Az elmúlt 15 év során a holland Iris van Herpen volt az, aki bátran újra merte értelmezni a haute couture műfaját, egyenesen a távoli jövőbe kormányozta azt, hiszen kollekcióiban újra és újra megmutatja, hogyan alakítja át ötlözködésünket a technológia. 2009-ben már 3D-nyomtatású ruhákkal kísérletezett, de az is sokat elmond róla, hogy valamennyi terve digitális úton születik.
2022-es őszi haute couture kollekcióját, ami a divatház fennállásának tizenötödik évfordulóját ünnepli, a tőle megszokott módon az újítás és az innovációk hatják át, az archív tervek újragondolása nála nem opció. „Előre akarok nézni. Mindig is ezt tettem. A kollekció nagyon jövőorientált, a poszthumanizmus, az átalakuló identitások, a metaverzum, a hiperrealitás ihlette, ahol a digitális valóság és a fizikai valóság megkülönböztethetetlenné válik” – nyilatkozta a tervező, és hozzáfűzte, hogy nincs haladás visszatekintés nélkül, ami a kollekció esetében a nyolcadik századot, és Ovidius metamorfózisát jelenti. – Annyira időtlenek ezek a versek” – mondta Van Herpen. – Még mindig ugyanazokkal a kérdésekkel nézünk szembe: kik vagyunk mi a fizikai testünkön túl? Emberként hova tartunk?”
A bonyolult felépítésű ruhák egy része kézzel, egy része 3D-nyomtatóval készült, az egyes paneleket pedig fenntartható, többek között biológiailag lebomló anyagokkal (pl. nyers selyemmel kevert banánlevéllel) ötvözte.
Forrás: Vogue Fotók: IMaxtree