Margot Robbie, Jacob Elordi

Barbie és Elvis a lápvidéken – miért tartják hatalmas melléfogásnak az Üvöltő szelek szereposztását?

2025. szeptember 23.
2026 Valentin-napján kerül mozikba Emily Brontë világhírű regényének, az Üvöltő szeleknek legújabb adaptációja. Bár a film forgatását eleinte izgalommal teli várakozás övezte, a könyv rajongóinak lelkesedése hamar alábbhagyott, amint kiderült, kiket választottak Catherine és Heathcliff szerepére.

Amikor néhány hónappal ezelőtt nyilvánosságra kerültek az első lesifotók a készülő Üvöltő szelek-adaptáció forgatásáról, a könyvrajongók – köztük én is – kissé szkeptikusan, de azért még bizakodva vizslattuk Margot Robbie és Jacob Elordi párosát. Mivel a képek bármiféle kontextus nélkül kezdtek el keringeni a neten, akkor még nem lehetett biztosan tudni, pontosan milyen szerepben láthatjuk majd őket a filmvásznon.

Pár pillanatig még ringathattuk magunkat abba a naiv illúzióba, hogy nem Catherine és Heathcliff nézett vissza ránk a fotókról.

 

 
 
 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

curators of pop culture (@deuxmoi) által megosztott bejegyzés

 

De kicsoda Catherine és Heathcliff?

Catherine egy vidám, vad és szertelen tizenéves lány, aki az 1700-as évek végén Anglia egy eldugott szegletének birtokán él. Heathcliff egy  nagyjából vele egyidős, sötét bőrű árva fiú, akire Catherine édesapja talál rá Liverpool utcáin és viszi haza a családi otthonba. A két fiatal között az együtt töltött évek alatt egy rendkívül toxikus, és legalább annyira szenvedélyes kapcsolat, mondhatni érzelmi függés alakul ki.

Emily Brontë regényének 1847-es megjelenése óta olvasók millióit ragadta magával kettejük tragikus szerelmi története – akik a könyv oldalait falva valószínűleg újra és újra megrajzolták a képzeletükben a saját Catherine-jüket és Heathcliffjüket.

Abban azonban szinte biztosak lehetünk, hogy csak kevesen látták őket Margot Robbie és Jacob Elordi hasonmásaként.

Emerald Fennellnek mégis rájuk esett a választása. A könyv rajongóinak legnagyobb meglepetésére az Oscar-díjas író-rendező (Ígéretes fiatal nő, Saltburn) két elképesztően dögös, de kissé karakteridegen ausztrál színészt választott Catherine és Heathcliff szerepére – a 34 éves Robbie-t és a 27 éves Elordit.

A film néhány napja megjelent első trailere finoman szólva is vegyes reakciókat kapott. A Brontë-rajongók egyenesen „kiábrándítónak”, „szörnyűnek” és „bizarrnak” nevezték a castingot, de még a The Independent kritikusa, Clarisse Loughrey is hitetlenkedve fakadt ki: „Elolvasta egyáltalán valaki a könyvet, mielőtt meghozta ezt a döntést?”

Persze továbbra sem tudhatjuk, hogy vajon mit tervez Emerald Fennell. Még az is lehet, hogy az Üvöltő szeleknek egy merőben új és formabontó feldolgozása van készülőben dübörgő diszkózenével és meztelen táncjelenettel a yorkshire-i lápvidéken. 

De bárhogy is legyen, a film szereposztása első pillantásra alapvetően félresikerültnek tűnik – mintha csak egy hollywoodi szatíra bugyuta producerének fejéből pattant volna ki, mondván, „ha már az Üvöltő szelek sztorija túlságosan is komor, játssza inkább Barbie és Elvis Cathyt és Heathcliffet!”

Hogy mégis mi a baj az Üvöltő szelek szereposztásával?

A probléma valójában többtényezős. Egyrészt ott van a könyvbéli karakterek és a színészek életkora közti óriási szakadék. Hasonló félrecastingolás történt egyébként a Beyond the Sea című filmnél is, amelyben Kevin Spacey 45 évesen alakította a fiatal Bobby Darint – a ’60-as években világhírűvé vált amerikai énekest, aki mindössze 37 évesen hunyt el. Talán nem is csoda, hogy a San Francisco Chronicle kritikusa „2004 egyik legkínosabb produkciójának” nevezte a filmet.

Persze az Üvöltő szelek esetében végül is lehetne azzal érvelni, hogy Fennell csak a hollywoodi hagyományokat követi: Laurence Olivier is a harmincas éveiben járt, amikor eljátszotta Heathcliffet az 1939-es klasszikusban. Csakhogy azóta sokat változott a világ, és a 21. században  sokkal szigorúbban ítélik meg a nézők a korhoz nem illő szereposztásokat. Néhány kattintással ma már pillanatok alatt kideríthetjük bármely színész életkorát – ettől pedig talán még nehezebb lett szemet hunyni egy bizarr castingok felett.

Elég csak felidézni Oliver Stone 2004-es filmjét, a Nagy Sándor, a hódítót: világszerte értetlenkedést váltott ki, hogy az 1975-ben született Angelina Jolie játszotta el az 1976-ban született Colin Farrell édesanyját – vagyis alig egy év választotta el a vásznon az anyát a fiától.

Ráadásul az új évezredben az autentikusságra és a reprezentációra is sokkal érzékenyebbek lettünk – különösen, ha bőrszínről van szó. Ma már egészen elképzelhetetlennek tűnik, hogy Laurence Olivier az 1965-ös Othellóban sötétre maszkírozott bőrrel alakította a címszerepet, vagy hogy 1956-ban John Wayne gond nélkül eljátszhatta Dzsingisz kánt. 

Margot Robbie és Jacob Elordi túl csillogó, túl tökéletes

Az Üvöltő szelek esetében bár Heathcliff származására sosem derül fény, sötét bőrszínét többször is megemlíti a regény. Különösen furcsa hát, hogy ezt az egyébként a történet és a szereplők egymáshoz való viszonya kapcsán is fontos tényezőt az új film teljesen figyelmen kívül hagyja. Tekintve, hogy Andrea Arnold 2011- es Üvöltő szelek-adaptációjában egy fekete színész, James Howson alakította Heathcliffet, Fennell döntése óhatatlanul is visszalépésnek érződik.

Az pedig talán már csak hab a tortán, hogy Margot Robbie megjelenése sincs köszönőviszonyban a könyvben leírt sötét hajú, illetve szemű, és még véletlenül sem klasszikus porcelánbaba szépségű Catherine-ével.

De még ennél is szembetűnőbb, hogy Margot Robbie és Jacob Elordi egyszerűen túlságosan csillogóak, túl kifogástalanok ezekhez a szerepekhez. Inkább illenek a vörös szőnyegre, mint egy sáros mezőre vagy lápvidékre.

Esetükben kétségtelenül tetten érhető az úgynevezett „iPhone face” vagy a magyarul gyakrabban használt Intagram-arc jelenség: olyan színészekről van szó, akik túl modernnek, túl tökéletesnek hatnak ahhoz, hogy hitelesek legyenek egy kosztümös drámában.

Ragyogó fehér fogak, hibátlan bőr, frissen vasalt frizura és edzőteremben épített test – nehéz elhinni, hogy ilyen nők és férfiak egyáltalán létezhettek a stylistok, dietetikusok és személyi edzők előtti időkben.

Az Üvöltő szelek plakátja

Az Üvöltő szelek plakátja

Hasonló volt a helyzet egyébként Cameron Diazzal a New York bandáiban, Keanu Reevesszel a Drakulában vagy Tom Cruise-zal a Túl az Óperenciánban: mindegyik színész sokkal inkább illet a 20–21. század csillogó környezetébe, mint a múltba. 

Ugyanakkor valószínűleg pontosan ez a csillogás ad magyarázatot Robbie és Elordi kiválasztására. Ha két színész ekkora népszerűséggel és ilyen ellenállhatatlan szexepillel bír, remek ötletnek tűnhet – papíron legalábbis – együtt szerepeltetni őket.

Apró adalék, hogy Margot Robbie nemcsak a Barbie főszereplője volt – amely 2023 legnagyobb bevételű filmje lett –, hanem producere is, akárcsak a Saltburnnek. Ha tehát Margot Robbie el akarja játszani Catherine-t az Üvöltő szelekben, mégis ki állíthatná meg?

Tom Cruise például sosem volt különösebben magas, izmos vagy szőke, mégis ő alakította Lee Child hatalmas termetű igazságosztóját a két Jack Reacher filmben – pusztán azért, mert ő volt a producer, így senki sem mondott neki nemet.

Lehetne rosszabb

A jelenlegi helyzetben talán az egyetlen jó hír az Üvöltő szelek rajongóinak, hogy Margot Robbie és Jacob Elordi nemcsak szépek, de szerencsére színésznek is nagyon tehetségesek. Ha valaki képes működőképessé tenni ezt a problémás szereposztást, ők jó eséllyel azok.

És végül ne felejtsük: mindig lehet rosszabb. 1996-ban elkészült például egy Üvöltő szelek-musical adaptáció Heathcliff címmel – főszerepben és társszerzőként Cliff Richarddal. A bemutatóra Richard 56. születésnapja után került sor…

Fotó: IMDB

Ajánlott videó