Rohanás, megfelelési kényszer, örökös elvárások és kapkodás – ezt a nyughatatlan állapotot boncolgatja Az ökörben. A produkció munkabemutatóját Prágában tartották, az előadás azóta vendégeskedett Varsóban is, a magyarországi premier pedig október 27-én és 28-án lesz a Trafóban.
Erős, szenvedélyes, de kasztrált, termékenységétől megfosztott állat az ökör. Erejét pont úgy korlátozzák, ahogyan az információdömping és a teljesítménykényszer szorít bennünket keretek közé. Játékosság, fájdalom és öröm kettőssége, a testi-lelki bántalmazás és a mindennapi kapcsolatainkban rejlő feszültség áll az előadás középpontjában. A zajos, pulzáló produkció a mindennapi agresszióra és a félelmeinkre reagál, és arra a kapcsolatteremtési vágyra, ami napjaink egyre központibb kérdése. Pomponok, platform cipők, szörnyek és dobverők karneválja egy képzeletbeli zavargás romjai között.
A koreográfus tavaly bemutatott Eclipse-ében a partikultúrát dolgozta fel, és mutatta meg újra, hogy a kortárstánc olyan témákkal is foglalkozhat, amelyek a fiatal generáció életének meghatározó részét képezik. Ebben az előadásban profi táncosok mellett a Budapest Tánciskola fiatal művészei is szerepeltek. Az ökörben szintén két olyan alkotó is színre lép, akik nemrég kerültek a pályára. Szeri Viktor és Vavra Júlia egyaránt készítettek már saját produkciót, Vavra Júlia a Cipolla Collectiva tagjaként bontakoztatta ki alkotói ambícióit Nagy Csillával közösen. A tavaly bemutatott Öböl című előadásukat Lábán Rudolf-díjra jelölték. Szeri Viktor az Artus Arccal a halnak programjában szerepelt szólójával, az előadást pedig meghívták a Sziget Fesztiválra is.
Molnár Csaba munkásságában vízválasztónak ígérkezik Az ökör, nemcsak azért, mert szorosabb viszonyba került a fiatal generációval, de a produkció formanyelve is eltér a korábbi koreográfiáitól. Ismét mély mondanivaló és humor jellemzik a produkciót, de a komikum ezúttal keserűbbé teszi az előadást, iróniában és lazaságban azonban most sem lesz hiány.
A koreográfus eddig is bátran használta más előadóművészeti műfajok eszközeit, most azonban a színházból nem a szöveget, hanem dramaturgiai és látványelemeket kölcsönöz, a zenét pedig zörejek és hangjáték alkotják.
Fotó: Michal Hancovski