Nem csak vörösszőnyeges költemények írhatják be magukat a divattörténtbe, de táskák is. Ikonikus táskák, It-bagek és kultikussá vált darabok: bár a táska (persze különböző formában) szinte egyidős az emberiséggel, hiszen kézenfekvő, hogy szükséges valami, amibe a hétköznapi tevékenységeinkhez, mindennapjainkhoz szükséges eszközöket, tárgyakat belepakoljuk, csak a XX. századtól terjedt el igazán – a kultusza pedig néhány évtizeddel korábbra vezethető csak vissza.
Ahogy Alexandra Shulman, a brit Vogue korábbi főszerkesztője írja a Business of Fashion oldalán megjelent véleménycikkében, a kézitáska a nők függetlenségének, tehetősségének is a szimbóluma: hiszen az első világháború után munkába álltak, pénzt kerestek és saját maguk is házat vagy éppen kocsit vettek – a táska pedig ennek a mindenki számára látható mutatójává vált. A verseny viszont a XX. század utolsó évtizedeiben éleződött ki a márkák között, hogy övék legyen a következő It-bag. A kifejezés az egyébként újból visszakacsintó 1990-2000-es évek legtöbbet eladott designer táskáit fémjelzi. Ezek egyfajta státusztáskák, melyeket az évtized logókultusza (is) táplált: ilyen például a Chanel 2.55, aminek a vesztét hiába jósolta meg Suzy Menkes, a Hermés Birkinje és Kelly-je, a Dior Lady Dior és Book Tote táskája, valamint a Saddle bag vagy éppen a Fendi Baguette.

Nagyon egyszerű azonban, hogy mi húzódik a dizájnertáskák kultusza mögött. Ez pedig a pénz. Egy-egy kult-táska garantált bevételt hoz a márkának, miközben a ready-to-wear ruhák eladására egyre kevésbé alapozhatnak. Persze sokat dob az adott kiegészítő megítélésén, ha hírességek csapják a hónuk alá és street stylerek cipelik magukkal és ezeket a kultikus darabokat a márkák is időről-időre megújítják. A népszerűség viszont kétélű kard is lehet: ha túl elterjedtté válik valami, akkor máris veszít az értékéből. Pláne, ha tömegek számára is elérhetővé válik és jelentős árkedvezménnyel juthatunk hozzá. Arról nem is beszélve, hogy a népszerűségre a hamisítók is felkapják a fejüket és amit csak lehet, azt hamisítanak is: gondoljunk csak a Louis Vuitton ikonikus monogramjára és klasszikus Speedy táskára, amelynek olcsó replikájával, csálé logójával már biztosan mindenki találkozott.
Nézzük, melyek azok a táskák, amelyek bizonyítottan kiállták az idő próbáját!
11 fotó megtekintése
divat_taska_ikonikus_hermes_birkin
A világ egyik leghíresebb és legdrágább táskája az Hermés Birkin: 1984-ben Jean-Louis Dumas tervezte - a nevét Jane Birkin színész- és énekesnőről kapta, aki a tervezőnek mesélte, hogy nem talál megfelelő táskát - így született a Birkin.
Fotó megosztása:
divat_taska_ikonikus_hermes_kelly
1930-ban "született" a Kelly táska, amely magáról Grace Kelly-ről, Monaco hercegnőjéről kapta a nevét
Fotó megosztása:
divat_taska_ikonikus_chanel_255_flapbag
A Chanel klasszikus Flap bagje 1955 óta nők vágyainak tárgyát képezi, maga Coco Chanel forradalmasította a nők táskáit
Fotó megosztása:
divat_taska_ikonikus_gucci_bamboo
Az 1940-es évek óta dolgozik a Gucci az ikonikussá vált, bambuszból hajlított fogókkal, a legnagyobb népszerűségnek pedig a Frida Giannini tervezte változat örvend
Fotó megosztása:
divat_taska_ikonikus_fendi_baguette
Mindenkinek ismerős a Fendi Baguette a Szex és New York Carrie-jétől: Silvia Venturini Fendi tervezte az első változatot 1997-ben
Fotó megosztása:
divat_taska_ikonikus_longchamp_lepliage
Tudtátok, hogy a Longchamp úttörő a nejlon használatában? Az összehajtható, elnyűhetetlen Le Pliage 1997-ben látta meg a napvilágot és azóta is az egyik legkeresettebb táska
Fotó megosztása:
divat_taska_ikonikus_dior_saddle_nyeregtaska
1999-ben debütált, John Gallianótól a Dior Saddle táskája, amelyen Maria Grazia Chiuri az elmúlt szezonokban is újított
Fotó megosztása:
divat_taska_ikonikus_dior_ladydior
A steppelt, D,I, O, R flityegőkkel dekorált Dior táskának egészen 1995 szeptemberéig nem volt neve - amíg Diana hercegné világhírűvé nem tette.
Fotó megosztása:
divat_taska_ikonikus_stellamccartney_falabella
Az egyik modern ikonikus táska Stella McCartney Falabellája, amely a láncos széléről ismerhető fel: 2010-ben debütált és azóta számtalan színben, fazonban készítették
Fotó megosztása:
divat_taska_ikonikus_dior_booktote
Minden szezonban megújul és a kézművességet dicséri a Dior Book Tote, amelyet Maria Grazia Chiuri 2018 tavasza óta újít, egyébként Marc Bohan egy 1967-es tervéből kiindulva
Fotó megosztása:
divat_taska_ikonikus_louisvuitton_speedy
Fotó megosztása:
fotó: Getty Images
NYERJ
Szeretnél ragyogó, természetesen szép bőrt? Iratkozz fel hírlevelünkre, válaszolj egy gyors kérdésre, és NYERJ egy exkluzív L’AMIA NATURA bőrápoló ajándékcsomagot!
JÁTSZOM
Marie Claire Stories