Sade márki hódít a Trafóban

2014. március 10.
Ismét láthatjuk Kálmán Eszter legújabb darabját a Trafóban, amelynek kiindulópontja de Sade márki Justine című kalandregénye, amely önmagában is egy filozófiai kísérlet.

Sade elhallgatott szerző. Üldözték, elzárták, betiltották. Kétszáz évig a perverzióval és az őrülettel azonosították. Egy betegségtől mindenképp szenvedett: grafomán volt. Megállíthatatlanul írt a birtokán, különböző börtönökben, majd elmegyógyintézetekben. Utoljára éppen a Nouvelle Justine miatt tartoztatták le. A darab története szerint két nővér gyerekként elszakad egymástól, az egyik az erény útjára lép, a másik megmerítkezik a bűnben. Az egyik megnyomorított senkiként végzi, a másik Európa legbefolyásosabb asszonya lesz.

Kálmán Eszter rendezése, amelyek március 11-én és 12-én láthatunk a Trafóban, ismét a történet és látvány viszonyát vizsgálja: „A történet erősen narratív, epizodikus. Ez megsegíti a képekben való gondolkozást. Az egymást követő képek rengeteg elemből állnak össze, a videó, a fény, a jelmez, a mozgások, a zene és a szöveg egyenrangú alkotóelemek. Ahogy az őket összekötő ritmus, a történet hömpölygése is.”

A darab látvány- és zenei világán túl a Juhász Dóra által tervezett jelmezek varázsolják egyszerre meséssé és a groteszkké a Justine című előadást. A két testvér szerepében Gergely Katalin és Gera Marina látható. Gergely Katalin a szemérmes és erényes Justine-t alakítja, míg „Gera Marina magabiztosan hozza ugyanazt a szerepet, amit a sokadik rendező lát meg benne: királynői fölénye, sokjelentésű mosolyai persze most is hatásosak”. Andrássy Máté pedig lenyűgöző énektudásról tesz tanúbizonyságot a darabban, amellett, hogy nőgyűlölő karaktereit is változatosan formálja meg.