzenet volt, miszerint igenis hinni kell az álmainkban. Elcsépelt és giccses ez a gondolat, de igaz, hiszen sok munkával és kitartással jutottam el idáig. A második amikor idén elkészült az első Ordinary Life című, háztartási termékekből álló szupermarket művészeti installációm. A Swarovski kért fel erre a projektre, ami jelenleg az innsbrucki üzletük kiállítótermében látható még egy évig. Ezen a projekten évek óta dolgoztam kikapcsolódásként, hobbiból. Majd amikor a kiállítóteremben megtapasztalhattam, hogy a munkám milyen reakciót vált ki az emberekből, életem legboldogabb pillanatát éltem ált. A jövőben az ékszertervezés mellett nagyon szeretnék hasonló képzőművészeti projekteken is dolgozni.

www.shourouk.com

Szerző: Valkovics Tünde

Szólj hozzá te is!

Még több Divat