&Wider
A Lea Esterhuizen által 2014-ben alapított &Wider cég egy felhőplatformot hozott létre, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók és a munkáltatók közvetlenül a munkavállalóktól ismerjék meg azok mindennapi életét és munkakörülményeiket. A startup ehhez költséghatékony mobileszközöket használ, célja pedig, hogy nyomon kövesse és támogassa az ellátási lánc munkaerő-gyakorlatának fejlesztését.
GLAMI
A 2013-ban alapított GLAMI egy online divatkereső, amelynek célja, hogy naponta többmillió magyar vásárlót kössön össze többezer márkával és webáruházzal egy felületen. A termékek praktikus kategorizálásával és a személyre szabott divatkínálat megalkotásával a GLAMI jelentősen leegyszerűsíti a divattermékek kínálatának feltérképezését és a vásárlást. A divatkereső létrehozott egy fenntartható szűrőt, amelynek segítségével a vásárlók könnyedén rátalálhatnak a környezetbarát, illetve ökoanyagokból készült termékekre, de már pusztán az anyagokra való szűrés is sokat segít a divatfogyasztóknak a tudatos választásban.
The Excess Materials Exchange (EME)
A The Excess Materials Exhange egy digitális piactér, amely lehetőséget ad a vállalatok számára a felesleges anyagok és termékek cseréjére. A Maayke Aimee Damen és Christian van Maaren által létrehozott EME feltárja az egyes anyagokhoz kapcsolható legpraktikusabb újrafelhasználási lehetőségeket, ezen felül segíti a vállalatokat a túltermelés hatékony leküzdésében is.
GIBBON
A GIBBON egy olyan rental marketplace, amely az egyes márkák és kiskereskedők felesleges készletét kínálja fel utazók számára, lehetővé téve számukra a poggyász nélküli utazást. A startup célja egyúttal az is, hogy lecsökkentse az utazások során vásárolt ruházati termékek mennyiségét.
NOWNER
A NOWNER kifejlesztett egy online platformot, amely felajánlja a divatmárkák számára, hogy saját rental platformokat működtessenek. Ilyen módon a brandek egy körkörös rendszert hozhatnak létre; az online felületen kezelhetik a megrendeléseket, a szállítást és visszaküldést, de még a ruhadarabok javíttatását is. A startup célja a divatot forradalmasító márkák hálózatának fejlesztése, az olyan márkáké, amelyek érdekeltek a körforgásos gazdaság megvalósításában a textiliparon belül.
Reflaunt
A Reflaunt egy olyan startup vállalkozás, amely hidat képez a first hand és a second hand piacok között. Lehetőséget ad a prémium márkák vásárlóinak arra, hogy a korábban megvásárolt termékeket viszonteladására, adományozására vagy újrahasznosításra ajánlják fel.
reGAIN
A Jack Ostrowski által alapított reGAIN alkalmazás az első digitális, multibrand visszavételi projekt, amely az újrahasznosítás érdekében jött létre. A reGAIN segítségével a fogyasztók közvetlenül kiszállíthatják a visszavételhez a nem kívánt ruháikat – ezt követően kedvezményes kuponokat kapnak, amelyeket online vagy akár fizikai üzletekben is beválthatnak. A reGAIN alkalmazás célja a hulladéklerakókban felhalmozódott textilhulladék elleni küzdelem.
TrusTrace
A TrusTrace-t 2016-ban alapították azzal a céllal, hogy segítsék a márkákat a termékszintű nyomonkövethetőség kialakításában. A startup egy skálázható digitális platformot biztosít a brandek számára az ellátási lánc különböző tevékenységeinek mérésére, megfigyelésére és kommunikálására, az alapanyag eredetétől kezdve a végtermék fogyasztásáig és újrahasznosításáig.
Save your wardrobe
A Save your wardrobe alkalmazás Hasna Kourda és a Mehdi Doghri fejéből pattant ki 2016-ban. Az app segítségével a felhasználók „digitális szekrényt” hozhatnak létre azáltal, hogy azonnal feltöltik online vásárlásaikat és a már meglévő darabjaikat. Az alkalmazás különböző szolgáltatások ajánlásával segít abban, hogy csökkentsük ökológiai lábnyomunkat: átalakítást, vegytisztítást, értékesítési és adományozási pontokat mutat. Az alkalmazásnak köszönhetően a divatfogyasztók átláthatják és könnyen kezelhetik ruhatárjukat.
Fotó: Getty Images