Művészetkritikus, kurátor, a velencei IUAV építészeti és iparművészeti egyetem divatkurzusainak vezetője, pályája a művészettörténettől a divattörténetig vezet. Állandó a kapcsolata a nagy brandek kreatív vezetőivel, folyamatosan kutatja a divatházak archívumait, hogy azután publikációival és kiállításaival a kortárs divat mibenlétével ismertesse meg a közönséget. Egyszerű, érthető nyelven és módon kommunikál, hogy kivétel nélkül mindenkinek betekintést engedjen a divat, a kollekciók születését megelőző gondolkodás és tervezés világába. A divat erejét épp abban látja, hogy az mindenkié, hogy semmit és senkit nem zár ki, hanem keblére ölel, és segít meghatározni önmagunkat. Velencében ültünk le vele egy napsütötte délutánon.
Maria Luisa, honnan ered a divat iránti érdeklődése?
A divat nekem mindig arra szolgált, hogy definiáljam önmagam. Extravagánsan öltözködtem, hogy kifejezzem, más vagyok, lázadok. A Flash Arttal (kortárs olasz művészeti magazin) való együttműködésem során ismertem meg Stefano Tonchit (ő jelenleg a L’Officiel kreatív igazgatója), vele közösen alapítottuk meg a Westuff magazint, ami a művészet és a divat közötti átfedéseket igyekezett feltérképezni. Aztán az Emporio Armani magazinnál dolgoztam. Mindinkább felismertem a divat fontosságát a hétköznapokban, hatását a társadalomban. Amikor tanítani kezdtem, arra is rájöttem, hogy az egyetem milyen kiváló hely a nézetek ütköztetésére, és hogy ez igazán nekem való.
Mi a legfontosabb, amit a hallgatóinak átad?
Mindig elmondom, hogy a divat szorosan kötődik egy adott hely identitásához, elválaszthatatlan eleme a kultúrának és a társadalmi változásoknak. Gondoljunk csak arra, mi minden áll egy ruha megtervezése mögött, milyen összetett folyamatról beszélünk. Egy kollekció nem más, mint válasz, reflexió a kulturális történésekre, de változást is okoz ugyanabban a kulturális rendszerben, amelyből ered. Giorgio Armani lágy vonalú, nőknek és férfiaknak szánt zakói megjelenésük pillanatában, a ’80-as években nagyon erős társadalmi jelentéssel bírtak. A nő végre bekerült a férfiak közé az igazgatói karba, nem titkárnő volt többé, a férfiak végre felvállalták, hogy vannak nőies vonásaik is.
A divat tehát megmutatja a társadalmi változásokat.
Felerősíti azt, ahogyan a környezetünket és magunkat definiáljuk. Gondoljunk csak a Gucci gender fluid projektjeire. A divatház művészeti vezetője, Alessandro Michele olyan modelleket választ, akikkel szembemegy a szépségről alkotott sztereotípiákkal. Vagy a Diornál Maria Grazia Chiuri, aki az alkotásain keresztül a feminizmusról beszél. A kreatív igazgatók feladata az, hogy miközben őrzik a márka DNS-ét, a saját modern és költői nézőpontjukkal frissítsék fel azt.
Milyen szerepet játszanak a közösségi oldalak az oktatásban?
Fent vagyok Instagramon, és hogy egy divatos szóval éljek, nagyon inkluzív vagyok. Az Instagramon ugyanakkor minden le van egyszerűsítve, folyton ugyanazok a képek és koncepciók jönnek szembe. Fontos, hogy több eszközhöz tudjunk értőn nyúlni, az albumoktól az online képgalériákig vagy épp a magazinokig.
Szerző: Mario Cossu Fotó: Profimédia, Anita Venturi – Iuav