Kenzo Takada: A divat szerepe és tartalma is megváltozott

2018. december 05.
Bár nevét viselő márkájától közel 20 éve elbúcsúzott, Kenzo Takada azóta is izgalmas projekteken, együttműködéseken dolgozik. A 79 éves világhírű japán divattervezőt a megváltozott divatról és luxusiparról, közösségi médiáról, fittségének titkairól és legújabb illatáról is kérdeztük.

Bár nevét viselő márkájától közel 20 éve elbúcsúzott, Kenzo Takada azóta is izgalmas projekteken, együttműködéseken dolgozik. A 79 éves világhírű japán divattervezőt a megváltozott divatról és luxusiparról, közösségi médiáról, fittségének titkairól és legújabb illatáról is kérdeztük.

Kenzo Takada egyike volt azoknak a japán divattervezőknek, akik a ’70-es években felforgatták nem csak a párizsi divatéletet, de a globális divatszakmát. Diplomája kézhezvétele után, 1964-ben költözött Párizsba, hat évvel később meg is nyitotta első üzletét, a Jungle Japet. Darabjai világszerte hamar ikonikussá váltak az addig szokatlan sziluetteknek, látványos printeknek és erőteljes színeknek, a világ körüli utazás életérzésének köszönhetően.  Márkája ma már a világ egyik legnagyobb konglomerátumához, az LVMH-hoz tartozik. A nevét viselő brandtől 1999-ben búcsúzott el, de ez közel sem jelenti azt, hogy ne lenne aktív a 79 éves tervező: az Ázsiai Couture Szövetség tiszteletbeli elnöke és emellett számos kreatív együttműködésen, projekten dolgozik.

A couture és a luxus szegmens az elmúlt években egyre közelebb és közelebb kerül az utcai- és a sportviselethez. Ön úttörőnek számít az olyan együttműködésekben, ahol is elérhető áron kínálja a termékeit. Hogy látja a divat, a couture és a luxus jövőjét?

A divat rengeteget változott az elmúlt 20 évben. Mára megváltoztak a hozzávalói és az, hogy mit is kell tennie. Ami nagyon izgalmas ebben, hogy sokkal elérhetőbbé vált mindenki számára. Akárki megvásárolhatja ugyanazt a ruhadarabot, bárhol a világon. Az is igaz, hogy a luxusipar közelebb került a streetwear-hez, ugyanis egy fiatalabb generáció egyre fontosabbá válik, az internetnek köszönhetően pedig minden olyan gyorsan változik! A luxusiparnak ezeket a változásokat követnie kell és alkalmazkodnia kell az Y generáció szemléletéhez, ahhoz például, hogyan akarnak vásárolni, mi tetszik nekik.Szóval a divat erős változásokon megy most is keresztül és vannak feladatai, de remélem, hogy egyre értékesebbé válik a világ számára. A divat hatással van az emberek mindennapjaira és fontos, hogy képes legyen mindenki számára változást hozni.

Manapság a közösségi média a népszerűségen keresztül a divatra és a kreativitásra is rányomja a bélyegét, mindezek mellett minden éremnek két oldala van. Mi a véleménye erről?

Alapvetően nekem már túl gyorsan is változik!

Nekem is.

(nevet) A közösségi média megváltoztatja, hogyan olvasunk, hogyan mutatjuk be (a divatot), mindenki hozzáférhet. Ez az oldala kétségkívül pozitív: akár Indiából, vagy Új-Zélandról valaki teljesen ugyanazokkal az információkkal rendelkezhet, mint te vagy én. Mindezek mellett el is veszítünk az egyedülállóságból azzal, ha nem utazunk oda és nem látunk valamiből többet. Minden egyöntetűbb, polarizált, minden kicsit ugyanolyannak tűnik.

A japán divattervezők szinte földrengést okoztak Párizsban a hetvenes években azzal a radikálisan újszerű esztétikával, amit képviseltek. Hogyan látja a japán divattervezők szerepét most?

Az olyan nagyszerű, ikonná vált japán tervezők, mint Yohji Yamamoto, vagy éppen Rei Kawakubo a Comme des Garcons-nal és a Sacai, teljesen megváltoztatták a divatot és nagy hatást gyakoroltak a világra. Ők inkább az én generációmhoz tartoznak. Amit sajnálok, hogy sok fiatal, japán divattervező, ahogy kijönnek az iskolából, ahelyett, hogy nemzetközivé szeretnének válni, ahelyett, hogy utaznának és új tapasztalatokat, élményeket szereznének, inkább Japánban maradnak. Próbálom minél inkább arra motiválni a fiatal tervezőket, hogy kapcsolódjanak jobban a világhoz. Nagyon fontos, hogy új kihívásokat fedezzünk fel, hogy új területeket ismerjünk meg, a határainkon túl.

Köztudott, hogy a japánok élnek a legtovább, a francia nők szépsége szintén világhírű. Mi a tanácsa a legteljesebb élethez?

Szerencsésnek tartom magam. Néhány évvel ezelőtt volt egy egészségügyi problémám és különösen azóta nagyon vigyázok és odafigyelek magamra. Járok edzőterembe és masszázsra, sokat jógázom és a chi gongozok (A taichihoz hasonló, ősi keleti mozgás és meditációs gyakorlat, a kínai gyógyászat egyik ága – D.E.) is gyakorlom, emellett természetesen odafigyelek arra, hogy mit eszem. Szerintem az is fontos, hogy szeretek dolgozni. Nagyon jó, hogy lehetőségem adódik arra, hogy folytassam a munkát, hogy folyamatosan új kihívások elé állítsam magam.

A divathoz, az öltözködésünkhöz hasonlóan az illat is annak a része, hogy milyen képet alakítunk ki magunkról, a parfümünk is üzenetet hordoz rólunk a világ számára. Mit képvisel az AVON számára megálmodott új illat? Milyen inspiráció húzódik meg az AVON Life Colour mögött?

Az első parfüm, amely az AVON-nal együttműködésben készült inkább a családi hátteremhez kötődött, sziporkázó és elegáns. A mostanival egy „építészetileg” is nagyon strukturált illatot akartam létrehozni, ami dinamikus és pozitív. Színeket akartam megjeleníteni, mintha egy festményen dolgoznánk, egy olyan illatot, ami színekkel van tele. Körülbelül két éven keresztül dolgoztunk parfümőrökkel és az AVON kreatív csapatával, egy nagy, tehetséges team volt segítségemre ebben a projektben. Az egész parfümöt az erős pozitivizmus üzenete köré építettük.

Fotó: AVON