A divat az alkotásnál kezdődik

2015. január 28.
Azok a divatos darabok, amiket olyan könnyed mozdulattal emelünk le az üzletek polcairól, valójában hosszú és kemény alkotómunka eredményei. Épp ezért fontos, hogy a jövő tehetségei a megfelelő helyen, megfelelő személyektől szerezzék meg a tudást.


Gottlieb Réka munkája

A divat nem a magazinok hasábjain vagy a patinás üzletek kirakatában kezdődik. A divat azokból a stúdiókból és műhelyekből indul ki, ahol az ötletek megvalósulnak. Ha a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola Művészeti Karára betérünk, átérezhetjük ennek a folyamatnak sajátságos varázsát.Már lassan ötödik éve, hogy a BKF elindította a Kézműves alapképzést, amely egyaránt foglalkozik a textilművességgel, a kerámiával, illetve az öltözék – és kiegészítő tervezéssel. Bár öt év nem tűnhet annyira soknak, mégis minden évben újabb és újabb tehetségek mutatkoznak meg – végtelen kreativitásukkal, kitartásukkal és a szakmai iránti elhivatottságukkal. Nem véletlen, hogy a legutóbbi Lenovo x ELLE divattervező pályázat fődíját is a tavaly lediplomázott, Gottlieb Réka – Zámori Zsófia páros közös kollekciója vihette el. 

A Művészeti Kar textilműhelye körül sétálgatva szüntelenül nyüzsgő diákokba ütközhetünk, akik vagy a varrógép előtt dolgoznak, vagy éppen a kiadott feladat ötleteit skiccelik fel a papírlapokra. Az idén diplomázó Takács Márk Ádám neve ismerősen csenghet, hiszen az ősszel kihirdetett Marie Claire – Az Év Fiatal Divattervező pályázatára is leadta portfólióját. A döntőbe kerülve, bár helyezést nem ért el, de rengeteg pozitív visszacsatolással és szakmai tanáccsal gazdagodott. A Főiskola falain kívül Márk a Nanushka tervező stúdiójában végzi gyakorlatát, amelynek már több mint egy éve aktív csapattagja. Az ígéretes tervezőhallgatók nem csak Sándor Szandránál, hanem Anh Tuan-nál és a Defo Labor falai között is kipróbálhatják magukat, saját bőrükön tapasztalhatják meg a szakma csínját-bínját. 


Takács Márk Ádám


Takács Márk Ádám munkája

„Már az első pillanattól kezdve megszerettem ezt a Főiskolát. Rögtön feltűnt, hogy mennyire közvetlen egymással tanár és diák, hiszen a közös cél egy átgondolt, szépen felépített portfólió elkészítése, amelyben mind a két fél együttesen kiveszi részét. A közeljövőben szeretnék az iskola frissen indult mesterképzésére is jelentkezni, valamint folytatni a gyakorlati munkámat a Nanushkánál. Az eddig megszerzett szakmai tudás és temérdek tapasztalat egyre csak visz előre, hogy később valóra válthassam a legnagyobb álmomat, és létrehozhassam saját divatmárkámat.”- meséli Márk.

Tőke Borbála munkája

A szintén harmadik évét záró Tőke Borbála is elégedetten gondol vissza az itt töltött szemeszterekre. Miközben éppen, hogy csak végzett a félévre leadott portfóliójával, gőzerővel dolgozik a diplomamunkáján. „A tanárok nyitottak minden ötletünkre, és figyelnek nem csak a kezünk alól kikerülő munkákra, hanem az egyéni fejlődésünkre és személyiségünkre is, ami nagyban befolyásolhatja az alkotásainkat. A termek is igazán inspirálóak, azonkívül, hogy szinte minden szakmai eszköz megtalálható benne. A három év erős alapokat adott a jövőmre nézve. A mesterképzés elvégzése után, remélem, hogy még magabiztosabban vághatok bele a tervezői pályámba.”

Azonban a BKF  nem csak az egyenkénti szakok fejlesztését tűzi ki célként, hanem a különböző szakmát tanuló diákok együttműködését is. Erre talán a legjobb példa a három napos eseménysorozat, a Buborék, amit a 2013-as Design Héthez kapcsolódóan szervezett meg az iskola. De a minden évben megrendezett Mediawave – Nemzetközi Film és Zenei Együttléten is bemutatkoznak a hallgatók egy-egy csapatmunkával. Az ilyen közös ötletelésben és megvalósításban tapasztalatot szerző Horváth Renáta álma, hogy később jelmeztervező lehessen. „Ebben az iskolában kiteljesíthetem minden gondolatomat, mert a tanárok úgy adják át tudásukat, hogy közben a hallgató egyéniségére is figyelnek.” – magyarázza Renáta. „Megtanították számunkra, hogy hogyan vágjunk bele egy új feladatba, miként tiszteljük magát az alapanyagot, és hogyan is jussunk el a tervezés folyamatától egészen a kivitelezésig. Az iskolában folyó filmes és animációs képzés által koprodukciókban is részt vehettem, és ezzel rengeteg új tapasztalatot szerezhettem.”Renáta szintén nemrég prezentálhatta a téli szemeszterre leadott vizsgamunkáját, amivel az idei OTDK művészeti szekciójára is jelentkezett.


Horváth Renáta munkája

A szak tehát minden erejével azon van, hogy a hagyományos kézműves technikákat a technológia fejlődésével együtt kombinálja, lépést tartva a folyamatosan megújuló igényekkel. Egy modern újrateremtő alkotóművészet az, ami az iskola falain belül zajlik, elég csak egy pillantást tennünk azokra a formákra, alapanyagokra, kivitelezésre, amik a fiatalok kezei közül kerülnek ki.

Írta Csengeri Viktorina a BKF Design- és művészetelmélet szakos hallgatója.