Az ’50-es évek szexista reklámplakátjai most férfiakkal

2018. január 23.
Egy libanoni fotós zseniális projekttel világított rá, mennyire egyoldalú a viszonyulásunk a nemek közötti dinamikákhoz.

Mielőtt még egy csomó férfi felháborodna, hogy a nők olcsó „bosszúhadjáratból” szeretnék megtaposni és megalázni a férfiakat, nincsen szó semmi ilyesmiről. A libanoni művész, Eli Rezkallah csupán arra szeretett volna rávilágítani, mennyire magától értetődő és elfogadott társadalmunkban, (és nemcsak az ’50-es években, de még most is) hogy a nőnek a konyhában a helye, hogy minden álma egy új porszívó és hogy nem igazán képes önálló gondolatokra. És hogy ezzel szemben mennyire megdöbbenünk, mikor a férfiak kényszerülnek ezekbe a szerepekbe.

A régi reklámplakátokon ez a nézet kiaknázható humorforrás, a marketingnek alárendelhető alapvetés volt, pedig most, alig néhány évtizeddel később hátborzongató látni a férfiak mellett szolgaként térdepelő nőket, vagy a kiterített bőrként heverő női fejeken taposó férficipőket. Rezkallah fotóin azonban fordul a kocka, és a nőkből lesznek a magabiztos, kosztümös üzletasszonyok, miközben a férfiak siránkoznak az odaégetett vacsora felett. Kreatív, és nagyon is elgondolkodtató projekt…