Egyre több kutatás készül a fenntartható divattal és a változó vásárlói szokásokkal kapcsolatban. Nemrég egy – a mosási szokásainkkal kapcsolatos – kutatás döbbentett rá sokakat arra, hogy a ruháink 90 %-t feleslegesen mossuk ki, és ezzel nagyban növeljük a ruhadarab ökológiai lábnyomát. De azt is vizsgálták már, hogy hajlandóak vagyunk-e többet kiadni egy etikus körülmények között készült termékért.
A legújabb érdekes és elgondolkodtató eredményeket a fenntartható francia márka, a Patatam közölte, miszerint egyre több brit nő érez bűntudatot, ha fast fashion márkától vásáról és igyekeznek minden eddiginél jobban kerülni ezeket a cégeket. Abban pedig egyetértenek a szakértők, hogy a fenntarthatóság és a fast fashion modellje kizárják egymást, így óriási (jogos) kétkedés övezi a márkák erre irányuló bejelentéseit.Már minden öt megkérdezettből egy vásárló mondta azt, hogy igenis rosszul érzi magát, ha vett egy új ruhát, ellenben 68 %-uk előszeretettel vásárol másodkézből származó, vagy vintage darabokat. Az már biztos, hogy az elmúlt időszakban jelentős mértékben változnak a vásárlási szokások, és az egyik legérdekesebb fejlemény a birtoklással kapcsolatos: egyre népszerűbbek a kölcsönzési, bérlési megoldások (mint például a Rent The Runway), és egyre inkább tisztában vannak az emberek a divatipar, de különösen a fast fashion (negatív) környezeti és társadalmi aspektusával, például a vízigényével és a keletkező szeméthegyekkel.
Míg korábban a legtöbb vásárló számára a külső megjelenés és az újdonság varázsa volt az elsődleges szempont, addigra mára egyértelműen növekszik azoknak a tábora, akik mérlegelik a vásárlásaik környezeti lábnyomát, az iparág hátterét, és azt, hogy ők maguk miként kezelik, hordják az az adott ruhadarabokat. Ennek pedig az is része, hogy egyre többen gondolnak a darabjaik utóéletére is: eladják, eladományozzák ezeket vagy újrahasznosítják – ahelyett, hogy a szemétbe dobnák a már nem hordott, megunt ruhákat. Reméljük, ez ránk is igaz, nem csak a brit nőkre!
forrás: The Spin / Patatam
fotó: Pixabay