A gondolat fertőz – minden szerdán Vírus Est

2015. február 04.
A Vírus Est harmadik éve nagy sikerrel működő rendezvénysorozat. Pszichológus, kulturantropológus, slammer, csillagász, karmester, designer, közgazdász – hétről hétre más-más terület szakértője tart előadást teltház előtt. A szervezők elsődleges célja, hogy az előadások üzenete utat találjon a hallgatósághoz. A Vírus Est főszervezőjével, Buzogány Annával beszélgettünk.

Kitől származik a Vírus Est ötlete?

Az egész koncepció a Kolor tulajdonosától érkezik, ő a Vírus és a Kolor brandek alapítója, szívügye ez a projekt. Sokat látott, kozmopolita ember, sajátos rálátása van a dolgokra. Ez a nézőpont és figyelem fontos kulcsa a Vírus Estnek.

Te mióta vagy az estek főszervezője?

Eleinte Poleczky Adri – régi barátnőm – volt az, akinek egyedül kellett a Vírus Est körül mindent megoldani, én pedig igyekeztem segíteni neki. Az első est kivételével mindegyiken ott is voltam. Adri valójában fordító és tolmács, így amikor elvállalta egy regény fordítását, megkért, hogy vegyem át a helyét. Nem volt könnyű a döntés, hiszen akkor diplomáztam az ELTE-n és a MOME-n is. Mégis éreztem, hogy ott kell lennem az esteken, hogy fontos dolgok születnek, aminek szeretnék a részese lenni.

Hétről hétre a legkülönbözőbb témákat hozzátok a teltházas közönségnek.

Valóban, meglehetősen univerzális a Vírus Est: a művészettörténésztől a fizikuson át, az antropológustól a pszichológusig mindenféle terület szakértője járt nálunk. Egyébként a pszichológia iránt érdeklődő közönség a legerősebb, nem véletlen, hogy külön Vírus Pszicho esteket is tartunk. Ezeket Déri Gabi szervezi, habár voltaképpen közösen szervezünk mindent, így ketten vagyunk a Vírus Est motorja.

Szerinted miért ezek az előadások mennek a legjobban?

Úgy látom, hogy ha olyan témát hirdetünk meg, amiben valamilyen szempontból rólad, mint a közönség egy tagjáról esik szó, a te belsődről, a te lelki működésedről, arról hogy te hogyan tudsz megváltozni, jobbá válni, akkor hihetetlenül sokan eljönnek. Ezek az előadások működnek a legjobban: ami nemcsak az ismeretek bővítéséről szól, hanem épülni is lehet belőle. Ha valamilyen, inkább ismeretterjesztő jellegű témára kerül sor, mondjuk egy expedícióról, vagy akár építészetről esik szó; kevesebb embert vonz. Ettől függetlenül ezek is fontos témák, és kellenek a Vírus Est programjába; de tény, hogy a pszichológiai tematikájú estekre érkeznek a legtöbben. Ami egyébként megtisztelő, és nagy felelősség.

Van még egy megkülönböztetett est, a Vírus Aktuális.

Igen, amikor aktuális eseményhez kötődő beszélgetéseket szervezünk. Politizálni nem szeretnénk, de néhány dologban, amelyet kiemelten fontosnak tartunk, nem kerüljük el az állásfoglalást. Ilyen volt például, amikor meghívtuk tavaly ősszel Dávid Ferenc szociálpolitikust a Kék Pont Alapítvány munkatársát. Akkor kelt szárnyra a hír, hogy megszűnik Józsefvárosban a tűcsere program – azóta meg is szűnt –, ami máig komoly szakmai vitákat vált ki. Mi szolgálja leginkább a kerület és a drogfelhasználók érdekeit? A tűcsere program valóban nem elsősorban arra lett kitalálva, hogy csökkentse a drogfelhasználók számát, persze ha valaki betér a Kék Ponthoz, megpróbálnak kommunikációt kezdeményezni vele. Ez egy ártalomcsökkentő program, vagyis komoly szerepet játszott abban, hogy a betegségek ne terjedjenek a felhasználók között, és ne álljon fenn a veszély, hogy bizony a kerületen kívül is megjelenjenek.

Ki volt a legutóbbi aktuális?

Horváth Kristóf az Országos Slam Poetry Bajnokság győztese járt nálunk. Őt egyébként még azelőtt meghívtuk, hogy elnyerte volna ezt a címet. A meghívás apropója pedig a Roma Oktatási Alap új programja, amely a korai iskolaelhagyás problémája ellen küzd a slam poetry segítségével. Roma gyerekek slammelik el egy videóban Kristóf szövegét, az egész kampány mottója: „a tudás mindig hatalom, sohase szégyen”, vagyis, hogy mennyivel menőbb okosnak lenni, mint gengszternek. Erről a programról beszélgettünk vele.

Hogy sikerült az évzáró Vírus Est?

Nagyon jól! Az est házigazdája Lady Dömper volt, aki amellett, hogy Budapest egyik legnépszerűbb transzvesztita előadóművésze, egy végtelenül intelligens, tájékozott és elképesztően jó humorú ember. Ez volt az ötödik alkalom, hogy eljött hozzánk; ezúttal Alföldi Róberttel beszélgetett. Rekord nagyságú közönségünk volt, már a Facebook-eseményre is több mint ezren jelentkeztek. Ezen az estén egy alternatív berendezéssel sikerült háromszáz főre növelnünk a terem befogadóképességét, a tánctéren felállított kivetítőkön pedig még legalább ennyien tudtak az esemény részesei lenni.

Kikből áll az estek közönsége?

Elsősorban olyan fiatalokat célzunk meg, akik érdeklődőek, nyitottak és foglalkoztatják őket a mindennapok kérdései. Ugyanakkor úgy gondoljuk, hogy akik kimondottan szeretik az ilyen jellegű rendezvényeket, biztosan megtalálnak minket, így a kezdetektől van egy nem titkolt missziónk, hogy olyan fiatalokat is becsábítsunk az estekre, akik nem feltétlenül járnak ismeretterjesztő előadásokra. A könnyed forma, a szórakoztató jelleg értük van, hogy sikerrel tudjuk megmutatni: szórakozva is lehet tanulni. Illetve ez igazából általános törekvés, nagyon fontos a számunkra, hogy közvetítsük a gondolat univerzalitását, hogy minden lehet érdekes, csak megfelelő formába kell önteni.

Hogyan lehet ezt a közönséget megtalálni és megtartani?

Ebben természetesen a helyszínnek, a Kolor Bárnak is nagy szerepe van, ezen túlmenően pedig mi nagyon erősen közönségcentrikusan gondolkodunk, és ebben a szellemben építjük fel a Vírus Esteket.

Ez mit jelent pontosan?

A téma fontossága, az értékközvetítés szándéka csak az első lépés, ám ha nem tudja befogadni a közönség, mert nem a megfelelő, rájuk szabott módon van közvetítve, akkor igazából nem jut el hozzájuk az előadás mondanivalója. Figyelünk arra, hogy milyen ingerek ragadják meg a közönséget, hogy milyen előadásmódra érzékenyek, és hogy milyen kontextusban tud beépülni egy adott üzenet. Fontos, hogy az előadó és a közönség találkozzanak egymással. A mi feladatunk ezt elősegíteni: hidat képezni közöttük.

Adtok valamiféle iránymutatást az előadóknak, hogy hogyan jussanak el a közönséghez?

Nagyon sok figyelmet szentelünk az előadóinkra. A téma kigondolásától a prezentáció elkészítésén át az előadásmódig mindenben a segítésükre vagyunk, és mindenképpen együttműködésre kérjük őket. A kiindulópontunk az, hogy egy előadás akkor lesz jó, ha az előadó élvezi azt. Ez pedig akkor történik meg, ha érzi a közönség pozitív visszajelzéseit, ha látja rajtuk, hogy a mondanivaló célba ér. Ez a két dolog egymást erősíti. Mi igyekszünk minden segítséget megadni, rajtunk, mint külső szemlélőkön gyakorolhatnak is egy próbaelőadáson. Azt természetesen nem akarjuk, hogy bármi is teher legyen a számukra, megtiszteltetés, hogy ennyire nyitottak felénk, ezért nem erőltetünk rájuk semmit. Fontos, hogy komfortosan érezzék magukat ebben a szituációban.

Mindent a közönségért?

A közönségért, és az előadóért is. De valóban, ha a közönség látja, hogy az előadó szereti a témát, jól érzi magát a színpadon, ráadásul fontos üzeneteket közvetít a hallgatóság nyelvére lefordítva, akkor élvezni fogják az estet. Hálásak lesznek a jó előadásért, azért, hogy az előadó értük dolgozik. Így pedig valóban célba érnek az üzenetek, és értelmet nyer az, hogy vagyunk.