Napjaink népmeséi – Miért imádjuk még mindig a tinisorozatokat?

2021. június 15.
Gyönyörű fiúk és lányok, sorsfordító beszélgetések az öltözőszekrény előtt, drámai fordulatok iskolaidőben, és még drámaibb fordulatok azon túl, ármány és szerelem, intrika és emberség. Egy olyan műfaj kellékei, amely úgy tűnik, soha nem megy ki a divatból.

Amikor elkezdtem azon elmélkedni, hogy vajon miért olyan vonzóak a tinisorozatok a felnőttek számára is, először azt gondoltam, hogy én kivétel vagyok, mert nem is szoktam ilyeneket nézni. Aztán eszembe jutott a legutóbbi Netflix-élményem, a Futóhomok című hatrészes svéd produkció, ami persze nem klasszikus tinisorozat, mert egy iskolai lövöldözésről szól, de a drámai cselekmény egy középiskolai osztályban történik, és rögtön magamba szálltam. Rájöttem, hogy ezeket a sorozatokat olyan profin építik fel, hogy az emberben nem is tudatosul, hogy szavazati joggal még nem rendelkező, érettségizetlen, a szüleivel élő karaktereket lát. Imádtam a Szexoktatást is, bár teljesen irrealisztikusnak tartottam a benne zajló eseményeket. Ezt persze leírnom is kár volt, hiszen a realitást számonkérni bármilyen filmtől vagy sorozattól teljesen hiábavaló és meglehetősen földhözragadt dolog. Bizonyos időközönként újranézem a Bajos csajok című filmet is, ami szerintem a kategóriájában az egyik legeredetibb és legviccesebb vígjáték, és ez nem is véletlen, hiszen a forgatókönyvét Tina Fey írta. Ha már itt tartunk, bevallom, hogy engem az Alkonyat-trilógia is beszippantott. Hosszú listát tudnék írni róla, hány ponton állt a lehető leggyengébb talpakon mind a sztori, mind a filmes kivitelezés, mind a színészi alakítások, valamitől mégis nagyon működött.

beverly-hills-90210-szuletesnap

Kutakodni kezdtem az interneten, hogy vajon miért örvendenek olyan nagy népszerűségnek a tinisorozatok, és elég hamar nyilvánvalóvá vált számomra, hogy ennek nyomós okai vannak. És az is kiderült, hogy napjainkban ez a műfaj a reneszánszát éli, semmi szégyellnivalója nincs annak, aki nézi őket. De lássuk az okokat!

D, mint dráma

Ha a dráma középiskolai közegbe van ágyazva, sokkal büntetlenebbül áradhat. Carrie Bradshaw karaktere is azért kapta a legtöbb bírálatot, mert azt a rengeteg, finoman szólva is megkérdőjelezhető érzelmi manővert harmincas nőként követte el. Ha gimnazista lett volna, szó sem érte volna a ház elejét. A meggondolatlanság, a felelőtlenség, a túldramatizált helyzetek, az intrika, a valóságtól teljesen elrugaszkodott álmok, a hiszti vagy épp a droghasználat mind-mind sokkal elfogadottabb, ha fiatalkorúak csinálják, nem pedig felelősségteljes felnőttek. Még akkor is, ha a képernyőn felnőtteket látunk, hiszen azt már megszoktuk és elfogadtuk, hogy a tinifilmek és -sorozatok szereplői minimum huszonévesek. Ezt ma már nem rójuk fel nekik. Kajla végtagokat, esetlen járást, aránytalanul növekedő testrészeket és pattanások tömkelegét mi sem szeretnénk nézni, és a sorozatkészítőknek is könnyebbség, ha nem növésben lévő szervezetekkel és pubertáshormonokkal dolgoznak együtt nap mint nap. A tinidrámák pontosan azokkal a témákkal foglalkoznak, amelyekkel a legtöbb ember szembenéz a mindennapokban, vagy amelyek napjainkban különösen benne vannak a levegőben, és ez a mostanában készült sikersorozatokra fokozottan igaz. Tegye fel a kezét, aki nem tanult meg néhány újdonságot a szexről és a szexről való gondolkodásról a Szexoktatásból. Vagy akinek az Eufória semmi újat nem tudott mondani a függőségről és a mentális egészségről. Ezek a sorozatok rendkívül szórakoztatóak, de ha jobban belegondolunk, hasznunkra válnak és okulunk is belőlük.

Szerző: Lami Juli Fotó: Getty Images

A cikk folytatását keresd a június 9-én megjelent Marie Claire magazinban!