A dizájn, mint hozzáadott érték

2014. október 11. |

A Design Hét egyik nemzetközi sikereket is elért vendége, a szlovén Gigodesign látott minket vendégül első budapesti kiállításán. A megnyitón Miha Klinarral, a cég egyik igazgatójával beszélgettünk.

Honnan indult a Gigodesign sikertörténete?

2000-ben alapítottuk három lelkes, kreatív tervezővel, akikben megvolt az ambíció arra, hogy versenyképes, minőségi termékek létrehozásával vigyék sikerre a céget. Ez akkoriban szinte egyedülálló volt, mivel a kelet-európai piac nem támasztott ezen a téren nagyon kemény feltételeket. Úgy döntöttünk, hogy nem reklámozzuk magunkat, sokkal inkább alapvető dolgokkal érjük el, hogy felfigyeljenek ránk. Újraterveztük a termékeket,az identitásokat és a szolgáltatásokat, hogy az adott termékre, illetve ötletre fókuszálva megalkossuk a legjobb dizájnt és versenyképes minőséget a piacon. A siker és a számos nemzetközi díj minket igazol, már több mint tizennégy éve.

A megnyitón Dr. Milan Brglez, a Szlovén Országgyűlés elnöke a Beatnik székben (Fotó: Penziás Nikolett)

Hogyan lesz egy projektből végül kész termék?

A Gigodesign arra specializálódott, hogy újrapozícionáljon egy céget, vagy sikerre vigyen egy start-up vállalkozást. Ugyanolyan fontosak számunkra a termék technikai szempontjai, mint az ügyfél orientáltsága. Azt hiszem, napjaink piaci kereslete inkább klaszter jellegű, többféle aspektust kell együtt kezelni. Egy projekt szólhat egy új termék kifejlesztéséről vagy csak az adott cég marketingstratégiájáról. Fontos az őszinteség, hogy nyíltan megmondjuk, ha valami nem jó, felhívjuk a figyelmet az esetleges kommunikációs hiányokra. Már a fejlesztési fázisban a korai teszteléssel szerzett tapasztalatokkal igyekezzük az ügyfelek kockázatát minimalizálni és meghatározni vállalkozás vagy a későbbi termék helyét, illetve maximalizálni a sikerét a világpiacon.

Az összecsukható biciklitől kezdve a bébi etetőszéken át az akusztikus zenefotelig minden terülten sikerre vitték az ötleteket. Melyik volt eddig a kedvenc projekt?

Nem az számít, hogy nekünk mi a kedvencünk. Minden egyes dizájnba, termék megvalósításba beleadjuk a maximumot, és teljes mértékben felelősséget vállalunk. Nekem mindig a legújabb munka a kedvencem. Az egyik nagy kihívásunk a Seascape 27 vitorlás hajó volt, amivel két tengerész szelte át az Atlanti-óceánt, majd ugyanezt a hajót szerették volna bevezetni a kereskedelmi forgalomba. Az első próbálkozásuknál kétszáz darabot tudtak eladni, ezután fordultak hozzánk. Addig nem volt tapasztalatunk a hajóépítés területén, de a két megbízó hozzátette a szükséges szakmai tudást, így gördülékenyen ment a munka. A fejlesztési folyamatok végig nyitottak voltak, az ügyfelek folyamatosan követhették a cég honlapján az aktuális állapotot. Az eredmény magáért beszélt, 2012-ben az év európai hajója díjra jelölték a vitorlást, majd 2013-ban a Design of the Year címet is elnyerte Ljubljanában. A megbízó kezdeti, kétfős kis vállalkozása ma már tizennégy alkalmazottnak ad munkát.

Fotó: Penziás Nikolett

Ma már több hasonló cég működik szerte a világon. Mitől különbözik tőlük ma is a Gigodesing?

A mottónk, hogy a dizájnt az ügyfél készíti és nem a dizájner. Keményen küzdünk azért, hogy a kész terméknél ne azt mondják, hogy a Gigodesign csinálta, mivel mi a piac és a kliens valódi igényére fókuszálunk, és ilyenkor a dizájner szinte felismerhetetlen. Ez a sikerünk titka.

Véleménye szerint a magyarok mennyire dizájn-érzékenyek?

Bevallom, hogy a magyar piacot nem ismerjük jól, de fontos regionális partner. Először vagyunk Magyarországon, de nyitottak vagyunk minden együttműködésre. Az olyan vállalatoknál, ahol a technológia volt korábban a meghatározó, fontos, hogy a dizájn is teret nyerjen. Tapasztalatom szerint a legtöbb volt szocialista ország hasonló problémákkal küzd. A siker alapvető feltétele az, hogy az adott cég menedzsmentje hajlandó legyen a megújulás motorja lenni. E nélkül nem lehet újraszervezni sem vállalkozást, sem piacot.

Szólj hozzá te is!

Kapcsolódó cikkek

Még több Életmód