Az Amerikai Filmintézet (American Film Institute) neves fesztiválja sosem volt még ennyire forró, mint idén, ám a hangulatot ezúttal nemcsak a világsztárok (szokásos) személyes jelenléte fűtötte fel, hanem a városban és Kaliforniában pusztító vörös szörnyeteg, a Los Angeles-i tűzvész is. A fesztivál két utolsó gálavetítésének vörös szőnyegét a szervezők kegyeleti okból le is mondták a több, mint harminc halálos áldozatot követelő természeti katasztrófa miatt. A filmsztárok kedvét azonban még tűz sem perzselte fel: minden bejelentett világsztár megjelent a vörös szőnyegen, a beszélgetéseken vagy jobb híján a vetítéseken.
A remek formában lévő Michael Douglas ezúttal Catherine Zeta-Jones nélkül érkezett az új Netflix sorozatának, A Kominsky módszernek (The Kominsky Method) a világpremierjére és kárpótlásul ráérősen elbeszélgetett a sajtó képviselőivel. Többek között azt mesélte: „Úgy éreztem, elérkezett az életemben az a pont, amikor itt az ideje valami új dologba belevágnom.” A sorozatforgatás jelentette számára az új színt és méltatta a remekül megírt forgatókönyvet. „A forgatókönyv és a téma tragikomikus jellege volt az, ami megragadott. Csodálatos lehetőség egy színész számára, hogy egyszerre lehet jelen a két műfajban, a tragédiában és a komédiában” – magyarázta majd hozzátette: „ Ami nem egyszerű feladat!” Michael Douglas egy szebb napokat megélt színészt alakít A Kominsky módszerben, aki kissé nyers stílusában saját színészképző stúdióját vezeti. A vásznon mogorva Michael Douglast kedélyes és barátságos embernek ismertem meg. Douglas és a legendás öreg, Alan Arkin mellett aznap este egy régi ismerős, Lisa Edelstein (Dr. House szerelme) is feltűnt a vörös szőnyegen, aki gyakorlott sorozat-színésznőként azt emelte ki, hogy az új generációs sorozatoknál már elvárás, hogy mélyebbre ássanak az emberi lélekben és A Kominsky módszer szerinte beváltja ezeket az ígéreteket. Lisának valószínűleg igaza van. Legalábbis erre utalt a TLC Kínai Színház sok Oscar-gálát látott hatalmas és gyönyörű termében kitörő állótaps a sorozat első három epizódjának levetítése után.
Nem ez volt az egyetlen állótaps a teremben az AFI Festen. Nicole Kidmannek és Viola Davisnek például elég volt csak belépnie a színpadra, a közönség egy emberként állt fel, hogy így köszöntse kedvenc Hollywood-i díváit. A díva kifejezés viszont ebben az esetben talán kicsit erős kifejezés Viola Davisre, aki a nehéz levegőjű Widows (Özvegyek) vetítésre úgy érkezett, mint aki a sarki boltba ugrott le – jellegtelen fekete pulcsiban, nadrágban és fehér sportcipőben. Talán ez volt az oka, hogy amikor véletlenül paparazzóvá váltam és lencsevégre kaptam, ahogyan beszáll a Kínai Színház előtt a luxus terepjáróba két gyermekével, akkor még az arra sétálgató celebvadász turistáknak sem tűnt fel, hogy éppen egy Oscar-díjas színésznő hagyja el a helyszínt. A színésznőnek a filmben egyébként olyan partnerei vannak, mint Liam Neeson, Colin Farrell, Elizabeth Debiczki, Michelle Rodriguez vagy Robert Duvall. Bár a Widows egyike volt azoknak a filmeknek, amiknek elmaradt a vörös szőnyeges bevonulása (talán ezért Viola szokatlan ruhaválasztása), az említett színészek mindegyike személyesen jelent meg a vetítésen és közösen üdvözölték az AFI Fest gálaközönségét a színpadon.
A fesztivál ideje nem csak a tűzvésszel, hanem egy másik tragikus eseménnyel is egybe esett: a tizenkét fiatal halálos áldozatot követelő Thousand Oaks-i lövöldözéssel. Az áldozatok mindegyike szinte egyetemi hallgató volt. Bár számítottam rá, mégsem törölték a szervezők a programból Nathalie Portman beszélgetését, amit a VOX LUX című filmje kapcsán tartottak a fesztivál keretén belül. A színésznő a szerepe szerint az énekesnő Celeste bőrébe bújik, aki tinédzserként túlélője volt a Staten Island-i iskolai lövöldözésnek. A téma aktualitását nem kell magyarázni… Natalie Portman egyébként az AFI Fest talán legszebb vörös szőnyeg ruhájában (Dior) érkezett a film vetítésére.
Idén az olasz filmgyártás fellegvára, a Cinecittá is egy napra Hollywoodba költözött és a fesztivál after partijainak is helyet adó elegáns Roosevelt Hotel báltermében külön díjátadót tartottak a kiemelkedő olasz színészek számára. A legrangosabb díjat Valeria Golino vehette át (Esőember, A király ágyasa). Hollywood ismert arcai erről a rendezvényről sem hiányozhattak, a vendégek között volt például Priscilla Presley.
És ahogyan ez lenni szokott, mi, magyarok sem hiányozhattunk egy ilyen rangos filmes eseményről. Oscar-díjas rendezőnk, Nemes Jeles László, aki az idei Oscar-nevezésünket – a Napszállta című nagyjátékfilmet- is jegyzi, nemcsak a film vetítése után válaszolt a közönség kérdéseire, hanem kiemelt szakmai pódiumbeszélgetésen is részt vett. Hollywoodban idén újabb magyar nevet jegyezhettek meg, a Kovács István rendezőjét, aki októberben filmjével Diák-Oscart nyert. A film így az Amerikai Filmakadémia szabályzata szerint automatikusan nevezhető az Oscar kisfilmjeinek versenyébe. Az elismerés rangját mi sem mutatja jobban, hogy a szakmailag rendkívül fontos AFI Fest programjába is bekerült. Ha együtt állnak majd a csillagok, akkor 2019-ben akár két kategóriában is izgulhatunk magyar filmért az Oscar napján.
Az 1971 óta megtartott AFI Fest-en szinte lehetetlen elkerülni a világsztárokat, akik számára presztízs-kérdés megjelenni a helyszínen. Sandra Bullock, Felicity Johnes, Penélope Cruz, Javier Bardem, Emma Stone, Rachel Weisz, Justin Theroux, … csak még néhány név, akik idén személyesen látogattak el a fesztiválra és akikkel az after partikon soha nem látott közelségbe lehet kerülni. Az AFI igazi filmünnep, ami egyszerre nyújtja a szakmaiságot és a Hollywood-i csillogást, miközben úgy simul be a filmvilág életébe, mint a Hollywood Boulevard csillagai a kövezetbe.
Nézd meg Virág privát képeit a fesztiválról!
Szerző: Vida Virág Fotó: Profimédia – Red Dot