A Business of Fashion számolt be róla először, hogy úgy tűnik, a svéd fast fashion óriás, a H&M is belép a másodlagos piacra: egy új projektjük keretében az & Other Stories almárkájukhoz tartozó daraboknak hoznak létre – egyelőre kísérleti jelleggel – egy újbóli eladást megcélzó platformot. Már belegondolni is szédítő, hogy a használt ruhák iparága az elmúlt 3 évben huszonegyszer (!) gyorsabban növekedett, mint az új ruhadarabok kereskedelme és 10 éven belül másfélszer akkora lehet, mint a fast fashion. A Fast Company cikke Marie Kondo módszerét is az okok közé sorolja, amely leírja, hogy a használt ruhák újbóli eladása, a másodlagos piac 2024-re megduplázódhat és önmagában lassan nagyobb iparágat jelent, mint maga a fast fashion. A japán guru módszere abban áll, hogy szabaduljunk meg azoktól a daraboktól, amelyek nem szereznek nekünk örömet. Ez önmagában rendkívül dicséretes, hiszen azzal, hogy túladunk a nem hordott holmikon, akár valamennyi pénzt is kereshetünk és nem a szekrényben porosodik, vagy a szemétbe kerül az adott darab.
Pénztárcakíméléstől a menőség faktorig
„A gazdasági válság kezdetével erősödött meg az érdeklődés a használt ruha iránt. A vásárlóközönségünk nagyon sokszínű, minden korosztályból kerülnek ki visszatérő vásárlóink. Két-három éve figyelhető meg, hogy egyre több a fiatal vevőnk. Sok tinédzser és huszonéves számára is egyre vonzóbbak a nálunk fellelhető »kincsek«” – meséli Kálmán Bence, a Humana Kft. kereskedelmi igazgatója. A Humana 2001 óta van Magyarországon, mára több mint 11 üzlettel az egyik piacvezető használtruha hálózat itthon. A „klasszikus” használt ruha boltok mellett immár két Vintage üzletük is van, amelyeket turisták is célirányosan látogatnak, de divatberkekben is fogalommá nőtte ki magát a Humana Vintage.
Miért vásárolunk használt ruhát?
Fénykorukat élik nemcsak a turkálók, a használt ruhákat áruló boltok, de ezek internetes verziói is. Sokan idegenkednek a „turkálószagtól” és nem mindenkinek van türelme (és szeme) levadászni az igazán klassz darabokat. Azonban a legtöbb esetben már méret, terméktípus és színek szerint szétválogatott, vállfára akasztott kínálatból szemezgethetünk. Akár az aukciós megoldást alkalmazó és a vásárlásba izgalmat csempésző, itthon is népszerű Remix shoptól a különleges vintage holmikat, luxustáskákat, kiegészítőket és ruhadarabokat kínáló oldalakig már számos alternatíva áll rendelkezésünkre, ha pénztárcabarát módon szeretnénk olyan darabokat, amelyek garantáltan nem jönnek velünk szembe az utcán. „Nagy örömmel tölt el bennünket, hogy egyre szélesedik az a kör, akik számára fontos a környezettudatos életmód és ezért fordulnak a használt ruha piaca felé. Ma már nem csak az ár miatt vonzó a használt ruha, hanem az egyedi darabok fellelhetősége végett is. Különleges, Magyarországon kevésbé ismert, high-fashion termékeket is találhatnak a vásárlók a Humanánál megfizethető áron. Ráadásul külön fellendülést jelentett számunkra az elmúlt pár évben trendivé váló retró, vintage öltözködési stílus megjelenése is” – meséli Bence.
Nem csak ruha, közösség
Nehezebb a helyzet, ha mi szeretnénk szabadulni a megunt holmiktól. Csereberélhetünk barátokkal, ismerősökkel, de mi van, ha egy kis pénzt is, vagy egy másik ruhát szeretnénk cserébe? A hazai LiveRobe applikációval például mi magunk is megválhatunk már nem hordott darabjainktól. A Swappis Ruhaforgó még csak tavaly indult, de már több mint 1000 tagot számlál a közösségük: bárki beviheti a ruháit, amelyekért pontokat kap, azokat pedig 50 %-ig levásárolhatja más termékekre. „Rendkívül széles spektrumú a vásárlóink kora, viszont mindenképpen egy tudatos rétegről beszélünk, aki környezetvédelmi megfontolásból is vásárol nálunk. Bár talán leginkább a harmincas, negyvenes korosztályból kerülnek ki a mi törzsvásárlóink, mégis valahogy kortalannak tűnik a használt ruha iránti érdeklődés és sok a visszatérő vásárló” – mondja Fritzson-Bajdor Tünde, a Swappis alapítója. Tünde korábban Svédországban élt, mesterdiplomáját kint, fenntartható fejlődés szakon szerezte. „Svédországban egy lépéssel előrébb járnak a tudatosságban és a felelős vásárlásban az emberek. Valahogy jobban beépült már a svédek hétköznapjaiba a szelektív hulladékgyűjtés és talán emiatt környezetbarát megközelítésből tekintenek a használt ruhára is. Sokan úgy gondolják, hogy nálunk jobb minőségű és érdekesebb darabokat találhatnak, mint a fast fashion láncokban. Viszont úgy látom, hogy Magyarországon is elindult ez a folyamat a tudatosság felé és egyre többen alaposabban átgondolják, hol, milyen és mennyi ruhát vesznek” – mondja. Úgy látja, óriási szükség van itthon a helyi ruhák begyűjtésére, hiszen a fenntarthatóság miatt is, fontos, hogy ne csak importból származzanak a használt ruhák a magyar piacon.
De mi lesz az el nem adott használt ruhákkal?
A Humana esetében a klasszikusban két-, míg a Vintage üzletekben öthetente cserélnek árut. A kollekcióváltásig megmaradt, el nem adott termékeket összegyűjtik és jótékony szervezetek számára ajánlják fel, ezzel is tovább növelve a termékek élettartamát. Tünde tapasztalatai alapján 1-3 hónapon belül új gazdára találnak a Swappis-holmik, a megmaradó darabokat szintén jótékony célra ajánlják fel vagy újrahasznosításra kerülnek. (Bár a hatékony újrahasznosítás a textil- és ruhaiparban egyelőre problémákba ütközik.) Ahogy látjuk, a jó minőségű darabok akár évtizedekig vándorolnak gazdáról gazdára, de egy gyatra minőségű fast fashion holmit nagy eséllyel nem tudunk rásózni másra – így pont ezek kötnek ki végső soron szeméthegyek formájában.
Ne feledjük azonban, hogy használt ruháknál is célszerű átgondolni, mire van szükségünk, hiszen akár még a fast fashion ruháknál is olcsóbbak lehetnek a darabok. A megoldás mindenképpen az, ha tudatosan vásárolunk és igyekszünk egy fenntartható gardróbot, kapszularuhatárat kialakítani, amelynek ékes darabjai lehetnek például másodkézből szerzett kincsek. „Mindenképp szeretném, ha a használt ruha népszerűbbé válna, mint azt új ruha, hiszen a Földünknek és a jövő generációjának szüksége van erre a váltásra. Lejárt a pazarlás ideje és eljött a tudatos és fenntartható divat
kora” – mondja Tünde.
fotó: Humana; Swappis