Eszter és András új filmje azonban jóval több mint holokauszt- és több mint dokumentumfilm. Szemléletesen és a témának köszönhetően felnagyítva mutatja be azt, hogy milyen hatással van az életünkre a szülők, nagyszülők, dédszülők élete és hogy mit is lehet kezdeni az elődeink terhével. Az On the Spot esszenciája – a reflektivitás, az érzékenység és a dokumentarista nyersség – ebben a filmben is ott van, de kiegészül ezúttal egy animációs stáb munkájával: a film elején magzatburokból figyelhetjük meg a koncentrációs tábort, majd Sárospatak főutcájának archív képén is a szereplők animált mása sétál.
A Born in Auschwitz diskurzusindító egy olyan témában, melyet elbeszélni még 75 év távlatából is igen nehezen lehet. Angéla csodával határos története predesztinálta őt egy olyan életre, melyet elképesztően erős anya-lánya függőségi viszony jellemez. “A filmezés során Angéla végig édesanyját szerette volna exponálni, úgy érezte, hogy édesanyja jogán létezik. Aztán a nagy törést az hozta meg, amikor elhívták egy méhen belüli trauma konferenciára előadni. Először ellenkezett, hiszen nem tartotta túl sokra a pszichológiát, de aztán Kati, a lánya elé tolt egy listát azokról a traumákról, amiket szerinte ő okozott neki” – mesélte Cseke Eszter. A film nem titkolja el Kati, a trauma harmadik generációjának teljesen más jellegű, de ugyanannyira legitim félelmeit és sebeit sem. A kibeszélés addig fokozódik, míg el nem érünk a negyedik generációig, az immár ortodox zsidó hagyományok szerint nevelkedő unokák szintjéhez.
Az ortodox zsidó közösségben élő Katival három év után ülhetett csak le beszélgetni és forgatni Eszter és András. Az ő története nélkül talán csak egy lenne a sok Auschwitz-film közül a Born in Auschwitz, így viszont nagyon mai és csontig hatoló történet. Ahogyan látjuk a gyönyörűen felvett filmkockákon, Izrael homokos hegyein botorkálni az anya-lánya párost, óhatatlanul is eszünkbe kell, hogy jussanak a saját botorkálásaink, hátizsákjaink és azok a láthatatlan, örökölt terhek, melyektől olyan nehéz megszabadulni.
„Elképesztő a két nő bátorsága! Fogadjuk el az embereket olyanoknak, amilyenek! Mert az idős szüleink nem fognak már megváltozni és egyszerűen muszáj szeretettel, elfogadással viszonyulni hozzájuk. Nem a hibáztatásban kell keresni a megoldást a traumák kibeszélése után, hanem vállalni a felelősséget azért, hogy ha már egy-egy trauma bennem is van, ne akarjam azt tovább örökíteni a következő generációknak. A szüleink valószínűleg a legjobbat akarták nekünk” – válaszolta Eszter arra a kérdésre, hogy mit visz el leginkább a forgatásélményből.
Amit a filmről tudni kell
A Born is Auschwitz (Születési helye: Auschwitz) című filmet a holokauszt nemzetközi világnapján, január 27-én mutatja be a Spektrum Magyarország. A filmet eredeti nyelven, magyar felirattal, megszakítás nélkül nézhetjük meg.
Az On the Spot dokumentumfilm-sorozat több mint 10 évvel ezelőtt debütált először a Spektrumon, azóta számtalan izgalmas történetet mutattak be a világ legérdekesebb pontjairól. Legújabb dokumentumfilmjük azt mutatja meg, hogyan öröklődnek a családi traumák generációról generációra, és vajon meg lehet-e szabadulni ezek árnyékától. A film főszereplője, Angéla 1944 decemberében néhány nappal karácsony előtt született az auschwitzi haláltáborban, egy kilóval. Mivel a zsidó újszülöttekre vagy a gázkamra, vagy a hírhedt dr. Joseph Mengele halálos kísérletei vártak, a kisbabát édesanyjának öt hétig kellett rejtegetnie a nácik elől a barakkban, míg fel nem szabadították a tábort 1945. január 27-én.
A csodával határos történetet, amely a film kiindulópontja, archív felvételekkel és különleges animációval keltette életre az On the Spot kreatív csapata. Az animációs stábbal arra tettek kísérletet, hogy a film elején a magzat szemszögéből mutassák meg, milyen hatásokat érzékelhetett Auschwitzból egy születendő baba az édesanyja hasában.
Olvastad már?
Tízéves a világjáró On the Spot, izgalmas filmmel ünnepelték
Tegnap láthatta először a nagyközönség és persze mi is megnéztük Cseke Eszter és S. Takács András legújabb alkotását, a főbb szerepekben az etióp erbore törzs már ismerős tagjaival. Társadalmi kérdések, edukáció és egy gyermek története: ezek mind belefértek az On the Spot: Esther, a törzs lánya című epizódba.Korábban az On the Spot egy egész évada a születésről szólt, a Gázai-övezettől Etiópiáig. Ebben az Arany Nimfa-, Prima Primissima- és Pulitzer-emlékdíjas filmesek négy kontinensen át azt kutatták, vajon milyen hatással vannak az életünkre a születésünk körülményei, az utazás végére pedig megszületett saját gyermekük is. Néhány évvel később Az ellenség gyermekei című évadban már olyan felnőtt emberekkel forgattak, akik a 20. század legsötétebb korszakaiban jöttek a világra, rosszkor voltak rossz helyen, amikor megszülettek, a vietnami háborútól Szarajevó ostromán keresztül egy észak-koreai fogolytáborig. Az auschwitzi születéstörténettel most még tovább mennek, a film főszereplői ugyanis a lágerben született Angéla és a lánya, Kati, aki megpróbálja megállítani a háromgenerációs traumát, amely egész gyerekkorára rányomta bélyegét…
A Kanadában élő anyával és lányával öt éven át öt országban forgattak a filmesek. Több mint negyven év után visszatértek velük szülőhazájukba, Magyarországra, elutaztak Németországba, Izraelbe és Lengyelországba, ahol Ferenc pápa is fogadta őket, miután történelmi látogatást tett Auschwitzban. A filmben a főszereplők kilépnek a komfortzónájukból – még akkor is, ha ez sokszor fájdalommal jár –, hogy szembenézzenek a múlt árnyaival és lenyomatukkal a jelenben, annak érdekében, hogy egy életre megszabaduljanak Auschwitz generációkon átívelő traumájától.
A nemzetközi koprodukcióban készült dokumentumfilmet Franciaországban, Németországban, Ausztriában és Svájcban Európa legnépszerűbb kulturális csatornája, az ARTE nézői is láthatják. A traumafeldolgozásról szóló film a nyugat-európai sajtó figyelmét is felkeltette. A legnagyobb francia kulturális hetilap és tv-újság, a több mint félmillió példányban megjelenő Telerama lebilincselőnek nevezte az On the Spot első egész estés dokumentumfilmjét, míg a német közszolgálati rádió, a WDR szerint „a Born in Auschwitz egy olyan film, ami a bőröd alá mászik”. Európa legnagyobb hetilapja, a DER SPIEGEL is recenziót közölt a filmről, a német lap kritikusa szerint „Cseke Eszter és S. Takács András nagy érzékenységgel, ugyanakkor megalkuvás nélkül közelítik meg anya és lánya bonyolult, traumától és sebektől terhelt kapcsolatát.” Az osztrák napilap, a Kurier kritikusa pedig azt írta: „A Born in Auschwitz érzékenyen, lelkiismeretesen és empatikusan mutatja be a transzgenerációs traumát, művészeti felületet biztosítva annak feldolgozásához.”
Premier: Spektrum – január 27. szerda 22:00 óra
A cikk első fele a Marie Claire magazin 2021/1-es lapszámában jelent meg.