Pályafutásod során volt/van lehetőséged elmélyülni az aukciós piac és a galériák világában. Hol és milyen formában veszel részt művészetszervezésben, művészetértékesítésben mostanában?
Olyan szerencsés vagyok, hogy az üzleti világban is eltölthettem 15 évet, mielőtt a nonprofit B32 Galéria és Kultúrtér vezető kurátora lettem. Mikor még a saját galériámat irányítottam, a műtárgyak értékesítése is fontos volt a kiállításuk, bemutatásuk mellett. Mivel abban az időben kortárs képzőművészettel kevesen foglalkoztak, így praktikus volt klasszikus művekkel együtt, árverésen is szerepeltetni kortárs alkotásokat, ezzel is serkentve az érdeklődést az igazán magas szintű magyar kortárs művészek és alkotásaik iránt. Úgy érzem, ez a munka a mai napig tart.
Tapasztalatom szerint még mindig jobban bíznak a művészetkedvelők, az az iránt érdeklődők és esetleg befektetni vágyók a klasszikus, már jól ismert, „kanonizált” művészek alkotásaiban, de egyre több nagyon színvonalas galéria nyílik Magyarországon, ami mindenképp növeli a kortárs művészet presztízsét, és ezzel szépen épül a kortárs képzőművészeti szcéna. A B32 Galériában eltöltött tíz évemben a magas színvonalú kiállítások szervezése és rendezése, tehát a megismertetés hajtott, és mivel itt két galériatér is található, a képzőművészet mellett az iparművészet világát is jobban megismerhettem.
Hogyan látod az aukciósházak és a galériák helyét, szerepét a kortárs művészet támogatásában Magyarországon? Mik a legnagyobb változások az elmúlt években ezen a téren?
Ahogy az előzőekben beszéltük, egyre több a magas színvonalon dolgozó magángaléria, ahol a bemutatást és értékesítést események segítik, ilyenek a megnyitók, beszélgetések, tárlatvezetések, csoportos és tematikus kiállítások, vásárok. Én úgy látom, nagyon fontos a kortárs művészeti világban a személyes találkozás, ez a művészekre, a gyűjtőkre és a galéria vezetőjére is értendő. Csodás dolog, hogy személyesen találkozhat a művészet iránt érdeklődő a művésszel, a művész kapcsolatba léphet a gyűjtővel, a galéria vezetője pedig ezeket a kapcsolatokat építheti. Sok más eszköz is létezik már, és ahogy az online világ növekszik, ezek egyre fontosabbak. Különösen a programok terjesztésében, ismeretszerzésben lett megkerülhetetlen a web világa, de a művészettel való igazi találkozásban szerintem mindig nagyon fontos lesz a személyes jelenlét.
Mit látsz, mely művészi törekvések kelendők manapság a gyűjtők, vásárlók körében általánosságban? Mi működik napjainkban, vannak jól behatárolható irányok ezzel kapcsolatban?
Úgy látom, vannak gyűjtők, akiket a képzőművészet érdekel, és teljesen más az a kör, akik iparművészeti tárgyakat, dísz- és használati tárgyakat vesznek vagy gyűjtenek. A képzőművészetet szeretők és gyűjtők kiválasztanak egy művészt, egy korszakot, stílust, vagy teljesen a szemükre, ízlésükre hagyatkozva építik a gyűjteményüket. Ezek a válogatások gyakran nagyon izgalmasak. Mi is helyet adunk évente legalább egy gyűjteményes kiállításnak, mert nagyon magas színvonalú, különleges és érdekes kortárs gyűjteményeket találhatunk Magyarországon.
Az iparművészet, design terén a gyűjtés kicsit másképp működik. Bár egyre több példát tudok mondani arra, hogy a design tárgy lehet akár képzőművészeti alkotás is (konceptuális ékszerek, üvegszobrok), mégis elsősorban díszítésre, használatra vásárolják ezeket a tárgyakat. Itt egyre nagyobb teret nyer az újrahasznosítás, mivel a fenntarthatóság fontos lett mind a készítőknek, mind a vásárlóknak. Erre rengeteg példát vonultattunk fel kiállításainkon és a vásárainkon is a B32 Galériában (újrahasznosított anyagokból készült ékszerek, design ruhák, táskák, hangszigetelő falpanelek stb).
A B32 Galériában november 30-án valósul meg az Adventi Prémium Art Fair, ahol kortárs magyar iparművészek, designerek munkáival találkozhatnak a látogatók. Kik lesznek a résztvevő művészek, és mi alapján választottátok ki őket?
A Prémium Art Fairt hét éve, néhány nálunk kiállító ékszertervező iparművész kezdeményezésére indítottuk el. Mivel felújítás miatt akkor zárt be az Iparművészeti Múzeum, a sok ott kiállító közül művészeti hátterű zsűrivel választottuk ki azt a 30-40 kiállítót, akik azóta szinte egy csapatként jönnek árusítani hozzánk. Ékszerrel érkezik többek között Király Fanni, Bartha Ágnes, Jermakov Katalin, Kuti Kriszta, Gera Noémi, Égi Marcell, textillel NATI, Nyíri Katalin, Vereczkey Szilvia, Földi Kinga, kerámiával Lublóy Zoltán, Segesdi Bori, Borsódy Eszter, de nem szeretném kihagyni a design könyvekkel a Csimota Könyvkiadót, az illusztrációkat hozó Szegedi Katalint, Rofusz Kingát, táskával Bráda Juditot, Gyulai Natit. November 30-án, szombaton 11 órakor nyitjuk a kaput a B32-ben, és 19 óráig várjuk az érdeklődőket.
A vásár indulásakor, a múzeum bezárásával és a budai megjelenéssel nagyon fontos volt a művészeknek, a szakmai közönségnek, a gyűjtőknek és a vásárlóknak is a Prémium Art Fair. Azóta már több hasonló, rangos vásárt szerveznek a városban, de azt látom, hogy a B32 designvására fontos a közönségnek és a művészeknek, akik gyakran itt mutatják be először legújabb kollekciójukat.
Vannak még megvalósításra váró terveid?
Igen, van két különböző terület, ami mostanában foglalkoztat.
Az egyik a kortárs művészet megértésére és szeretetére nevelés, amire már remek művészetpedagógiai módszereket dolgoztak ki. Mi eddig a tárlatvezetésekre fektettünk nagy hangsúlyt, viszont a fiatalokhoz művészetpedagógiai foglakozásokon keresztül, iskolákkal együttműködve tudunk inkább eljutni.
Másik vágyam jótékonysági vásárok sikeres szervezése. Idén decemberben négy alapítvánnyal összefogva (Bagázs Közhasznú Egyesület, Down Alapítvány, Kaptár Napközi Alapítvány, Maacraft Alapítvány) elindítunk egy kisebb vásárt KÖZÉRT névvel. Remélem, olyan sikeres lesz, hogy évről évre bővíthetjük majd.
Szöveg: Zahorján Ivett Fotó: Köő Adrien