Nem csak vörösszőnyeges költemények írhatják be magukat a divattörténtbe, de táskák is. Ikonikus táskák, It-bagek és kultikussá vált darabok: bár a táska (persze különböző formában) szinte egyidős az emberiséggel, hiszen kézenfekvő, hogy szükséges valami, amibe a hétköznapi tevékenységeinkhez, mindennapjainkhoz szükséges eszközöket, tárgyakat belepakoljuk, csak a XX. századtól terjedt el igazán – a kultusza pedig néhány évtizeddel korábbra vezethető csak vissza.
Ahogy Alexandra Shulman, a brit Vogue korábbi főszerkesztője írja a Business of Fashion oldalán megjelent véleménycikkében, a kézitáska a nők függetlenségének, tehetősségének is a szimbóluma: hiszen az első világháború után munkába álltak, pénzt kerestek és saját maguk is házat vagy éppen kocsit vettek – a táska pedig ennek a mindenki számára látható mutatójává vált. A verseny viszont a XX. század utolsó évtizedeiben éleződött ki a márkák között, hogy övék legyen a következő It-bag. A kifejezés az egyébként újból visszakacsintó 1990-2000-es évek legtöbbet eladott designer táskáit fémjelzi. Ezek egyfajta státusztáskák, melyeket az évtized logókultusza (is) táplált: ilyen például a Chanel 2.55, aminek a vesztét hiába jósolta meg Suzy Menkes, a Hermés Birkinje és Kelly-je, a Dior Lady Dior és Book Tote táskája, valamint a Saddle bag vagy éppen a Fendi Baguette.
Nagyon egyszerű azonban, hogy mi húzódik a dizájnertáskák kultusza mögött. Ez pedig a pénz. Egy-egy kult-táska garantált bevételt hoz a márkának, miközben a ready-to-wear ruhák eladására egyre kevésbé alapozhatnak. Persze sokat dob az adott kiegészítő megítélésén, ha hírességek csapják a hónuk alá és street stylerek cipelik magukkal és ezeket a kultikus darabokat a márkák is időről-időre megújítják. A népszerűség viszont kétélű kard is lehet: ha túl elterjedtté válik valami, akkor máris veszít az értékéből. Pláne, ha tömegek számára is elérhetővé válik és jelentős árkedvezménnyel juthatunk hozzá. Arról nem is beszélve, hogy a népszerűségre a hamisítók is felkapják a fejüket és amit csak lehet, azt hamisítanak is: gondoljunk csak a Louis Vuitton ikonikus monogramjára és klasszikus Speedy táskára, amelynek olcsó replikájával, csálé logójával már biztosan mindenki találkozott.
Nézzük, melyek azok a táskák, amelyek bizonyítottan kiállták az idő próbáját!
fotó: Getty Images