Végre haute couture divathét. A Dior-háznak és a 2019-es tavaszi-nyári haute couture kollekció inspirációját szolgáltató cirkusznak komoly „előélete” van: maga az alapító, a 20. század egyik legnagyobb divattervezője, Monsieur Christian Dior is szeretett cirkuszba járni, 1955-ben pedig a Cirque d’Hiver-ben készítette Richard Avedon a világhírű, Dior couture kreációt bemutató, Dovima elefántokkal című képet. (A kép egyébként 2010-ben a Sotheby’s árverésén több mint 840 ezer euróért kelt el.) John Galliano számára is sok inspirációt nyújtott a téma, Marie Grazia Chiuri pedig szintén ehhez a kreatív, látványos káoszhoz fordult. Az emlékek és a képzelet nyújtotta vizuális elemeket bontotta szét és öntötte haute couture kreációk formájába amellett, hogy Cindy Sherman, amerikai fotóművész híres, bohócokról készített képeit is megidézi.
A divatház kreatív vezetője számos képet hív elő, amelyből saját, egyedi és misztikus parádéját alkotja meg, mint egy karmester. Bohócok, állatidomárok vagy éppen légtornászok? A korban szokatlannak számító nők tetovált bőrét, mint különlegességet, a viktoriánus korabeli cirkuszok és vásárterek elevenítette fel a tervező. Megjelennek a tornászok által hordott, mintás egyrészesekre utaló darabok, amelyek egyszerre formálják a testet és mesélik a történetet.
A kollekcióban domináló púderes árnyalatok pedig Picasso a Parádé című balettnek festett függönyeit idézik, ami a viseltességre és ezzel a tradícióra utal, a színpadi kosztümöket belepő finom, fénylő porra. A flitterekkel hímzett, tütüvé rövidített szoknyák a cirkuszi akrobaták, állatszelídítők és lovasok viseletét idézik, amely amellett, hogy irányítja a közönség csodáló tekinteteit, a funkciónak és a kényelem szabályainak is meg kellett, hogy feleljenek.
Szűk, törékeny derekak, éteri, libbenő anyagok, szinte füstként mozgó gallérok és fodrok a hamisíthatatlan nőiességet és a légtornászok kecsességét elevenítették fel, miközben a látványos bőrfűzők, vagy az idomárok tiszteletet parancsoló öltözete is megelevenedik, természetesen modern formában, a Dior nyelvén. Ha már cirkusz, elmaradhatatlan a bohócok hagyományos, geometrikus mintájú viseletei is, amelyeket számtalan ponton felfedezhetünk a kollekció darabjai között.
A divatháztól nem áll távol, hogy aktualitások terén is „üzenjen” a divat nyelvén, a kollekciók és a divatház projektjei fontos üzenetet közvetítenek. Gondoljunk csak az ikonikussá vált „We all should be feminist” pólókra vagy a Dior legutóbbi Lady Art projektjére. A bemutatót a Mimbre, csupa nőkből álló cirkusztársaság performansza tette teljessé. A cirkusz, mint hely pedig egy olyan tér, és olyan közeg, ahol mindenkinek helye van. Fontos helye. A bohóc központi, amolyan összekötő figuraként androgün és aszexuális, ami az elérhető egyenlőséget jelképezi. Azt az egyenlőséget és a modernitást hívja elő, ahol nem számít sem szépség, sem az életkor, a nem vagy a származás: csakis az, amit teszünk és amennyire merünk.
Kattints a galériára az haute couture kollekció darabjaiért!
Fotó: Dior