Mi már láttuk: Hétköznapi vámpírok

2015. április 23.
Alvadt vérrel szennyezett tányérok, elfogyasztásra váró vacsoravendégek és túlkoros, halandó szerelmek. Ilyen és ehhez hasonló problémái vannak egy hétköznapi vámpírnak, és elképesztően szórakoztatóak, miközben próbálnak megbirkózni velük.

Az Alkonyat-filmekkel szemben fennálló (némiképp már sikknek számító) averzió odáig vezetett minket, hogy ma már mindenki csak kényeskedve húzza a száját, mikor ajánlok neki egy szuper új-zélandi vámpírfilmet. Tény, hogy a vámpírfilm zsánerének reneszánsza új, szokatlan formákat eredményezett, de miért ne lehetnének ezek ötletesek, egyediek és hihetetlenül szórakoztatóak? Mert hogy a Hétköznapi vámpírok biztosan az lett.

Persze bevallom, valószínűleg én se ültem volna be a moziba erre a filmre, ha nem győz meg róla egy barátom, aki elkötelezett Flight of The Conchords rajongó. A nálunk Slágermájerek néven futott Flight of the Conchords című sorozat kevés ismert sorozathoz hasonlítható, és még a zenés vígjáték műfaja sem visz közelebb a Bret McKenzie-Jemaine Clement duó pazar munkásságához. Lényeg a lényeg, hogy a már emlegett Clement és Taika Waititi fejéből pattant ki a vámpíros áldokumentumfilm ötlete, akik a filmben fel is tűnnek Vladislav és Viago szerepében. Sok a párhuzam a sorozattal, szóval Flight of the Conhords-rajongóknak kötelező darab!

A film legnagyobb különlegessége az egyedi forma, illetve forma és tartalom közti disszonancia, ami a fő humorforrást jelenti. A Hétköznapi vámpírok ugyanis a dokumentarista stílust veszi kölcsön, pedig ez a fajta képalkotás, a kameramozgások, a beszélő fejek, mind a valóság hitelesítését hivatottak jelezni. Megszoktuk, hogy a dokumentumfilm „igazi”, és épp ezért hatásos az áldokumentum-filmek megtévesztő hatása, de hát ki hinné el, hogy Új-Zélandon tényleg a mosatlanon veszekszik három piperkőc vámpír? 

Vladislav (Jemaine Clement), Viago (Taika Waititi) és Deacon (Jonathan Brugh) három vámpír, akik közös kúrián osztoznak – mert így olcsóbban jön ki a lakbér, ugye – és a film értelmében beengednek egy dokumentumfilmes stábot otthonukba, hogy megmutassák hétköznapi életüket. Aminek épp olyan elemi része a házimunka felosztása, mint a barátok elfogyasztásának kérdése, vagy az esti buli kiválasztása. Néha összebalhéznak a környék farkasember bandájával, néha véletlenül átharapják a nyaki ütőeret, ami összevissza fröcsköl Viago drága kanapéjára (hiába a leterített újságpapír) –  hétköznapi dolgok egy vámpír életében. A műfaj hagyományos elemeinek keverése a dokumentarista stílussal és az oda nem illő elemekkel elképesztően furcsa, mégis nagyon szórakoztató filmet eredményez. A kamera jelenlétével minden szereplő tisztában van, ez a leleplezettség pedig frappáns kitekintéseket, összekacsintásokat is eredményez. 

A legjobb poénokat az olyan eredeti és ötletes elemek hozzák, mint az abszurd szituáció közepébe elhelyezett teljesen normálisan viselkedő karakter, jelen esetben Stu (Stuart Rutherford), aki próbálja bevezetni a maradi vérszívókat a közösségi média és a legfrissebb zenei stílusok világába. A filmben elhelyezett interjús epizódok különösen üdítőek, és nagyon bízom benne, hogy Vladislav (sajnos nyomdafestéket nem tűrő) szendvicses hasonlatát még sokan, sokáig fogják idézni.  

Premier: április 23. (Cinetel Kft.)