A márka alapítójával és tervezőjével, Szakos Krisztával ezt a jókedvet esszenciálisan tartalmazó, Nagy Diófa utcai üzletében beszélgettünk. Igen, ugyanolyan energikusan mesél, mint amilyenek a színei. Az egyediség garantált, hiszen mindenből csupán egy, vagy néhány darab készül. A félreismerhetetlen kötött darabokba pedig nem csak magunkat, de már a lakásunkat is felöltöztethetjük. Ráadásul semmi nem megy a szemétbe: a szabászati hulladékokból táskák, neszesszerek készülnek.
A szüleid 20 évig kötödét üzemeltettek Nyíregyházán, úgyhogy nem esett messze az alma a fájától, hogy divattervező lettél.
Anyukám divattervező, apukám pedig mérnök. A ’80-as években indították a kötödét, amikor nagy divat volt ezt csinálni. Még az is belevágott, akinek amúgy nem volt szakmája. A szüleimnek jól ment, Németországba szállítottak, bérmunkát végeztek. A gyerekkorom erről szólt: sok időt töltöttem a műhelyben, a színes fonalak között. Hat évesen már leültem a varrógép elé és megtanultam varrni, mert ez érdekelt. Középiskolában elkanyarodtam ettől és fotográfiát tanultam, de később rájöttem, hogy a ruhás céget szeretném tovább vinni, érdekelt a divattervezés. Mire végeztem az akkori Könnyűipari Főiskolán (a mai Óbudai Egyetem – D.E.), addigra már vége lett a hazai divatiparnak.
Még korábban nyilatkoztad, hogy nagyon organikusan fejlődik a márka, a saját léptékeid szerint haladsz.
Még a legelsők üzletek közt volt a Látomás, a Barack, a Retrock, ismertük egymást és megkértek, hogy vigyek be ruhákat. Először még se márkanevem, se címkém nem volt, így a monogramomat, az Sz. K.-t írták rá egy lapra a ruhákhoz – innen jött az Eszka! Mondhatjuk, hogy csak elkezdtem, nem készítettem semmilyen piackutatást. A logót egy osztálytársam tervezte nekem. A márka elindítása szempontjából nagy löket azután jött, hogy 2007-ben elkezdtem filmekben öltöztetni, egy jelmeztervező asszisztense lettem és stylistként is tevékenykedtem női lapoknál. A filmezésből három év után már önálló megbízások lettek és a megkeresett pénzt forgattam vissza a márkába. A kollekció fotóit pedig én magam készítettem, itt érvényesült a fotós végzettségem is. Minden szépen lassan ért be, semmit nem erőltettem. Spontán döntéseket hoztam és a magam ura vagyok.
Hogyan tervezel? Minden olyan, amit te magad viselnél vagy elképzelsz egy karaktert, egy nőalak lebeg a szemed előtt?
A trendeket egyáltalán nem követem, nincsenek rám jó hatással – nem szeretném, hogy befolyásoljanak. Aki „benne van”, az úgyis érzi, mi fog következni. Úgy tervezek, hogy elképzelek egy hangulatot és azt töltöm fel ruhákkal. Régebben jobban terveztem másoknak. A történet megmaradt, de már inkább én vagyok a szereplő. Egyébként is akkor jó egy darab, ha te is felvennéd.
Autumn walk kollekció
Mi volt az inspirációja a legújabb, 2018-as őszi-téli kollekciódnak?
Az utópisztikus steampunk, kicsit apokaliptikus – egy vadabb kollekció a mostani! Nagy amplitúdója van a változásoknak a kollekciókban is, ahogy rajtam is. Van, hogy teljesen visszafogottan öltözöm fel, de olyan is van, hogy egészen vad módon.
Mi a tapasztalatod, nem ijednek meg az emberek egy picit attól, hogyan viselhetik ezeket a látványos darabokat?
Mivel stylistként is dolgozom, így gyakorlatilag könnyű dolgom van, meg tudom mutatni, hogy egyes darabokat hogyan is lehet hordani. Sok ilyen kérdést kaptam egyébként. Épp ezért tavaly csináltam egy fotózást, amiben 12 különböző karakteren keresztül mutattuk meg, hogyan is lehet kombinálni, hordani az egyes darabokat, hogy milyen sokféle stílusba illeszthetők. Ez a sokszínűség egyébként a vásárlóimra is igaz: teljesen különböző stílusúak és életkorúak – az idős nénitől az egészen fiatal lányokig vásárolnak Eszkát.
Mystic kollekció
Milyen a jó ruhadarab?
A tökéletes ruhadarabnak három összetevője van: az esztétikum, a kényelem – fiziológia és a minőség. Mind a háromra ugyanúgy figyelni kell és arányosnak kell maradnia.
Ha megváltoztathatnál bármit a divattal, az öltözködéssel kapcsolatban, mi lenne az?
Eltörölném a trendeket! Olyan sokan hordanak csak a divat miatt dolgokat. Ez sokat segítene abban, hogy megtalálják az emberek a saját stílusukat, kimutassák az egyéniségüket. Gondolj csak bele, milyen fantasztikusan néznénk ki!
Tokyo kollekció
Mi lesz számodra a következő lépés? Mi van a bakancslistádon, mármint a márkáén?
Egy nagyobb bolt, a külföldi terjeszkedés, a gyerek- és a férfikollekció! Egy Chicago-i viszonteladóm már van és a férfidarabok is le vannak kötve. Sok új kollekcióval készülök, minden hónapban egy-két újra biztosan lehet számítani, amelyeket izgalmas témák köré építek fel!