Maria João és Tóth Evelin – az univerzum hangjai

2014. december 17.
Elképesztően széles hangterjedelem, előadói sokoldalúság és Portugália köti össze Tóth Evelint és Maria Joãót, akik december 18-án trióik élén lépnek fel a Művészetek Palotájában.

Az est első felében a magyar énekesnő Maya című albumát mutatja be, majd a multikulturális lisszaboni sztár elektronikus formációjával lép színpadra, zárásként pedig három kompozíciót közösen is előadnak.

A mozambiki anyától és portugál apától származó énekesnő, Maria João a nyolcvanas évek elején kezdte pályáját. Hamarosan már a jazzvilág krémjével – többek között Bobby McFerinnel, Trilok Gurtuval és a Weather Reportból ismert Joe Zawinullal – dolgozhatott együtt. Rendkívüli énekhang és karizma jellemzi, előadásai annyira kifejezőek, hogy a portugálul nem tudó közönség még a nyelvi korlátokról is megfeledkezik. Igazi performer, aki szívesen alkalmaz meghökkentő zenei gesztusokat, melyek megengedik a sűrű hangulatváltozásokat és stílusfordulatokat. Így lehet, hogy az egyik pillanatban bossanovát énekel, majd fadóra vált, de a ritmikus vokáleffektusok és a pergő scattelés sem áll távol tőle.

December 18-án a Fesztivál Színházba legfrissebb formációjával, az Ogre Trióval érkezik. Az elektronikus hangszerekre és digitális bázisra épülő páratlan zenei megoldásokat alkalmazó projektben a drum’n’bass, a dub, a „8 bites zene”, a japán, a brazil, a portugál és az afrikai népzene jazzes alapokkal keveredik. Nemcsak saját szerzeményeket adnak elő, hanem ismert pop és jazz slágerek egyedi feldolgozását is.

Az est másik főszereplőjének egyik régi álma válik valóra azzal, hogy Maria Joãóval léphet fel. Tóth Evelin, akivel interjút korábban olvashattatok, ugyanis részben a portugál énekesnő hatására kezdett el énekelni. Szerinte Joãó „minden hangot képes lehívni, amely ebben az univerzumban létezik”, és ez a fajta előadói sokoldalúság a magyar énekesnőre is jellemző. A klasszikus és a különböző tradicionális énektechnikák (dél-indiai, afrikai, szefárd) párhuzamos tanulása során alakította ki saját stílusát.

Számos lemeze közül kiemelkedik a Let Him Kiss Me című 2010-es szólóalbuma, amelyet Hamid Drake, Dresch Mihály, Fassang László és Lantos Zoltán közreműködésével készített. Triója főként saját szerzeményeket játszik, de forrásként előszeretettel nyúlnak hazai, illetve a világ különböző részeiről származó népdalokhoz is. Előadásukban hol a fado melankóliája, hol a flamenco forró szenvedélyessége kerül előtérbe. Szalai Péter a tabla mellett cajonjátékával teszi a formáció hangzását még különlegesebbé, míg a lírai momentumok Juhász Gábor, a hazai jazzgitározás meghatározó alakjának kompozíciói. Maya című új albumuk bemutatóját vetítés fogja kísérni, a vásznon Magyarósi Éva Léna című filmjének szekvenciái peregnek majd.

A koncertről bővebben itt olvashatsz!