Dinamika, lendület, düh,finomság – és végtelen frissesség! Mészáros Máté októberben bemutatott Hinoki című produkciójában felszabadult, romantikus mozdulatok teremtették a valóságot. Azóta ez a valóság szikárabb, feszesebb lett: a faforgácsot hamura emlékeztető fekete anyag váltotta fel, és teríti be a színpadot. Sötétebb oldal, űrbéli táj elevenedik meg az előadásban, ahol ereje és súlya van mindennek. Találkozásokat és mindenki számára ismerős konflikusat tolmácsolnak a táncosok és Porteleki Áron, aki zenészként aktív szerepet vállal az előadásban.
Mészáros Máté a darab első változatában fizikalitás és a mozgás nyelvére fordított le egyetemes, megválaszolhatatlan kérdéseket, ösztönöket és érzéseket: a rombolás igényét, az újrakezdés lehetőségeit, az elmúlást és a gyászt, a magányt és a kétségbeesést. Az új verzióban a téma megmaradt, a megformálás azonban még az eddiginél is brutálisabb. Eltűntek a színházi elemek, az előadás jóval feszesebbé vált. Az újjászületett Hinokiban fekete polifoam törmelék borítja a színpadot, holdbéli táj veszi körül a táncosokat. „Ez a változat szikárabb, feszültséggel teljesebb. Végül hármas folyamaton mentünk át: az élő fától (a darab címét adó fafajta) a forgácson keresztül az elhamvadásig.” (Mészáros Máté)
A táncosok harcolnak vele, eltemetik benne egymást, vagy romantikus táncukkal varázsolják el a nézőt. A szereplőgárda pedig nem akármilyen, a koreográfus választása olyan táncosokra esett, akik külföldön is folytattak tanulmányokat, dolgoztak, itthon kevéssé megszokott mozgásnyelvet is beszélnek.
A színpadot Porteleki Áron virtuóz játéka is betölti majd, ugyanis élőben követi le a táncosok mozgását ütő- és zörgő hangszereivel.
Interjúnkat Mészáros Mátéval elolvashatod itt!
Fotó: Dömölky Dániel