Hogyan állt össze az ARCOK Stúdió, honnan ismeritek egymást?
Többségünk Kispesten végezte a középiskolát a Deák Ferenc Gimnáziumban. Iskolánk egyike volt a legelső iskoláknak, ahol tanrend szerint médiát, film- és mozgókép kultúrát tanítottak, magam is média szakon érettségiztem. Az érettségi után sokan másfelé indultak a felsőoktatásban, de néhányan maradtak a filmes vonalon. Mára körülbelül 15 főt számlál a stúdiónk operatőrökkel, szinematográfusokkal, vágókkal, fotósokkal, dalszerzőkkel együtt. Az utóbbi években olyan tagokkal bővültünk, akik tehetségükkel és lelkesedésükkel felkeltették figyelmemet és képesek voltak proaktívan, valamint alázatosan részt venni a közös munkákban.
Feltűnő, hogy csak férfiak vannak a csapatban. Hogyhogy nincs egyetlen női munkatársatok sem?
Többségünk valóban férfi, de a képlet közel sem ilyen egyszerű. Van egy fix magja a csapatnak, ők valóban csak fiúk. Projekttől függően több szakemberrel is együttműködünk, így fotósaink többsége inkább nő. A kezdetekben volt két női operatőrünk is, de valamiért ők gyorsan „kikoptak”. Én személy szerint szeretem, ha nemben és korban vegyes a csapat. Sokszor jelent előnyt egy munka során, ha több látásmód is találkozik és nem mellesleg a megrendelők is szeretik –különösen a fotósok esetében – ha speciális igényeik szerint tudunk nekik fotóst küldeni. Bizonyos műfajok esetében nagyon fontos a megfelelő kommunikáció a fotós/operatőr részéről, hogy gördülékenyen és oldottan haladhassunk a munkálatokkal. A művész neme, kora, stílusa és tapasztalata nagyban befolyásolják a végeredményt is, nem csak az oda vezető utat.
Milyen aktuális trendeket érdemes figyelni az ilyen alkalmazott műfajoknál?
Meglátásom szerint manapság már nincsenek olyan jól behatárolható trendek/műfajok, mint korábban. Már szinte összemosunk mindent mindennel. Az ügyfeleink igénye is a teljes filmes spektrumon mozog. Egyik nap 4K ban dolgozunk, vagy greenbox-ban készülünk az animációkra és gyártjuk a filmes effekteket. Másnap már régi VHS szalagra dolgozunk és digitálisan koptatjuk, fakítjuk és roncsoljuk a színeket. A lényeg, hogy végeláthatatlan a megoldások és lehetőségek száma. Akár mozgóképről vagy fényképről van szó, fontos, hogy tisztán fogalmazzuk meg az üzenetünket és megtaláljuk rá a legmegfelelőbb technikai megvalósítást. Mai trendnek talán pont ezt lehetne nevezni, hogy nem a legmodernebb képi megvalósítás a trendi, hanem hogy hogyan találom meg és alkalmazom a projekthez legjobban illő akár már régebben megszületett módszereket. Nagy reneszánszukat élik a klasszikus analóg megoldások, valamint a régi optikák és eszközök is egyre gyakrabban kerülnek elő. Fontos nemzetközi trendnek vagy jelenségnek tekintem azt is, hogy ma már másképp fogalmazunk meg egy üzenetet akár reklámban, image filmen vagy videoklipben. Arra gondolok, hogy míg korábban kimondtuk, elmagyaráztuk és megmutattuk az üzenetet a lehető legreálisabb módon, addig mára igyekszünk teljesen szürreális szögekből dolgozni. Sok a makro, szuperlassítás, drónos madártávlat, timelapse, a színek teljes eltolása vagy felcserélése, akár a kép folytonos elhomályosítása. Image filmek és reklámfilmek esetében is azt tartom a legjelentősebb változásnak, hogy már nem egy termék vagy szolgáltatás előnyeit mutogatjuk és hangoztatjuk, hanem közösséget építünk magunk köré, tényleg brandet építünk a képpel és hanggal. Sokszor a reklámnak semmi köze a termékhez, csak egy látásmódot, életérzést közvetít. Ma már azzal a HR videóval sem érünk el semmit, ha leültetjük egy multi alkalmazottját a kameránk elé munkaidőben és elmondatjuk vele, hogy miért is szeret itt dolgozni… Ennél már jóval többre van szükség.
Esetleg már látszik, mi lesz a menő idén?
Esküvői videóknál népszerűek a 10 perc körüli impresszionista jellegű rövidfilmek. Fekete-fehéren vagy barnásra koptatva, elmosott életlen beállítások, kézből felvett plánok remegő-imbolygó képpel… Már évek óta nagy divat előre gyártott kisfilmmel készülni az esküvőre, amit a lagzin vetítenek le. Itt többnyire a szerelmespár parkban, biciklin vagy csónakban történő romantikázásait öntjük művészi és szórakoztató köntösbe. 2017-ben egyre népszerűbbek lettek a werk és amatőr jellegű videók, klipek. Híresebb előadók is egyre gyakrabban választanak tőlük szokatlan helyszíneket, akár metró aluljárót vagy villamost a forgatáshoz. Lényeg a megszokottól való elrugaszkodás. Idei trendek még annyira nem körvonalazódtak előttem, de mi készülünk saját ötletekkel és megoldásokkal. Nagy sikerrel futnak esküvői filmeknél a koppintott filmműfajos megoldások. Egy esküvőt vagy bármilyen eseményt western, sci-fi vagy gengszterfilmes stílusban is leforgatunk, akár „Trónok harca” elemekkel könnyed VFX kiegészítésekkel.
Mennyire engedhetitek szabadjára a kreativitásotokat mondjuk egy reklámfilmben vagy esküvői videóban?
A helyzet nagyon változó. Rengeteg extra és újszerű megoldás van a polcon nálunk, de ezeket sokszor nehéz eladni a megrendelőknek. Magyarországon valamiért félnek az emberek elsőként újítani, kipróbálni valamit. Többnyire már kész ötlettel és elképzelésekkel érkeznek és ezeket igyekszünk kifésülni és rendszerbe foglalni. Jellemző probléma, hogy túl sokat akarnak beleerőltetni egy anyagba amiből könnyen lehet értelmezhetetlen katyvasz. Sokat küzdünk azért is, hogy ne kelljen teletűzdelni az anyagot feliratokkal és gagyinak számító képi átmenetekkel, de ezt még hosszan sorolhatnám. Természetesen sok a példa arra is, hogy valaki teljesen ránk hagyatkozik és szabad kezet kapunk mindenben. Megfogalmazzák számunkra a kép, videó vagy zene célját és felhasználási területét és mi segítünk kreatívan megtalálni ehhez a legjobb és leglátványosabb működő megoldásokat.
Mi jelenti számotokra a legnagyobb kihívást?
Megközelítőleg évi 200-300 videót, klipet, riportfilmet gyártunk. Sokan évekig hezitálnak vagy készülnek arra, hogy rendeljenek maguknak egy image filmet vagy bármi mást. Nekik ez nagyon fontos és amikor eljön a várva várt forgatási nap nem hibázhatunk. Sok mindent nem lehet megismételni csak egy esélyünk van. És mindig mindennek tökéletesnek kell lennie. Sokszor kiszámíthatatlanul változnak a fények, a körülmények, az időjárás és nekünk muszáj azonnal alkalmazkodnunk, vagy a végeredmény látja kárát. Ezzel megbirkózni sokszor stresszes, de igyekszünk mindig jókedvűen és rugalmasan megküzdeni a feladatokkal. A technika ördögéről és Murphy-ről ne is beszéljünk…! Nagyon büszke vagyok a csapatunkra. Nálunk igazi együttműködés folyik, mint egy műtőasztal fölött, sokszor szavak nélkül is. Nagyon nehéz ezt kialakítani és fenntartani, de látni, ahogy sikeresen működik, megfizethetetlen. Mi nem dolgozunk. Játszva alkotunk. Ez nem is mehet másképp.
Az emberek többsége már csak a végeredményt látja, egy 4-5 perces, profin összevágott, gördülékeny videót. Mégis mennyi munka van emögött a néhány perc mögött?
Ez nagyon változó. Van egy szinte mindenki által ismert videónk a balatoni jégkörhintáról. Egyik legnépszerűbb videónk lett tavaly és vágással forgatással együtt nem volt több 2-3 óránál. Arra jártunk, felvettük, megvágtuk helyben gyorsan és 2 hétig még a csapból is ez folyt, közben mi sem gondoltuk komolyan. Vannak olyan filmjeink, amiket hónapokig tervezünk, napokig forgatunk nagy stábbal, hetekig vagy hónapokig folynak az utómunkák és alig látják páran. Veress Zoltán műrepülő pilóta kisfilmjét majd egy hónapig csináltuk 34 kamera felvételéből készült páratlan felvételekkel de kevesen látták a neten.
A Marie Claire-nek is rendszeresen készítetek werkvideókat fotózásokról, felvételeket a Marie Claira Fashion Days kifutójáról. Az ilyen feladatoknál mire érdemes odafigyelni?
A Marie Claire kifutóin és fotózásain a legnagyobb hírességek vonulnak fel. Az ilyen erős kisugárzású és karakteres embereknél, fontos, hogy megfelelően használjuk és alkalmazzuk a kisugárzásukat. Más zene és kameramozgás áll jól Weisz Fanninak és más például Dobó Katának. Az arcunkba mászó fotós vagy operatőr mindenki számára lehet kellemetlen élmény. Észrevétlenül kell jelen lenni mindenhol minden pillanatban. Nem zavarhatjuk a rajtunk kívül folyó munkálatokat, de ott kell lenni és a legjobb szögben. Fontos az éberség és látnunk kell mi fog történni a következő pillanatban. Ebben a műfajban sem történik meg semmi kétszer. A kifutó mellett is az a legnagyobb kihívás, hogy az emberek akik ülnek vagy állnak ne kerülgetett akadályként jelenjenek meg az anyagban, hanem jól felhasznált díszletként, elemként. Ezzel együtt a divatbemutató és kifutó egy jól kiszámítható és profi közeg. Nagyon szeretjük ezt a műfajt is.