Csalár Bence szubjektív beszámolója a Paris Fashion Weekről

2018. október 30.
A Paris Fashion Week mind közül a legkifinomultabb, így talán nem is annyira meglepő, hogy itt minden nagyobb márka megtalálható, sőt, egészen gyakori, hogy alapvetően londoni vagy milánói gyökerekkel rendelkező tervezőkkel folytathatunk diskurzust arról, hogy épp merre tart a nemzetközi divatipar.

Mert bizony rengeteg változás megy végbe, melyet már a divathetek legelején megtapasztalt az ember, kezdve a szigorúbb akkreditációs rendszertől a környezettudatos felfogásig. A Paris Fashion Weekről szóló beszámolómban néhány izgalmas tényt, érdekességet gyűjtöttem össze nektek a francia fővárosban megrendezett 2019-es tavasz-nyári bemutatók, kollekciók kapcsán.

A legkörülményesebb a bejutás

Minden egyes divathét más-más akkreditációs rendszer alapján bírálja el, hogy az adott szakember érdemes-e arra, hogy meghívást kapján a központba, ahol egyúttal komoly kapcsolatépítési lehetőségeket találhatnak az arra nyitottak. Az eddigi tapasztalataim alapján pedig minden kétséget kizárólag a párizsi divathét a legszigorúbb. Természetesen nincs abban semmi különös, hogy a hosszas akkreditációs folyamatot követően jöhet a különböző díjak befizetése, de akkor még mindig nem tartunk annál a pontnál, amikor garantáltan bejuthatsz egy-egy showra. Bizony, bizony! A márkák ugyanis több körben kapják meg a nemzetközi sajtó kontaktjait tartalmazó listákat. Elsőként a leghamarabb akkreditáltak kerülnek a PR és marketing szakemberek elé – egyfajta priorizált lista címszó alatt – , majd a második körben azok várhatók, akik egy picit későn vették fel a fonalat. Ha mindez nem lenne elég, akkor a hivatalos dokumentumokat nem csupán scannelve, hanem postai úton is el kell juttatni a Párizsban található intézet számára. Küzdelmesen hangzik, igaz?

Hello High Fashion, vagy mégsem?

Érdekes az a változás, ami az elmúlt években végbement a high fashion világában, különösen Párizsban, hiszen ahogy azt a legtöbben gondolják, a francia főváros maga a kifinomult elegancia. Na és mire gondolnánk, ha nem egyből arra, hogy a legtöbb kollekció is ezt az üzenetet hordozza. Azonban a sportcipők, valamint a sportos részletek egyre nagyobb elterjedése miatt elképesztő módon összemosódtak a határok. Egyúttal pedig kialakult a street fashion és a high fashion egy olyan fúziója, mely alapjaiban változtatta meg az divathetek alatt tapasztalható utcaképet, pontosabban utcai divatot. Mondanom sem kell, kétségtelenül a sneaker-hullám a legerősebb alapja az egésznek, így nem csoda, hogy a Paris Fashion Week legutóbbi bemutatóin is meghatározó szerepet töltött be.

A couture őshazája

Ha valamiről, akkor az Haute Couture művészetéről híres a francia divat, ráadásul a nagy divatházak, mint a Chanel vagy a Dior szezonról szezonra betekintést enged a kollekciók elkészítésének különböző fázisaiba – talán a folyamatok és a végeredmény értékének alaposabb megértése érdekében. A teljes egészében kézzel készült kreációkra szánt munkaórák száma valahol az egekben járhat, azonban az eredmény mindig kárpótol mindenkit. Sőt, nemzetközi viszonylatban igencsak megnőtt az Haute Couture ruhák száma a vörös szőnyegen, néhány márka pedig épp bevezette (pl. Fendi), mások pedig kivették a kínálatból (pl. Versace). A Paris Fashion Week egyik meglepetése számomra mindenképp Georges Hobeika kreációinak tüzetesebb vizsgálata volt, hiszen az Instagram felületén jelentős rajongói táborral rendelkező tervező gyönyörű ruhakölteményei magukért beszélnek. Az exkluzív showroomban rengeteg alkotással találkozhattam, melyek gyönyörűen épültek egymásra a kollekció ívét tekintve. A Párizsban is egyre népszerűbb semi-couture mozgalmat (eszerint a couture darabokat nem csupán egyéni rendelésre, hanem akárcsak a ready-to-wear kollekciók esetében, már adott méretekben is elérhetővé teszik a vásárlók számára) megidézve hozta el legújabb kollekcióját Hobeika is.

Művészet és divat kapcsolata

Valamiért azt érzem, hogy a művészeti örökségek, valamint a kortárs divat között Párizsban a legerősebb a kapocs. Nem véletlenül, elég csak az olyan együttműködésekre gondolnunk, mint a Louis Vuitton x Jeff Koons vagy a szintén egyedülálló Dior x Anselm Reyle kollaboráció. Sőt, már maga a párizsi divathét központja is erre a szoros és elválaszthatatlan kapcsolatra utal, mely a művészet egyik legnagyobb fellegvárában, a Palais de Tokyoban található. Itt mutatott be ebben a szezonban Guy Laroche, Rick Owens és a legendás japán designer Issey Miyake is. Így bátran kijelenthetem, hogy e két terület kölcsönös hatással van egymásra, ráadásul nem is akármilyen szinten!

A divathetek abszolút hangulatba hoztak és már csak egy, ám annál lényegesebb dolog van hátra: a magyar tervezők kollekciói! Így november 3-án és 4-én én biztos ott leszek, hogy első kézből ismerjem meg a hazai designerek legújabb munkáit a 10. Marie Claire Fashion Daysen! Ott találkozunk!