- Cristóbal Balenciaga 1968-ban visszavonult, de a divatház máig az ő merész vízióját képviseli.
- A márka felszabadította a női szépséget: szoros fűzők helyett szélesebb fazonokat honosított meg.
- Mi a Balenciaga titka, hogy máig a luxus szinonimájának számít?
A Balenciaga az 1900-as évek eleje óta a világ vezető divatházai közé tartozik, meghatározza a luxus- és szépségfelfogásunkat. A márka Baszkföldön született, alapítója mindössze 24 évesen nyitotta meg első butikját San Sebastianban. Cristóbal Balenciaga 1895-ben született egy kis halászfaluban. Édesanyja varrónő volt, és mélyen elültette benne a szakma iránti elhivatottságot. Halász apja a fegyelmezettség iránti hajlamot erősítette benne, mely később elvként az általa tervezett női ruhák sziluettjében is visszaköszönt.
Édesanyja egyik ügyfele, Marchesa de Casa Torres lett a mentora, ő kezdte kitanítani szabónak és küldte Madridba továbbtanulni. Ezután visszatért Baszkföldre és megnyitotta első butikját San Sebastianban. Hazájában hamar sikeressé vált, a királyi család és a helyi arisztokrácia tagjai is hűséges vásárlói lettek, majd a húszas években újabb üzleteket nyitott Barcelonában és Madridban.

Cristóbal Balenciaga
A Balenciaga meghódítja Párizst
Ám a divatház első aranykora nem tartott sokáig. Az 1936-os polgárháború majd a Franco-diktatúra hatására be kellett zárni a boltokat, Cristóbal Balenciaga pedig Párizsba menekült. A Fények Városában aztán újrakezdődött a Balenciaga története. 1937-ben mutatták be az első haute couture kollekciót a párizsi nagyközönségnek.
Az ötvenes években a divatház kreációi a hagyományos spanyol divat kódjaival dolgoztak, és ugyanolyan sikerre tettek szert, mint a klasszikus darabok. Az empire stílusú ruha és az egysoros kabátok olyan legendák ruhatárát ékesítették, mint Maria Casares, Marlene Dietrich és Ingrid Bergman. Még az emigrációban is szeretettel gondolt hazájára Cristóbal Balenciaga: az Infanta ruhát Velázquez 17. századi festménye ihlette.
A Balenciaga örök ihletforrása: Spanyolország
A flamenco- és matadorruhák, a csipke – melyben a szent hét során viselt hagyományos spanyol fátylak köszönnek vissza – szintén inspirálták kreációit. A hatvanas években egyre kifinomultabbá váltak a Balenciaga designjai. A tervező egyre inkább felszabadította a ruhák viselőjét.
A cél az volt, hogy a női test kiszabadulhasson a fűzők és a vastag anyagok szorításából, a sziluettek így egyre szélesebbek lettek és az építészet vált a fő ihletforrássá. A különböző geometriai formák, kocka, körök és trapézok, valamint az ókori öltözködés, a görög és a római oszlopok hatására született meg például az ikonikus hordóruha.

A Balenciaga márka egyik korai ihletforrása: Spanyolország
Cristóbal Balenciaga, miután harminc évig száműzetésben dolgozott Párizsban, 1968-ban visszavonult a munkától. A legenda szerint, amikor hűséges vásárlói érdeklődtek nála, mostantól mégis hol vásároljanak, a válasz az volt: „ott a Givenchy”.
A Balenciaga védjegye: fegyelem és forradalom
Mint sok más divatház a korszakban, a Balenciaga is örök álomra hajthatta volna a fejét. Ám ekkor jött a képbe Jacques Bogart üzletember. 1986-ban, amikor megvásárolta a divatházat, Michel Gomát nevezte ki művészeti vezetőnek. Goma első kollekciója 1987-ben debütált és bár munkáját vegyes fogadtatás kísérte, még öt évig maradt a divatház élén. Josephus Thimister 1992-ben érkezett a helyére, az ő ideje alatt újra a régi fényében ragyogott a Balenciaga.
Nicolas Ghesquière öt évvel később követte őt művészeti vezetőként. A divatházat 2011-ben a Kering (korábban PPR) luxuscsoport vásárolta fel. Újjászületése óta ez az időszak volt az első hosszú távú nagy siker a Balenciaga történetében. Nicolas Ghesquière az itt töltött tizenöt éve során fegyelmet és futurizmust lehelt a márkába. Forradalmasította a divatház esztétikáját és modernizálta az alapító Cristóbal Balenciaga ikonikus stílusát.

Nicole Kidman Balenciaga ruhában
2012-ben azonban a távozás mellett döntött. Alexander Wang lépett a márka élére, akinek első kollekciója 2013 februárjában debütált Párizsban. A kollekció Cristóbal Balenciaga öröksége előtt tisztelgett. Wang ezzel a gesztussal elnyerte pályatársai elismerését, sikere azonban kérészéletűnek bizonyult.
2015-ben Demna lépett a helyére. A grúz divattervező a Maison Margielánál és a Louis Vuittonnál dolgozott korábban és elindította a Vetements designkollektívát. Több mint kilenc évig vezette a Balenciagát, de márciusban látott napvilágot a hír, hogy a Guccihoz távozik.
A Balenciaga soha nem nyugszik
Kreatív igazgatóként Demna is Cristóbal Balenciaga örökségét ápolta. Ugyanakkor közel hozta a márka esztétikáját az utcai viselethez, a fiatal korosztály ízléséhez. Kortalan nőiesség, szigorú sziluett, radikális és provokatív formák. A Balenciaga by Demna kreációi a merész, modern elegancia jegyében születtek.
Jól rezonáltak a célközönséggel, legyen szó világsztárokról – Isabelle Huppert, Nicole Kidman és Kim Kardashian, csak hogy pár nevet említsünk – vagy épp az utca emberéről. Az haute couture egy csodálatos zenekar, amit igazán csak a Balenciaga tud jól vezényelni – minden más divatház pedig követi a ritmust.
Forrás: Marie Claire France / Elisabeta Tudor Fotó: Getty Images