Mégis izgulhatunk magyar alkotóért az idei Oscaron!

2019. február 24. |

A teljes estés dokumentum filmek kategóriájában a nagy esélyesnek tartott Free Solo Elizabeth Chai Vasarhelyi rendező munkája. A National Geography által is támogatott film rekordokat dönt az amerikai mozik jegypénztárában. Az alkotók az Oscar-szimpóziumon jelentették be, hogy a film bevétele már a 19 millió dollárt is meghaladta. Ott jártunk az Oscar-hét hivatalos eseményén az Akadémia Színházában, Los Angelesben.

Javában tart a Los Angeles-i Oscar-láz. Az Oscar-hét során az Akadémia elegáns, Beverly Hills-i színháztermében több kiemelt kategóriának külön estet rendeznek, ahol a nominált alkotók híres moderátorok által vezetett beszélgetéseken személyesen mutathatják be Oscar-jelölt filmjeiket. Így aki részt vesz ezeken a szimpóziumokon, az biztos, hogy találkozik idei Oscar-díjas rendezővel, mert közülük kerül ki a végső győztes.

A díjátadó leendő helyszínén, Hollywood Boulevardon két napja kigurították a vörös szőnyeget, fotózkodnak a turisták a Kodak Színház előtt, amelyet viszont idén nem illetnek magyar lábak. Legalábbis azt gondoltuk…

Az elmúlt három év kiemelkedő Oscar-sikereket hozott a magyar filmvilág számára. Két Oscar-díj (2016 Saul Fia – Nemes László; 2017 Mindenki – Deák Kristóf) és egy Oscar jelölés (2018 Enyedi Ildikó – Testről és lélekről) után idén hivatalosan nem szerepel magyar film a nominált alkotások listáján, de ez nem jelenti azt, hogy nincs magyar alkotó a Oscar-jelöltek között.

Elizabeth Chai Vasarhelyi apai ágon magyar, anyai ágon hong-kong-i. Édesapja, Vásárhelyi Miklós középiskolai tanár New Yorkban. A kétgyermekes anyuka nem elsőfilmes rendező – már 2003-ban felbukkant a Normal Life című munkájával, de a 2009-es Bring What I love, a 2013-as Touba, a 2015-ös Incorruptible és a szintén 2015-ös Meru is sikereket hozott számára. Ez utóbbi filmet Chai már együtt rendezte férjével, aki egyben falmászó és profi síelő is. A szerelmük olyannyira gyümölcsöző, hogy a házasságukból nemcsak két gyermek, hanem talán most egy Oscar-díj is születik.

A Free Solo Alex Honnord sziklamászót követi, amint a világon elsőként mászta meg 2017-ben a világ egyik legnehezebb sziklafalát a Yosemite Nemzeti parkban álló El Captain hajnalfalát, egyedül, társak, kötél és biztosítás nélkül. A rendkívüli teljesítmény megörökítése mellett az alkotóknak egy nem tervezett történettel is számolniuk kellett a film végleges vágásakor. Erről maga a rendező beszélt az Amerikai Filmakadémia Samuel Goldwyn Színházában az Oscar-hét hivatalos eseményén: “Ahogy Alexet követtük és megismertük az életét, rájöttünk, hogy nem hagyhatjuk ki belőle Alex barátnőjét, Sannit – mesélte Vasarhelyi.  – Egy valódi love story bontakozott ki a szemünk előtt. Mi már azelőtt egy kisbuszban éltünk együtt mindannyian, mielőtt Alex találkozott Sannivel. Gyakorlatilag Sanni nem csak Alex-szel, hanem az egész stábbal összeköltözött.” A rendezőnő más érdekességet is elárult a dokumentumfilm keletkezésének történetéről. “Terhes voltam a második gyerekkel, amikor belekezdtünk a forgatásba. Kész felfordulás volt az egész életünk, parkolókban éltünk a stábbal gyerekestől, kínai bébiszitterestől, Alex bácsival – ahogy a gyermekem hívta Alexet, miközben ő próbált felkészülni élete legnagyobb teljesítményére.” Vasarhelyi azt is megemlítette, hogy a nézők nem szoktak jegyet venni a mozikban dokumentumfilmre,  a Free solo viszont minden várakozást felülmúlt. Ha lehet hinni a Los Angeles-i szóbeszédeknek, akkor nagy valószínűséggel a férj-feleség alkotópáros viheti majd haza az idei Oscar-díjat.

Az Akadémia hivatalos dokumentumfilmes napján a teljes estés kategória többi filmjéből is láthattak részleteket a meghívottak. A Free Solo versenytársai idén: Hale County, This Evening, a Minding The Gap, az Of Fathers and Sons és a RBG.  

Fotó: Profimédia – Red Dot

Szólj hozzá te is!

Még több Kultúra

Lajkó Félix: „Az ujjamban van a fülem” interjú

Lajkó Félix: „Az ujjamban van a fülem”