Minden a gyorsaságon múlik – aki az első, az visz mindent. Ez viszont kétségkívül egy olyan versenyhelyzetet élezett ki a divatban, ami nem túl pozitív: se a környezetnek, se a gyártási oldalnak, sem a vásárlóknak, akik a szélsebesen érkező újdonságok láttán csak még többet vásárolnak. Bár a slow fashion vitathatatlanul egyre erőteljesebb irány, a helyzet még mindig csalóka: hiszen egy jóval kisebb rétegről beszélhetünk a tudatos vásárlók esetében.
A tempót eddig a fast fashion márkák diktálták, amely a divat többi szegmensére is rányomta a bélyegét: a nagy márkák is egyre több kollekciót kezdtek el piacra dobni a prefall és a cruise/resort kínálattal és akkor a különböző kapszula- és limitált kollekciókról még nem is beszéltünk! Persze a koppintás elleni harc egyik eszköze például a see now buy now modell, ami viszont egyáltalán nem általános a márkák körében. Arról nem is beszélve, hogy sok vásárló már csak egy-egy fotó (és poszt) kedvéért vesz meg egy ruhát – és azután viszik is vissza az üzletekbe. Bár egyre fenntarthatóbbnak tűnnek a márkák és egyre megfontoltabbnak a vásárlók, azért a fast fashion márkák még mindig köszönik szépen, jól vannak – ennek egyik legutóbbi példája, hogy az Inditex rekordbevétellel zárta az elmúlt időszakot. A divatbehemótok sarkát viszont egy új konkurencia tapossa: ezek pedig az ultragyors divatot képviselő márkák.
Egy viszonylag fiatal kereskedőréteg, így például a Missguided (amit 2009-ben alapítottak), az ASOS (2000) vagy a Boohoo(2006) még inkább kiszolgálja az azonnal új darabokra áhítozó vásárlóréteget: míg a fast fashion márkák körülbelül 4 hét alatt tudták a boltokba küldeni az újdonságokat, az ultragyorsaknál ez az idő már 1-2 hét csupán. A legújabb kutatások alapján pedig hamarosan könnyen hátrahagyhatják a gyorsakat. A siker egyik kulcsa, hogy a piachoz és a székhelyükhöz is közelebb gyártanak, először csak kis mennyiségben „tesztelik” az új darabokat. Amint azokról bebizonyosodnak, hogy beválnak, villámgyorsan újragyártanak ezekből így kiszolgálják az igényt és túl nagy eladatlan készlet sem marad a nyakukon. Szinte felfoghatatlan a mennyiség, hogy a Missquided minden hónapban 1000 új terméket tölt fel a webshopjára és naponta frissül az árukészlet. Természetesen online értékesítenek.
Hol vannak már a trendelőrejelzések? A közösségi médiafelületeiken pedig már olyan ruhadarabokat is kínálnak, amelyek valójában még gyártásban sincsenek – állítólag már 20 perc alatt eldöntik, mire és hogyan reagálnak a vásárlók. Ugyanez igaz az influencerekre – a trendeket és egy-egy darab eladásait mindennél hatékonyabban befolyásolják. Idén februárban robbant ki a botrány, amikor Kim Kardashian egy igencsak kivágott, 1998-as Thierry Mugler ruhában jelent meg, az amerikai online-lánc, a Fashion Nova kínálatában pedig egy napon belül meg is jelent annak a hű másolata – 50 dollárért. Sokan vádolták meg a celebet, hogy összejátszik az online kereskedővel és kiszivárogtatja nekik a tervezett szettjeit, hiszen lehetetlen lenne ennyi idő alatt legyártani a terméket, de nem is a Fashion Nova az egyetlen. A celebritás szettjei a posztolásuk után néhány órával már a Missguided kínálatában is fellelhető…
fotó: Getty Images