Ma már az Instagramnak készül a divat?

2019. március 25.
A divatbemutatók lényege a közösségimédia megjelenés, és tervezésnél vagy a vásárlásnál is szempont, hogy az adott darab jól mutasson Instagramon? A platform és a divat kapcsolatának nyomába eredetünk.

Képmegosztóból internetes bolt

Mikor és hogyan lett a fő platform és cél az Instagram? A 2010-ben alapított, kezdeti képmegosztó applikációt ma már világszerte 800 millióan használják. Létrehozhatunk hirdetést, üzleti profilt – így tettek a divatmárkák is. Szinte alig találunk olyan brandet, aki ne lenne jelen a platformon, és ne használná szinte elsődleges kommunikációs csatornaként. A napokban vált hivatalossá, hogy az Instagram új babérokra tör: már a vásárlást is lebonyolíthatjuk rajtuk keresztül. Eddig a viszonteladó oldalára irányított minket az app, mostantól viszont a teljes tranzakciót az applikáción belül végezhetjük. Ennek az egyik oka – és kiváltója – minden bizonnyal az, hogy jelentősen több időt töltünk a mobilunk kijelzője előtt és egyre többen vásárolnak telefonról. Viszont minél inkább többlépcsős egy-egy folyamat, annál könnyebben adjuk fel még a sikeres vásárlás előtt.

A legfrissebb Magyar Instagram Körkép alapján itthon is rendkívül népszerű az applikáció. Majdnem kétmillión használják és több mint 76 százalékuk naponta ránéz a képfolyamára, közel felük követ céges, vagy márkaprofilokat is. A legnépszerűbb márkák a hazai instagramozók körében a Nike, a Chanel és a Victoria’s Secret.

Icipici és praktikátlan táskák?

A közösségi média mára nemcsak megjelenési felülete, de egyenesen irányítója a trendeknek. Gondoljunk csak bele, micsoda hatása van annak, mit és hogy viselnek a celebek, influencerek: villámgyorsan emelkednek fel új trendek, és ugyanolyan könnyedén el is tűnnek a süllyesztőben. Az Instagram pedig a látványról szól: minél feltűnőbb, különlegesebb, meghökkentőbb valami, annál könnyebben tűnik ki a képek tengeréből.

A divat sosem az ésszerűségről, és testünk minél hatékonyabb eltakarásáról, melegen tartásáról szólt, mindig voltak formabontó, rebellis tervezők, akik kreatívan közeledtek például a táskákhoz. Viszont van egy olyan érzésünk, hogy számos kiegészítő nem lenne olyan népszerű, ha nem azt néznénk, mennyien posztoltak róluk. A mini táskák trendje jó ideje tartja már magát, tökéletes példa erre a Jacquemus aprócska „Mini Le Chiquito” táskája, ami nagy port kavart a legutóbbi párizsi divathéten. Szinte lehetetlen volt elkerülni, ha Instagram-felhasználók vagyunk és még a telefonunkat sem tudnánk beleszuszakolni, viszont látványos, az biztos. Én ide sorolnám még az átlátszó, plasztiktáskákat valamint a gyöngyös táskákat is (az őrület elindítását Susan Alexandrának tulajdonítják), melyek szintén az Instagramról indultak és mára minden létező márka kínálatában megtalálhatjuk őket.

Senkit nem érdekel, hogy mennyire jó a kollekció

Ma már nem is az olyan ismert, óriási szakértelemmel és éles szemmel rendelkező divatkritikusok, mint Suzy Menkes, vagy menő divatszerkesztők ülnek (csak) a divatbemutatók első soraiban, hanem a bloggerek és celebek, akik posztolnak néhány szelfit és kész. A márkák ismertsége, az adott bemutató, és a ruhák népszerűsége rajtuk, a csatornáikon keresztül elérhető tömegeken múlik. A teátrális díszletek elöntik a közösségi média platformjait egy-egy show alkalmával, minél látványosabb annál jobb. Sajnos már nem az a téma, hogy ki alkotta meg a legkreatívabb, legszebb kollekciót, hanem, hogy kiéről posztoltak a legtöbbet. A Vogue brit kiadása számolt be a Launchmetrics kimutatásáról, amely szerint a legutóbbi Paris Fashion Week történéseit több mint 40 millió ember követte, ami számszerűsítve 129 millió dollár. A márkák közti versenyt a Dior nyerte, a népszerűségükhöz hozzátett a londoni kiállítás is. A Chanel-bemutatóról több mint 26 ezer bejegyzés született. Az influencerek és maguk a márkák élő közvetítései, eltűnő sztorijai legfeljebb 24 óráig érdekesek: utána már mindenki a következő történést hajszolja. Az persze jó kérdés, hogy ezek az elérések a tényleges vásárlások terén mennyit is érnek.

#ootd

Tavaly augusztusban nagy port kavart a Barclaycard kutatása, amiből kiderült, hogy rengetegen csak azért vásárolnak meg egy-egy ruhát, hogy lefotózzák az öltözéket, kiposztolják, aztán viszik is vissza az adott holmit: tízből egy brit vásárló így tesz. A 35 és 44 év közötti korosztályból is minden ötödik ember vállalta, hogy igenis egy “hashtag-pillanatért” vette meg az adott ruhát, az “outfit of the day” fotó elkészülte után pedig vitte is, vagy küldte is vissza. A férfiak körében ráadásul nagyobb százalékban mutatkozott meg, hogy szégyennek érzik, ha egy-egy ismerősük kétszer ugyanabban a szettben látja őket. Ezt az óriási mennyiségű visszavitt holmit pedig nem tudják csak úgy visszatenni a márkák a boltok polcaira. Ezeknek a daraboknak a nagy többsége a szemétbe kerül és jelentősen hozzátesz a divat ökológiai lábnyomához. Úgyhogy érdemes kétszer is meggondolni, mielőtt könnyedén (ingyen) visszaküldünk valamit és ne feledjük: népszerűnek lenni a közösségi médiában olyan, mint gazdagnak Monopoly-ban. Arról nem is beszélve, hogy a mentális egészségünkre is hatással van.

Forrás: Trends on Instagram / Crane (http://www.crane.hu/trends-on-instagram)

Fotó: Profimédia – Red Dot